5 tips om meer omzet uit jouw webshop te halen

delen 
17 mei 2018

Vrijwel ieder bedrijf beschikt tegenwoordig over een eigen website of webshop. Voor sommigen lijkt het online verkopen van producten of diensten echter nog zeer ingewikkeld te zijn. Met behulp van een efficiënte IT-structuur, SEO- en contentmarketing strategie kun je echter snel en relatief eenvoudig veel verschil maken. In veel gevallen resulteert dit ook in een boost van de offline sales, aangezien jouw website goed vindbaar is via Google en men snel kan achterhalen waar ook fysiek gewinkeld kan worden.

Hieronder geven we je graag een aantal tips voor het optimaliseren van jouw webshop, zodat ook jij meer (online) omzet kunt genereren.

1. Zorg voor aantrekkelijke beschrijvingen

Allereerst kijken we naar productbeschrijvingen, die zowel voor Google als jouw klanten van belang zijn. Het is namelijk steeds gemakkelijker voor klanten om alle benodigde informatie omtrent een beoogd product te verkrijgen. Zij zullen dan ook geen product aanschaffen, voordat ze ervan overtuigd zijn dat het product zo goed mogelijk aansluit bij hun wensen en eisen. Om die reden is het enorm belangrijk om te zorgen voor gedetailleerde beschrijvingen. Denk bijvoorbeeld aan maten, specifieke kenmerken, het gebruikte materiaal, formaat, gewicht, etc. Klanten weten zo precies wat ze kunnen verwachten en voor Google is het gemakkelijker om te indexeren wat jouw webshop te bieden heeft.

Zelf richten wij ons bij webshops ook op metadata met behulp van Schema.org, waarmee we Google precies kunnen vertellen wat de prijs van een product is, wat de afbeeldingen zijn en of het product op voorraad is.

2. Maak gebruik van kwalitatief goed beeldmateriaal

Denken we aan fotografie binnen een webshop, dan staan productfoto’s al snel op de eerste plaats. Goede productfoto’s vragen om een hoge resolutie, zodat klanten details kunnen zien en eventueel kunnen inzoomen zonder dat de foto onduidelijk wordt. Ook is het goed om een beleving rondom jouw producten te creëren. Dit kun je doen met foto’s die een situatie schetsen waarin klanten het product zouden gebruiken.

Naast productfotografie kan fotografie ook worden ingezet om de sfeer van jouw winkel of bedrijf over te brengen op de webshop. De belevenis van de webshop komt dan overeen met die van de winkel, wat ervoor zorgt dat klanten meer binding krijgen met jouw onderneming. Zo zorgt kwalitatief goede fotografie dus ook voor eigenheid. Dit is wederom een mogelijkheid om jouw webshop te onderscheiden ten opzichte van concurrenten.

3. Verzamel (product)reviews

Vindbaarheid via Google is zeer belangrijk voor een succesvolle webshop. We willen er dan ook continu voor zorgen dat klanten jouw webshop beter kunnen vinden. Een mooie stap hiervoor bestaat uit het verzamelen van reviews over de winkel/webshop. Deze reviews kan je vervolgens ook bij de zoekresultaten in Google tonen, waardoor klanten eerder geneigd zijn om op een zoekresultaat te klikken. Dit zorgt ervoor dat je met dezelfde zoekresultaten meer verkeer krijgt en dat de zoekresultaten verbeterd worden. Dit komt namelijk door een hogere click true rate vanuit Google.

Naast de reviews over de webshop kun je ook productspecifieke reviews inzetten. Door deze reviews bereik je hetzelfde als hierboven, alleen dan voor de product pagina’s. Het voordeel hiervan bestaat niet alleen uit de sterren die je verzamelt, maar ook uit een stukje extra content en daarmee toegevoegde waarde voor de klant. Door hier serieus mee aan de slag te gaan, zal de vindbaarheid van de webshop verder verbeteren.

4. Ga voor interactie met jouw klanten

Interactie met klanten zorgt voor een sterkere binding van de doelgroep met jouw producten en onderneming. Maar hoe zorg je voor deze interactie? Een relatief eenvoudig middel is het starten van een blog binnen de webshop. Hiermee deel je niet alleen nieuwtjes, maar bijvoorbeeld ook de nieuwste innovaties die betrekking hebben op jouw onderneming of producten. De inhoud van jouw blogberichten kan zo uitgebreid zijn als je zelf wilt. Interactie realiseer je vervolgens door de berichten te delen op social media kanalen of gebruik te maken van Disqus. Zelf maken we ook gebruik van deze tool, waarmee bezoekers direct onder een blog kunnen reageren (of het bericht kunnen delen) en er zo een soort forum kan ontstaan.

Uiteindelijk is een blog niet alleen goed voor de interactie en binding, maar ook voor de vindbaarheid binnen Google. De webshop blijft namelijk heel actueel door iedere keer weer nieuwe content. Meer tips omtrent het beginnen van een zakelijke blog vind je hier.

5. Stimuleer herhaalaankopen

De laatste tip heeft betrekking op aftersales. Marketing stopt namelijk niet op het moment dat een klant een aankoop doet. Dit is juist het moment waarop je begint te werken aan een langdurige relatie. Een goede volgende stap bestaat uit het stimuleren van herhaalaankopen met behulp van e-mailmarketing. De mogelijkheden en een aantal belangrijke tips vind je hier.

Tot slot

Bovenstaande tips zijn prima zelf door te voeren. Wel moet je de discipline hebben om hier consequent mee bezig te blijven.

Wil je hulp of ben je op zoek naar een nieuwe webshop? Neem dan gerust contact met ons op. Je kunt ook eenvoudig een mailtje sturen naar info@bluenotion.nl of bel ons op: 024 - 302 00 15. Wij denken graag met je mee en zorgen er samen met jou voor dat we jouw online zichtbaarheid naar een nieuw niveau tillen.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!