Dit is waar de B2B-markt in 2018 om vraagt.

delen 
31 augustus 2018

De B2B-markt ziet er heel anders uit dan tien jaar geleden. Klanten zijn veel beter geïnformeerd en hebben het salesproces al voor een groot deel doorlopen alvorens ze bij jouw onderneming terecht komen. Hierdoor is de ‘buyer journey’ drastisch veranderd ten opzichte van een aantal jaren geleden. Echter zijn veel ondernemingen hier nog niet klaar voor en zien zij dit dan ook terug in het aantal leads en de verkopen.

De B2B-markt anno 2018

Voordat een klant een bedrijf, product of dienst uitkiest, wordt er online uitvoerig gezocht naar informatie, worden partijen vergeleken en wordt er ook gebruik gemaakt van reviews. Door simpelweg te zeggen dat ze jouw product moeten kopen om bepaalde redenen, zal je de klanten van nu niet meer voor je winnen. We moeten ons steeds meer richten op het echt begrijpen van de klant, haar beweegredenen en het aankoopproces. Op die manier kunnen we zorgen voor meer specifieke informatie en doelgerichte content, zodat we potentiële klanten nog beter kunnen helpen bij hun zoektocht naar dé geschikte partij of dat ene product.

De veranderingen in het aankoopproces raken niet enkel de marketing, maar ook zeker de sales. Wil je de klant echt volledig van dienst kunnen zijn, dan zullen deze twee afdelingen nog veel meer moeten samenwerken dan momenteel het geval is. De sales herkent namelijk bepaalde patronen uit orders en hier kan de marketing vervolgens op inspelen om zo andere (potentiële) klanten de beoogde ervaring te bieden.

Claim jouw plek in de buyer journey

Ga bij jezelf na wat de belangrijkste obstakels zijn voor jouw doelgroep, wat zijn de belangrijkste vragen en over welke kennis beschik je die ze verder kan helpen? Hierdoor ervaar je niet enkel het aankoopproces van jouw klanten, maar je leert ook meer over de toegevoegde waarde van jouw bedrijf. Nu is het vooral belangrijk om eerder in de buyer journey naar voren te komen. Deel hiervoor bijvoorbeeld antwoorden op veelvoorkomende vragen in de vorm van blogs, of neem de doelgroep mee in jouw visie op bepaalde ontwikkelingen in jouw vakgebied. Je zal zeker niet de eerste zijn die voor deze antwoorden zorgt, maar je zorgt er zo wel voor dat je tussen de zoekresultaten komt. In eerste instantie vraag je ook niet direct iets terug voor jouw kennis, waardoor het gemoedelijk overkomt op potentiële klanten. Toch wordt je vervolgens wel eerder meegenomen in de overweging vanwege jouw deskundige positie binnen de branche.

Maak gebruik van personal branding

Personal branding in de B2B-markt is belangrijker dan ooit tevoren. Zo biedt LinkedIn bijvoorbeeld veel meer kansen dan je momenteel realiseert. Veel professionals hebben een uitgebreid netwerk, maar benutten het platform niet effectief of posten enkel via het bedrijfsaccount. Er is echter een grote kans dat jouw connecties dezelfde obstakels kennen als jouw doelgroep, waardoor je ook deze mensen verder kunt helpen met jouw kennis. Door kennis te delen met het persoonlijke account laat je zien dat je de vragen van jouw connecties begrijpt en uit je specifieke expertise. Zo bied je waardevolle content en werk je aan langdurige relaties, zowel met bestaande klanten als eventuele nieuwe leads. Dit zal ervoor zorgen dat (potentiële) klanten in het vervolg naar jou komen, precies wat je wilt dus!

Tot slot

Bovenstaande tips zijn prima zelf door te voeren. Wel moet je de discipline hebben om hier consequent mee bezig te blijven.

Wil je hulp of ben je op zoek naar een nieuwe B2B website? Neem dan gerust contact met ons op. Je kunt ook eenvoudig een mailtje sturen naar info@bluenotion.nl of bel ons op: 024 - 302 00 15. Wij denken graag met je mee en zorgen er samen met jou voor dat we jouw online zichtbaarheid naar een nieuw niveau tillen.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!