Bloggen voor bedrijven

delen 
17 april 2014

Bedrijven proberen online op veel manieren hun klanten te bereiken en nieuwe klanten te werven. De voordelen van een blog zijn al vaak besproken, hier en elders. Je site komt tevoorschijn bij meer zoekwoorden op Google. Je laat je expertise zien aan (potentiële) klanten. Je creëert meer unieke content voor je website.

Maar los van de voordelen, het creëren van meer conversie of omzet komt niet automatisch met een blog. We zullen hier proberen een aantal tips te geven waardoor je bedrijfsblogs effectiever zullen worden en een grote bijdrage zullen leveren aan je bedrijf.

Stel jezelf voor

De lezer van de blog is in veel gevallen op de website terecht gekomen via het onderwerp van de blog. Dit betekent dat ze niet bij voorbaat geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Daarom is het belangrijk dat je dit duidelijk maakt voor de lezer. Dit hoeft niet per se in het begin van je blog te gebeuren, niet eens in je blog zelf. Als het maar uit de opmaak van de site duidelijk is op welke website de lezer terecht is gekomen en wat jij die lezer te bieden hebt naast de informatie uit de blog.

Wij proberen dit zelf duidelijk te maken door de header boven de blog, waarbij jullie zien wat we maken: Websites, webshops, maatwerksystemen en boekingssystemen. We proberen al onze diensten en producten dus samen te vatten in vier kerngebieden, waardoor het overzichtelijk is en mensen begrijpen wat wij te bieden hebben.

Contact of terugkeren

Het is belangrijk dat je bezoekers uitnodigt om contact op te nemen, hun contactgegevens achter te laten, of dat ze nog eens terugkomen. Hier moet je de lezer wel bewust van maken. Dus eindig je blog met een uitnodiging aan de lezer om contact op te nemen. Of vraag de lezer om zijn contactgegevens achter te laten voor een mailinglijst, om op de hoogte te blijven van andere interessante berichten van je bedrijf. Op deze manier is het mogelijk je bereik snel uit te breiden.

Of je moet heel toegankelijke goedkope producten aanbieden, of je hebt wat meer overredingskracht nodig dan alleen de blog om iemand geïnteresseerd te krijgen in een product. Door het opzetten van contact of terugkerende bezoekers maak je meer kans op een uiteindelijke conversieverhoging door je blogs.

Waarom wil de klant deze informatie?

Wat wil de klant uit het artikel halen? Waarnaar is hij op zoek? Door het beantwoorden van die vraag kan je ook bepalen waar jij de lezer verder bij kan helpen. Als iemand op zoek is naar het maximumbedrag bij een lening, dan zal hij waarschijnlijk nog in het begin van zijn zoekproduct zijn en niet zo ver zijn om meteen een lening af te sluiten. Als je ervoor kan zorgen dat je vervolginformatie biedt, zal de klant sneller terugkeren en misschien dan wel een lening willen afsluiten. Je krijgt zo dus een langere relatie met de klant en hierdoor zal deze klant sneller bij jou een bestelling plaatsen.

Bedenk je dus hoever de klant is in zijn aanloop tot het doen van een aanschaf. Daarna weet je wat jij de klant op dit moment kan bieden en zorg je ervoor dat je de klant bij je houdt.

Entertainment

Een blog moet vermaken. Dit betekent niet dat het enkel vermaak en glitters moeten zijn, maar wel dat het vrij mag zijn. Het is geen formeel tekstbestand, dat vindt de klant wel in de productspecificaties. Schrijf los, persoonlijk en interessant. Op die manier zullen je lezers de moeite nemen om je teksten te lezen en terug te keren naar je website. Daardoor kun je een relatie gaan opbouwen met de klant en zal de klant sneller geneigd zijn een bestelling te plaatsen.

Conclusie

Bloggen voor bedrijven is een langdurig proces. Het doel is om veel bezoekers te trekken en van die bezoekers klanten te maken. Vaak duurt dat proces langer dan een eenmalig bezoek aan de site. Door het schrijven van een onderhoudende en interessante blog wordt het mogelijk om bezoekers te blijven trekken en deze ook om te zetten in klanten. Maak het toegankelijk, eenvoudig en aantrekkelijk om mensen aan te zetten tot een vervolgactie. Attendeer ze op de mogelijkheden om contact op te nemen of zich aan te melden voor een nieuwsbrief. Lees veel andere blogs om te kijken hoe zij het aanpakken en probeer daarvan te leren. Wat past wel bij uw bedrijf? Wat past ook zeker niet bij uw bedrijf.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!