AdWords. Hoe werkt dat eigenlijk?

delen 
17 juni 2013

Google is de belangrijkste zoekmachine in Nederland (met een marktaandeel van meer dan 90%). Dit betekent dat voor uw website of webshop Google een belangrijke bron van bezoekers is. Er zijn verschillende manieren om via Google meer bezoekers naar uw website te krijgen. In deze tekst hebben we het over een zeer effectieve, maar ook betaalde mogelijkheid, AdWords. Maar wat is AdWords eigenlijk en hoe kunt u dit inzetten om beter gevonden te worden?

Wat is AdWords?

AdWords is het advertentieprogramma van Google. Als je zoekt via Google zijn de bovenste resultaten gesponsorde resultaten (oftewel advertenties). Via AdWords kunt u zoekwoordgerelateerd adverteren. Dit zorgt ervoor dat uw advertentie alleen gezien wordt door mensen die op zoek zijn naar een product of dienst die u kunt leveren. Het gebruik van AdWords heeft veel voordelen, maar er kleven ook bepaalde risico’s aan. Beide zullen we hieronder even kort bespreken.

Voordelen van AdWords

Het gebruik van AdWords heeft een aantal grote voordelen voor de vindbaarheid van uw website. Het eerste voordeel is dat u zelf de zoekwoorden instelt waarbij uw advertentie getoond wordt. Hierdoor weet u zeker dat uw advertentie getoond wordt aan mensen die op zoek zijn naar uw diensten of producten. Een tweede voordeel is dat AdWords werkt volgens het Pay-per-click systeem. Dit betekent dat u alleen betaald als iemand daadwerkelijk op uw advertentie klikt en doorgelinkt wordt naar uw website. Het is vervolgens wel belangrijk dat u via uw website deze extra bezoekers weet om te zetten in nieuwe klanten (dit noemen we conversion). Een laatste belangrijk voordeel aan AdWords is dat u inzicht krijgt in het zoekgedrag via Google. Via AdWords is het mogelijk om te achterhalen hoe vaak op specifieke zoektermen gezocht wordt en hoeveel concurrentie er is op deze zoektermen. Dit stelt u in staat om goed te bepalen welke advertentiewoorden effect hebben en waar de ruimte ligt.

Risico's van AdWords

Naast deze voordelen zijn er natuurlijk ook een aantal risico’s verbonden aan het gebruik van Google AdWords. U krijgt veel informatie van AdWords en kunt veel instellen wat betreft locatie, bedragen en voorkeuren. Dit kan er voor zorgen dat het soms lastig is om het overzicht te behouden, zeker wanneer u met meerdere advertentiecampagnes werkt. Daarbij is het belangrijk om goed na te denken over het geld dat u in deze campagne wilt steken, het is natuurlijk wel belangrijk dat de investering zichzelf terug gaat verdienen. Dit is vaak ook een proces van uitproberen. Welke advertenties leveren wel geld op en welke advertenties kosten geld. Dit vereist een actieve houding van degene die de campagne bijhoudt. Een ander risico van AdWords is dat u zelf de zoektermen kan kiezen. Het risico is dat de door u gekozen zoekterm wel bezoekers trekt maar deze niet weet om te zetten naar klanten. Een tip hierbij kan zijn om de zoektermen goed specifiek te maken zodat u minder loze clicks krijgt.

Wat kan AdWords voor jou betekenen?

Het gebruik van AdWords kan ervoor zorgen dat u veel meer gevonden wordt via Google. Dit zal een groot effect hebben en het effect is ook inzichtelijk, waardoor u direct het effect terugziet. Het gebruik van AdWords is zeer nuttig, maar niet zonder risico’s. Deze risico’s zijn wel te overkomen, maar dit kost tijd en aandacht. Het is belangrijk om bij het opzetten van een AdWordscampagne goed te monitoren welk effect een advertentie of een budget heeft. Experimenteer met verschillende zoektermen en budgetten totdat u de juist afstellingen vindt voor uw producten of diensten. Wanneer Bluenotion een website of webshop voor u bouwt kunnen we u helpen bij het opzetten van een AdWords campagne. Het is belangrijk om niet blind op een goedwerkende AdWordscampagne te vertrouwen. Doordat het zoekgedrag van internetgebruikers of advertenties van concurrenten veranderen zult u uw campagnes ook moeten blijven aanpassen. Met slimme aanpassingen en goede controle is het echter wel mogelijk om AdWords een belangrijk verschil te laten maken voor uw bedrijf.

10 Tips voor AdWords:

  1.  Zorg ervoor dat je goede zoektermen kiest (veel zoekvolume, het liefst weinig concurrentie en echt toepasselijk op uw dienst/product)
  2. Probeer veel verschillende termen uit met een beperkt product. Investeren om ervaring en kennis op te doen stelt u in staat te ontdekken wat wel werkt en wat niet werkt.
  3. Sluit ook bepaalde zoektermen uit. Zo voorkomt u dat u Google gebruikers naar uw pagina trekt die eigenlijk naar iets anders op zoek zijn.
  4. Maak voor al je zoekwoorden een afzonderlijke campagne en landingspagina. Hiermee kan je veel beter controleren hoe bepaalde campagnes werken en kan je alle onderdelen van de campagne beter laten aansluiten bij dat specifieke product.
  5. Houd alle performance waarden in de gaten. Kijk niet alleen naar conversions, CTR, marge. Het is allemaal belangrijk, maar houdt alles in de gaten.
  6. Verwerk een call-to action in je advertentie ('bestel nu online dit dekbed'). Hierdoor krijg je klanten naar je website die weten wat ze moeten doen. Iemand die puur op zoek is naar informatie zal hier minder snel op klikken, dus minder loze kliks.
  7. Zorg dat je in het begin niet te hoge bedragen stelt. Als u agressief gaat adverteren en de concurrentie met andere bedrijven aangaat moet u goed weten wat het effect van je zoektermen is.
  8. Zorg dat de advertentie verwijst naar de goede landingspagina. Je wilt klanten sturen naar een bepaalde pagina, zorg dan ook dat ze meteen daar uit komen zo dat ze niet nog zelf moeten gaan zoeken, veel internetgebruikers doen dit namelijk niet.
  9. Let op de locatie-instellingen. Hiermee kan zorgen dat je alleen die mensen bereikt die daadwerkelijk in het bereik van je bedrijf vallen. Je wilt als appelboer in Groningen niet tientallen bezoekers uit Maastricht op je pagina hebben.
  10. Als je een AdWord campagne opzet voor de telefoon gebruik dan korte zoektermen, dat zullen telefoongebruikers namelijk ook doen.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!