Snellere websites: een positief neveneffect van de nieuwe privacywet (AVG)

delen 
22 juni 2018

Voor zowel consumenten als ondernemers bracht de komst van de nieuwe privacywet uiteenlopende vragen met zich mee. Men denkt meer na over het verstrekken van (persoons)gegevens en er is meer angst voor eventuele datalekken. Al met al leek de nieuwe privacywet dan ook vooral te zorgen voor extra argwaan ten opzichte van dataverwerkers. Echter is er nu ook een positieve bijkomstigheid te melden vanwege de wet die sinds 25 mei 2018 in werking is gesteld.

Websites zijn veel sneller

Met de komst van de nieuwe privacyvoorschriften kijken bedrijven meer naar de hoeveelheid trackers die zij in websites verwerken. Dit zorgt ervoor dat er meer duidelijkheid is in de (persoons)gegevens die verzameld worden en tegelijkertijd laden pagina’s en content ook sneller. Lifehacker heeft dit uitvoerig getest met de populaire Amerikaanse nieuwssite USA Today. De oorspronkelijke versie van deze website draait in de Verenigde Staten en is voorzien van diverse technieken om adverteerders van dienst te kunnen zijn. Hierdoor laadt de website alle content binnen 9.86 seconden. In Europa zijn veel van deze technieken echter gedeactiveerd omdat de EU dit niet toestaat. Dit zorgt ervoor dat alles in minder dan een halve seconden binnen is. De website is door de maatregelen van de EU dus drastisch sneller dan in Amerika. Tevens ontdekte web developer Marcel Freinbichler dat er ook veel minder dataverkeer is op het moment dat je Europese websites binnenhaalt.

Andere voordelen

De nieuwe privacywet biedt voornamelijk de consument veel voordelen. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Controle over eigen gegevens
    De wet biedt consumenten extra controle over de eigen gegevens. Zo is het als consument veel eenvoudiger geworden om op elk gewenst moment de toestemming tot gegevensverwerking alsnog in te trekken, ook zonder specifieke reden.
     
  • Extra bescherming voor kinderen
    Aangezien kinderen zich minder bewust zijn van de risico’s online, verplicht de nieuwe wet bedrijven om deze kinderen extra te beschermen. Wenst een organisatie persoonsgegevens en/of data van iemand onder de 16 jaar te gebruiken, dan is er allereerst toestemming van de ouders vereist.
     
  • Bewijslast ligt bij de organisaties
    Als consument is het niet aan jou om te bewijzen dat jij geen toestemming hebt gegeven. Een bedrijf zal moeten bewijzen dat ze op de juiste manier handelt en dat jij toestemming hebt gegeven om jouw gegevens te gebruiken.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!