De Bijenkorf en Coolblue breiden uit

delen 
21 augustus 2013

Webwinkels blijven groeien. Er komen telkens meer webwinkels bij en de omzet van webwinkels blijft groeien. Hieronder zullen we twee bedrijven bekijken die de afgelopen tijd online flink zijn gegroeid. De Bijenkorf en Coolblue zijn zeer actief met hun webwinkels. Beide bedrijven hebben natuurlijk wel een hele andere geschiedenis en aanpak. Toch groeien beide bedrijven online flink. Op welke gebieden verschillen deze bedrijven? Wat zijn de recente ontwikkelingen? En wat kunt u van deze verhalen leren?

Bijenkorf

De Bijenkorf is opgericht in 1870, om voor de hand liggende redenen is de Bijenkorf niet begonnen met een webshop, maar met een fysieke winkel. De winkel begon als een kleine winkel met enkel garen en band, maar breidde in de decennia daarna al snel het assortiment uit. Sinds een lange tijd is de Bijenkorf niet meer weg te denken uit het stadsbeeld van steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Sinds 2009 zijn echter niet meer alleen deze fysieke winkels te bezoeken, maar kunnen klanten ook online artikelen bestellen.

Onlangs (17 augustus) heeft de Bijenkorf via een persbericht haar nieuwe strategie bekend gemaakt. Volgens de Bijenkorf bestaat deze uit:

  • Besluit tot versnelling van de premium experience strategie en investering van ruim 200 miljoen euro
  • Focus op zeven flagship stores en toonaangevende webshop van internationaal topniveau
  • Sluiting filialen Arnhem en Enschede en op termijn Groningen, Breda en Den Bosch

Hiermee slaan zij een nieuwe weg in. Het aantal fysieke winkels wordt teruggebracht van 12 naar 7 in de komende paar jaar. De overgebleven 7 winkels worden 'geüpgrade' naar flagshipstores, oftewel volledig uitgeruste luxueuze winkels om de winkelervaring van de klant te optimaliseren. Tegelijkertijd willen ze de webwinkel www.debijenkorf.nl verder uitbreiden en in de markt zetten.

Bijenkorf online

De investering in de webshop volgt op een aantal vernieuwingen die het bedrijf eind vorig jaar al doorvoerde. Toen werd er een nieuwe app gemaakt waarmee klanten direct producten konden bestellen online, al in korte tijd werd deze app 210.00 keer gedownload. De mobiele site van de bijenkorf is toen ook flink verbeterd en is geoptimaliseerd voor gebruik via een tablet of telefoon.

Met de nieuwe plannen wordt er nog veel meer geïnvesteerd in de online tak van de Bijenkorf. Ze willen de ervaring verbeteren van de bezoeker door de uitstraling van de site meer te integreren met de fysieke winkels. Alle mogelijkheden van applicaties en online gebruik worden getest en ingezet zodat ze een 'toonaangevende webshop van internationaal niveau' hebben.

Coolblue

Het verhaal van Coolblue is eigenlijk het tegenovergestelde van de Bijenkorf. In 1999 zijn zij begonnen met hun gespecialiseerde webwinkels. Dit betekent dat zij voor elk producttype een afzonderlijke website oprichten, wel met een vaste opmaak (bekijk bijvoorbeeld hun sites van autoradiostore.nl en cameratasshop.nl). Zij zijn dus begonnen als webwinkel, maar ondertussen hebben zij ook een aantal fysieke vestigingen geopend. Vorige maand nog hebben zij een nieuw filiaal geopend in Utrecht. Dit verschilt dus nogal van het verhaal van de Bijenkorf. Alle webshops hebben dezelfde Coolblue uitstraling en indeling. In alles van deze uitstraling komen drie elementen naar voren: betrouwbaarheid, service en specialisatie. Ondanks dat het bedrijf Coolblue een enorme diversiteit aan elektronische producten aanbiedt zetten zij hun webshops in de markt als gespecialiseerde webshops.

Coolblue groeit heel hard. Het afgelopen half jaar hebben zij een omzetstijging gehad van 42%. Hierbij moeten we wel opmerken dat door het uitbreiden van het aantal webshops het niet heel verbazingwekkend is dat de omzet snel groeit, het zou opvallen als deze niet zou groeien. Omzet is natuurlijk niet de belangrijkste graadmeter om te controleren hoe gezond een bedrijf is. Toch is het goed om te zien dat het bedrijf een dergelijke grote groei door maakt. Dit bereiken ze vooral doordat ze zich goed weten te specialiseren. Door de standaard opmaak is het relatief goedkoop om een nieuwe site te ontwikkelen. Dit wordt gecombineerd met een uitstraling die vertrouwen opwekt en de nadruk legt op service en comfort voor de klant.

Wat zijn de belangrijkste verschillen en overeenkomsten?

De Bijenkorf is een warenhuis en specialiseert zich daarom op een site met een breed aanbod. Het voordeel is dat mensen de webwinkel van de Bijenkorf om die reden bezoeken. Bezoekers winkelen net als in het warenhuis waar ze vertrouwt mee zijn. Ze profileren zichzelf ook als een webwinkel die heel veel in huis heeft. Ze kondigen namelijk vaak aan dat er weer een x-aantal nieuwe merken aan de webshop zijn toegevoegd. Nadruk op diversiteit dus.

Coolblue houdt er een andere benadering op na. Coolblue maakt gespecialiseerde sites per productgroep. Een voordeel hiervan is dat de bezoeker snel bij de productgroep weet te komen waar hij naar op zoek is. De service en ondersteuning kunnen hierdoor ook efficiënter en meer specialistisch worden. Nadruk op specialisatie dus.

De belangrijkste overeenkomst zit in het feit dat ze veel tijd besteden aan de uitstraling van de site. Bij de Bijenkorf staat voorop dat de online ervaring overeen moet komen met de ervaring die ze in de winkels neerzetten. Luxe- en kwaliteitsgoederen staan hierbij voorop. De webwinkel moet het vertrouwde gevoel van de fysieke winkel oproepen. Deze betrouwbaarheid is bij Coolblue ook belangrijk, maar komt op een andere manier naar voren, omdat de meeste bezoekers niet bekend zijn met de fysieke winkels. Vertrouwen wordt gewekt door de verschillende kaders op de website waarin de service en de kennis van Coolblue benadrukt worden.

Wat kan je met deze informatie?

Het is goed om te zien hoe andere succesvolle bedrijven het aanpakken. U kunt hieruit ideeën overnemen voor uw eigen website. Deze twee compleet verschillende, maar wel succesvolle, verhalen laten zien dat er niet een standaardaanpak is die werkt. U moet goed nadenken over uw potentiële klanten en bedrijfsidentiteit, kies een aanpak die daar het beste bij pakt. Wij willen hier altijd met u over meedenken.

Een element dat altijd terugkomt en heel belangrijk is voor een webwinkel, is betrouwbaarheid. De consument moet ervan overtuigd worden dat uw webwinkel betrouwbaar is. Dit bereikt de Bijenkorf door in te zetten op dezelfde uitstraling als de fysieke winkel. Bij Coolblue bereiken ze dit door overal op de site aan te geven dat ze de kennis en service in huis hebben over het aangeboden product. Dit is deels een belangrijke verklaring voor het online succes van beide bedrijven.

Uw conversies zullen omhoog gaan als u weet uit te stralen dat uw webshop betrouwbaar is. De verhalen hierboven laten zien dat dit op verschillende manieren kan. Webwinkels blijven groeien, een succesvolle webwinkel is nooit af maar kan altijd verbeterd worden. Dit vereist visie, inzet en een duidelijk doel.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!