B2B leads genereren met LinkedIn

delen 
30 oktober 2015

Na het lezen van een interessant stuk over B2B marketing met behulp van LinkedIn, vond ik het tijd om jullie hier ook kennis van te laten nemen. Aan de hand van een aantal tips zullen de mogelijkheden om via LinkedIn nieuwe leads te realiseren naar voren komen.

Tip 1: Social selling via LinkedIn

Bij social selling draait het voornamelijk om het zoeken en vervolgens binden van mogelijke leads, om op die manier vaste klanten te genereren. Het draait dus om het creëren van vertrouwen en het in contact blijven met de doelgroep.

Bij social selling zijn de volgende vier speerpunten van belang:

  1. Een sterk profiel zorgt voor zichtbaarheid en duidelijkheid,
  2. Een continue stroom aan nieuwe klanten, vraagt om het alsmaar uitbreiden van je netwerk,
  3. Updates publiceren, liken en delen zorgt voor goede zichtbaarheid,
  4. Zet de conversatie 'offline' voort.

Tip 2: Weet wat je prospect bezig houdt

LinkedIn biedt je hulp bij het vinden van een aanknopingspunt voor contact met een lead. Je kunt namelijk heel eenvoudig zien waar deze lead zich zoal mee bezig houdt.

Ga met de muis op het pijltje naast ‘Connectie maken’ staan (als je nog geen connectie van elkaar bent) en er verschijnt een pull down menu, met bovenaan  ‘Recente activiteiten weergeven’ staan.

Ook kan je natuurlijk kijken naar gemeenschappelijke connecties en de pagina’s die deze lead volgt. Als je weet wat je prospect bezig houdt, kun je op deze manier op een veel warmere manier het contact aangaan wat je kans op succes verhoogt.

Tip 3: Publiceer content via LinkedIn Pulse

Maak je zelf al gebruik van een bedrijfsblog op jouw website? Of deze nou veelvuldig gelezen wordt of niet, het is altijd de moeite waard om de blogfunctie van LinkedIn uit te proberen. De ervaring leert namelijk dat blogartikelen op LinkedIn nóg beter worden gelezen dan de blog op jouw website.

De geschreven artikelen zullen op LinkedIn Pulse verschijnen, waar ze zichtbaar zijn voor jouw eerstegraads netwerk. Dit zorgt ervoor dat ze zullen opvallen bij de mensen die er voor jou toe doen. Er is een grote kans dat zij deze artikelen weer delen, ‘interessant vinden’ of er commentaar bij schrijven.

Vindt iemand van buiten jouw eerstegraads netwerk jouw blogartikel interessant of geeft iemand er commentaar op, nodig deze persoon dat uit in je netwerk. Dit zou weer een mogelijke lead kunnen zijn.

Tip 4: Zet je netwerk in

Als je een oproep op LinkedIn voorbij ziet komen waarop je wilt reageren, vraag dan drie mensen uit jouw netwerk om je aan te bevelen. Dat werkt veel sterker dan wanneer je jezelf aanbiedt. Daarna stuur je degene die de oproep deed een uitnodiging om te linken, waarin je refereert aan de oproep en jouw expertise kort benoemt. Grote kans dat dit in een afspraak en een opdracht resulteert.

Conclusie

Kortom, er zijn aardig wat mogelijkheden om nieuwe klanten te werven met behulp van LinkedIn. Je zal er vooral mee aan de slag moeten gaan en allerlei manieren moeten uitproberen. Kijk wat voor jou en jouw doelgroep het beste werkt en bouw dit langzaam verder uit. Voor een nog uitgebreider overzicht, bestaande uit 7 stappen, verwijs ik je graag naar het artikel op Emerce.

Kom je er niet uit? Dan willen we je graag helpen! Stuur ons een mailtje naar info@bluenotion.nl of bel op: 024 - 302 00 15

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!