Affiliate marketing. Wat, hoe en wie?

delen 
16 januari 2014

De afgelopen jaren is affiliate marketing steeds groter geworden. Voor webwinkeleigenaren en voor website-eigenaars is affiliate marketing een manier om meer geld te verdienen. De basis van dit systeem is heel simpel.

Bij affiliate marketing gaat een website (affiliate) reclame plaatsen voor een ander bedrijf (adverteerder). Er wordt niet betaald voor de reclame op zichzelf. Pas op het moment dat de bezoeker in gaat op de reclame zal de adverteerder betalen voor de reclame. Dus pas vanaf het moment dat de bezoeker daadwerkelijk geïnteresseerd is hoeft er betaald te worden. Vaak zit er een affiliate-netwerk tussen. Een affiliate-netwerk brengt adverteerders en affiliates met elkaar in contact en zorgt ervoor dat het verkeer en de betaling verder geregeld worden. Er kan best wat geld verdiend worden met affiliate marketing door zowel de adverteerder als de affiliate, het is ook een hoog fluctuerende markt. Dit vraagt frequente bijsturing om het rendabel te houden.

Er zijn wel veel verschillende mogelijkheden bij affiliate marketing. In dit artikel is te vinden hoe affiliate marketing in zijn werk gaat, wat de vergoedingsmogelijkheden zijn en welke grote affiliate-netwerken er in Nederland actief zijn.

Wie zijn er betrokken bij affiliate marketing?

Er zijn een aantal partijen betrokken bij affiliate marketing: De adverteerder, de affiliate, de klant en vaak ook nog een affiliate-netwerk. De adverteerder biedt een bepaald product of een dienst aan. Hij zoekt naar affiliates die zijn product verder kunnen verspreiden. De affiliate is de partij die reclame gaat maken voor  de adverteerder. De affiliate maakt van zijn klantenbestand gebruik en verwijst bezoekers door naar de pagina van de adverteerder. Een affiliate-netwerk is een tussenpersoon tussen de adverteerder en de affiliate. Vaak houden zij in de gaten hoeveel omzet, leads of verkeer een affiliate oplevert en voorzien zij in de commissieverdeling. Door het plaatsen van cookies wordt bijgehouden of een klant via een affiliate binnenkomt, welke affiliate dat is en waar de lead toe geleid heeft.

Wat zijn de vergoedingsmogelijkheden bij affiliate marketing?

Het vergoedingssysteem werkt perfomance based. Zoals gezegd hoeft een adverteerder alleen iets te betalen als de affiliate echts iets oplevert. Dat iets kan verschillende dingen zijn.

  • Pay per click (PPC) – Het meest bekende betalingssysteem. Een adverteerder betaald alleen op het moment dat een bezoeker op de link klikt die verwijst naar de pagina van de adverteerder. Hierbij betaald de adverteerder dus voor meer verkeer naar zijn pagina. Je kan er vanuit gaan dat de klant die op de link klikt in ieder geval geïnteresseerd is in hetgeen de adverteerder aanbiedt.
     
  • Pay per sale (PPS) – Hierbij betaald een adverteerder een commissie per verkoop. Het alleen op de link klikken is dus nog niet voldoende. Pas op het moment dat de bestelling heeft plaatsgevonden moet de adverteerder een commissie betalen. Hiermee verdienen bijna altijd alle partijen geld. De commissies zijn hier dan ook vaak het hoogst.
     
  • Pay per lead – Sommige bedrijven verkopen geen kant-en-klare producten, maar bieden bijvoorbeeld diensten aan. Hierbij is het dus lastig om een PPS vast te stellen. Daarom kijken zij vaak ergens anders naar, bijvoorbeeld hoeveel leads een affiliate oplevert. Dit gebeurd bijvoorbeeld door te kijken naar hoeveel mensen een bepaald formulier invullen (zoals het aanvragen van offerte). Vooral bedrijven die diensten aanbieden maken hier gebruik van.

Naast deze kosten worden er vaak ook opstartkosten in rekening gebracht en kosten voor de service. Dit betekent dat je eerst een investering moet maken voordat het iets kan gaan opleveren. Meestal zijn deze bedragen niet absurd hoog en is het op lange tijd wel de moeite waard.

Waar moet je op letten bij affiliate marketing?

Affiliate marketing is een goede manier om snel meer bezoekers te krijgen en werkt in veel gevallen conversieverhogend. De investering van het opstarten is het in de meeste gevallen wel waard. Staar je niet blind op de hoogte van de commissiepercentages. Het is inderdaad zo dat wanneer een adverteerder hogere commissies aanbied, anderen zich meer voor die campagnes inzetten. Toch is dat niet het enige waar op gelet wordt.

