Aan de slag met SEO

delen 
11 april 2015

Heb je een website of ga je een website laten maken dan is het belangrijk dat je website goed gevonden wordt op het internet. Dit kun je doen met behulp van een SEO (search engine optimization). 

“SEO scanning maakt gratis een scan van je website, waarmee je inzicht krijgt in hoe goed of slecht je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Het betreft inhouse gemaakte software in PERL en Ajax die op basis van een ingegeven url en zoekterm onderzoekt hoe de SEO-status van je website is. Het is ook een handige tool om los te laten op de website die voor jouw zoekterm op nummer één staat in de zoekresultaten. Leg het rapport naast jouw website en je kunt redelijk snel zien waar de verbeterpunten liggen.” (juli 2014, www.seoscanning.nl)

Duidelijkheid, overzicht en gebruiksvriendelijkheid spelen dus een belangrijke rol voor de vindbaarheid. Als je dat goed op orde hebt zal jouw website makkelijker gevonden worden. Maar hoe bepaal je nu welke zoekwoorden je gaat toepassen? Hieronder lichten we een kort stappenplan toe om je website gemakkelijk en snel SEO klaar te maken!

Verzamelen

Om te beginnen moet je weten op welke zoekwoorden je moet gaan richten. Een handige tip om dit te doen is je verplaatsen in een bezoeker. Wat zou hij of zij intypen om jouw producten te vinden? Richt je dan vooral niet alleen op algemene zoekwoorden maar ook op andere specifieke combinaties van trefwoorden die niet voor de hand liggen. Vraag ook in je omgeving waar zij op zouden zoeken. Denk breder dan alleen jouw producten!

Wellicht heb je nu al een heel lijstje in je hoofd met zoekwoorden maar hoe ga je deze goed toepassen voor je website?

Vaststellen

Pak een vel papier en schrijf bovenaan één of twee woorden die het belangrijkst zijn voor je website.

Teksten en titels schrijven

Ga er even voor goed zitten en schrijf alle teksten uit die je wilt laten terugkomen op je website. Gebruik hierbij veel zoekwoorden en specifieke combinaties van trefwoorden. Zorg dat er niet teveel dezelfde zoekwoorden terugkomen maar maak mooie zinnen zodat het lekker leest voor de gebruikers. Dat is in eerste instantie het belangrijkste! Ben je niet goed in schrijven? Laat iemand anders er naar kijken of huur iemand in om de teksten te schrijven en te optimaliseren.

Goede url bedenken

Voor elke pagina op je website bestaat een URL-link. De URL is het ‘’adres’’ van jouw pagina’s. Deze is ook enorm gevoelig voor de vindbaarheid op het internet en is misschien wel het belangrijkst op het gebied van SEO. Zoekmachines analyseren namelijk iedere pagina van jouw website om te beoordelen waar de pagina’s over gaan. Als in de belangrijke onderdelen van de pagina hetzelfde zoekwoord terugkomt dan weet de zoekmachine dat de betreffende pagina relevant is voor dat specifieke zoekwoord.

Meta omschrijvingen

In de META-omschrijving zeg je in het kort waar je pagina over gaat. De META-omschrijving is zichtbaar in de zoekmachines, en is volledig naar eigen tekst aan te passen. Zo kun je de META-omschrijving optimaliseren voor Google, zodat deze hoger in de zoekresultaten komt te staan.

Afbeeldingen

Belangrijk om te weten is dat Google alleen tekst leest en geen afbeeldingen ziet. De afbeeldingen zijn dus niet alleen beelden die je laat zien. Het is heel belangrijk om deze afbeeldingen een tekst te geven, ook wel een beschrijven alt-tekst. Daarin staat omschreven wat er op de afbeelding te zien is. Kijk hierbij naar het doel van de afbeelding en of de omschrijving een echte toevoeging geeft als je hem leest. Het is dus afhankelijk van het soort afbeelding en wat je zelf belangrijk vindt.

Conclusie

Nu weet je globaal hoe SEO in elkaar steekt en hoe belangrijk het is dat je je website optimaliseert betreft teksten. SEO veranderd continue dus zorg er ook voor dat je up to date blijft met je zoekwoorden en vernieuw dus ook regelmatig je teksten.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!