Beslist.nl in de clinch met webwinkels

delen 
23 juni 2015

Enkele weken geleden introduceerde Beslist.nl een nieuw verdienmodel: webwinkels betalen niet meer voor elke bezoeker die ze uit Beslist.nl binnenkrijgen, maar betalen een hoger bedrag alleen voor de mensen die iets afrekenen. Het verdienmodel houdt in dat Beslist.nl meer inzicht krijgt in het gedrag van kopers. Nu weet Beslist.nl niet wat gebeurt als de koper doorklikt naar de betreffende webshop. 

Er heerst behoorlijke onvrede bij grote klanten zoals Coolblue, Bol.com en Wehkamp. Zij nemen het Beslist.nl zeer kwalijk dat zij alle transacties kunnen inzien van het bedrijf. Daarnaast vinden ze het ook oneerlijk dat Beslist.nl geld krijgt op basis van brutoverkopen. Dit houdt in dat als een klant van bijvoorbeeld Wehkamp een product retourneert, Beslist.nl geen geld terug geeft aan Wehkamp. Terwijl Wehkamp dat uiteraard wel teruggeeft aan hun klant. 

Coolblue en Bol.com hebben aan Nu.nl laten weten dat het zal stoppen met Beslist.nl als ze het model doorzetten. Momenteel is echter nog geen enkele grote webwinkel overgezet. 

Nick Lenten, marketingdirecteur bij Coolblue, vertelt dat hij nog niets van Beslist.nl gehoord heeft: ''Er is geen communicatie, we hebben alles via de media moeten vernemen.'' Coolblue heeft net als Wehkamp problemen met de conversiepixel, maar vindt ook dat commissies die Beslist.nl wil rekenen te hoog. ''Wij gaan niet akkoord. Als ze het bij ons willen doorvoeren stoppen wij.''' Michael Schaeffer, marketingdirecteur bij Bol.com, voegt daar nog aan toe: ''We hebben er nog niet veel over gehoord, maar als ze ons dwingen de conversiepixel te plaatsen zullen wij onze producten wehalen.'' 

Leon Kramer, operationeel directeur van Beslist.nl reageert op de grote ketens en zegt dat er absoluut geen dwang is. ''We willen graag iedereen naar het nieuwe model overzetten, maar webwinkels mogen zelf blijven kiezen voor betalen per klik waar geen pixel wordt geplaatst.'' '

'Voordat we bij de grote spelers zijn gaan we uiteraard eerst in overleg en ik weet zeker dat we er dan uitkomen. We wilen die natuurlijk als klanten houden, aldus Kees Verpalen.''

Bron: (Nu.nl, 2015)

Conclusie

We kunnen stellen dat er heel wat onrust is tussen Beslist.nl en webwinkels wat voornamelijk bestaat uit slechte communicatie. We zijn erg benieuwd hoe ze hier uit gaan komen. Binnenkort meer!

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!