Maak het potentiële affiliates zo makkelijk mogelijk. Zet gerichte campagnes op. Stel bepaalde producten centraal, zodat het meteen duidelijk is welk product je onder de aandacht wil brengen. Lever zelf materiaal aan. Maak professionele banners in de juiste omvang, lever zelf marketingteksten aan. Indien mogelijk kan je zelf op zoek gaan (binnen een netwerk) naar geschikte affiliates en die benaderen. Zo maak je het voor de affiliate een stuk makkelijker en kun je ook zonder hoge commissiepercentages toch een interessante campagne aanbieden.

Blijf met je affiliates in contact. Zo creëer je een betere relatie en zullen ze je sneller verder helpen met je campagnes. Betaal ze ook op tijd, zo voorkom je een verstoorde relatie. Affiliates zullen hun klachten ook delen met andere mogelijke affiliates en zelfs met potentiële klanten.

Zorg dat je terecht komt bij passende affiliates. Een website die zich specialiseert in de nachtrust van kinderen zal voor kindermatrassen een beter rendement opleveren dan een site die gaat over de ontwikkeling van een kind. De inhoud van de affiliate moet dus zo goed mogelijk aansluiten bij het product dat je wilt verkopen. Let er op dat de site ook inhoudelijk van voldoende niveau is. Er zijn vrij veel ‘farmers’. Dit zijn websites die weinig nuttige informatie aanbieden aan de bezoeker, maar vooral veel links opnemen naar adverteerders. Hier kan Google de ranking door verlagen.

Je kan Google ook gebruiken om juist te zoeken naar relevante affiliates. Zoek op Google naar populaire zoektermen binnen uw branche. De eerste pagina’s die je tegenkomt zullen mogelijke klanten ook vinden. Die sites kunt u direct benaderen voor een affiliate programma.

Denk goed na over welke commissie je kunt en wilt betalen. Veel affiliates pakken het professioneel aan en kun je zien als verkopers die voor jou werken, volledig op basis van commissies. Het is wel zo verstandig om van te voren een rekensom te maken over hoeveel je gaat afdragen op de verkochte producten en wat er dan overblijft aan brutowinst.

Beperk de tijd waarop een affiliate-cookie geldig blijft. Als een cookie een jaar blijft staan en een klant heeft enkele maanden terug een keer via de site van een affiliate gekeken naar uw product. Dan zal die sale nog steeds toegekend worden aan de affiliate terwijl daar vaak helemaal geen sprake meer van is. Een duur van tussen de 30 en 60 dagen is over het algemeen normaal.

Welke affiliate netwerken zijn er?

Tot slot bekijken we hieronder nog een paar affiliate netwerken. We zullen de voordelen en de nadelen hiervan beschrijven. Gebruik dit om te kijken welk netwerk het beste bij uw branche past en neem contact op met één of meerdere netwerken om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

Zanox-m4n is een internationaal affiliate-netwerk en de grootste in Nederland. Zij zijn zeer internationaal en brengen adverteerders in contact met affiliates. Zij richten zich echt hoofdzakelijk op affiliate marketing en internationale betrekkingen. De website van Zanox is wat onhandig in gebruik, het kost tijd om hier goed mee om te leren gaan. Vooral geschikt als je buiten Nederland wilt adverteren.

Daisycon is een andere bekend netwerk. Daisycon werkt een stuk eenvoudiger en is daarom meer geschikt voor iemand die nog niet zo thuis is in affiliate marketing. Ze hebben vorig jaar wel wat grote adverteerders verloren. Hierdoor is het iets minder interessant is geworden voor affiliates en daarmee ook voor nieuwe adverteerders. De getoonde te halen commissie valt vaak ook wat lager uit.

TradeTracker heeft een grote groei doorgemaakt de afgelopen paar jaar. Een groot affiliate-netwerk met veel adverteerders en affiliates. Het is bij TradeTracker eenvoudig om zelf op zoek te gaan naar affiliates en daarmee in contact te komen. Zo blijft het netwerk niet altijd als tussenpersoon hangen en heb je meer mogelijkheden om er zelf voor te zorgen dat er sprake is van een goede match. Dit is een groot voordeel ten opzichte van andere netwerken.

Linkshare is een groot internationaal affiliate-netwerk. Zij richten zich vooral op de internationale markt en zijn vooral interessant voor soortgelijke adverteerders. Ze hebben dus geen specifiek Nederlandse tak. Een groot voordeel van linkshare is dat ze veel ondersteunend materiaal aanbieden. Zo kan iedereen door er zelf wat tijd in te stoppen snel beter worden in affiliate marketing. Dit komt zowel de adverteerder als de affiliate ten goede.

Tradedoubler is ook een van de grotere netwerken in Nederland. Er zijn best veel grote adverteerders en dit maakt Tradedoubler best aantrekkelijk. De pagina van Tradedoubler is niet heel erg gebruikersvriendelijk. Toch hebben veel mensen slechte ervaringen met de ondersteuning en snelheid waarmee Tradedoubler werkt. Daarom is dit bedrijf de afgelopen paar jaar wat gekrompen.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!