Hoe is metadata nuttig in te zetten?

delen 
5 december 2013

Metadata is ontzettend belangrijk bij online marketing. Veel beginnende online ondernemers weten vaak niet wat metadata is en hoe je metadata moet inzetten om meer verkopen te krijgen. Het internet staat vol met data, ontzettend veel data. Al deze data wordt op verschillende manieren opgeslagen en gelabeld. Een gevolg hiervan is dat verschillende programma’s niet (optimaal) met elkaar kunnen communiceren, omdat ze elkaar niet begrijpen.

Meta komt van het Grieks en wordt tegenwoordig gebruikt om aan te geven dat het gaat om een hoger abstractieniveau. Hierbij komen we dus tot een hoger abstractieniveau van denkvermogen, dus het nadenken over denkvermogen. Als we het begrip metadata bekijken gaat het dus om data over data. Deze metadata is overkoepelend en bevat gegevens over de vele content op het internet. Hiermee wordt het mogelijk om gegevens makkelijker en beter uit te wisselen. Zo kunnen verschillende programma’s data classificeren en beoordelen.

Metadata is bij uw site om deze reden heel erg belangrijk. Door gebruik te maken van metadata kunnen andere programma’s jouw content beter begrijpen en beter presenteren. Dit is heel belangrijk voor het trekken van klanten. Bekijk hieronder twee voorbeelden van resultaten bij Google. Bij een van de twee is er wel bewust gebruik gemaakt van metadata, bij de ander niet. Op welke zou u klikken als u op zoek was naar boeken over voeding?

Maar hoe werkt metadata? En hoe belangrijker, hoe kunnen we het nuttig inzetten? Daar zullen we hieronder op terugkomen. Door reclame of aanpassingen op de site is het al mogelijk om goed gevonden te worden op Google. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten op jouw site klikken en niet op die van de concurrent? Daar kan metadata bij helpen. Maar er zijn veel meer mogelijkheden met metadata, ook daar gaan we op in.

Waar bestaat metadata uit?

We hebben hierboven al beschreven wat metadata doet. Het maakt het makkelijker voor programma’s om data te begrijpen of in te delen in categorieën. Dit werkt via gestandaardiseerde formats van data. Omdat de data op een standaard en eenvoudige manier opgeslagen wordt kan er makkelijk gebruik van worden gemaakt en dit vergroot de mogelijkheden van andere programma’s om data te gebruiken van jouw site.

Waarom zou je dat willen? De meeste online klanten gaan niet direct naar jouw site toe, maar werken met zoekmachines en doorverwijzende sites. Met metadata maak je jouw content makkelijker te begrijpen voor dergelijke sites. Hierdoor kunnen zij jouw site beter presenteren en heb je er zelf nog invloed op.

Metadata kan bestaan uit een titel, onderwerp, beschrijving, maker, uitgever, datum, type data, keywords (trefwoorden) etc.. Keywords waren vroeger heel belangrijk. Je moest dan van elke pagina nadenken over welke keywords erbij horen, zodat zoekmachines ook begrijpt waar je pagina over gaat. Tegenwoordig hebben zoekmachines deze hulp niet meer nodig en scannen ze de hele content van de pagina om te beslissen waar de pagina over gaat.

In de basis zijn titel en omschrijvingen het belangrijkst. Dit zijn de titel van je pagina en de omschrijving, deze informatie is zichtbaar in Google en kan werken om klanten te lokken. Op het moment dat je hier niet zelf iets invoert wordt er automatisch metadata gegenereerd. Je kent het waarschijnlijk wel. Een willekeurige en afgekapte titel. Een omschrijving die willekeurige zinsneden presenteert met het zoekwoord. Zie het onderstaande voorbeeld.

Hoe verhoog je de verkoopcijfers met metadata?

De metadata is beperkt. Pas de titel en de omschrijving dus aan binnen deze beperkingen. Door hier een aantrekkelijke titel en tekst in te voeren komen klanten naar jouw pagina. Wees meteen helder in wat je ze aanbiedt. Bijvoorbeeld: ‘Bestel direct online betaalbare matrassen. De volgende dag gratis thuisbezorgd.’ Of: ‘Bekijk de site voor meer informatie en neem contact op voor het plannen van een vrijblijvende afspraak.’ Hiermee vertel je de potentiële klant meteen wat je doet en combineer je dit met een call-to-action, dus een activerende boodschap. Het is voor de bezoeker belangrijk dat die meteen weet waar die aan toe is. Begin met het belangrijkste keyword in de titel, want dit is het eerste wat klanten zien. De titel kan maximaal 70 tekens bevatten, de omschrijving 156. Langere teksten worden afgekapt.

Hierbij is het heel belangrijk dat de metadata wel aansluit bij de specifieke landingspagina waar de bezoeker op terecht komt. Bekijk voor meer informatie omtrent het online schrijven onze blog hier. Op deze manier kunt u meer bezoekers krijgen en een hogere conversiegraad. Dit kunt u zelf doen, maar natuurlijk kunnen wij u hier ook bij helpen.

Dit is de basis van het gebruik van metadata. Er zijn veel meer mogelijkheden, zoals het integreren van reviews, foto’s en zelfs video’s. Op deze manier zal u meer opvallen in het rijtje sites. De mogelijkheden zullen alleen maar groter worden in de toekomst.

Werken met metadata

Via ons eigen CMS (Content Management System) is het eenvoudig om de metadata te beheren. U kunt een titel invoeren en een omschrijving schrijven voor de pagina. Via deze toepassing kunt u zelf  uw metadata beheren. Voor uitgebreidere toepassingen kunt u ook bij Bluenotion terecht. Deze toepassingen noemen we rich snippets, omdat ze verrijkt zijn.

Via deze site is het mogelijk om een voorbeeld te krijgen van hoe uw metadata gepresenteerd wordt in Google. Hierdoor kunt u verschillende teksten uitproberen en meteen een beeld krijgen van wat de klant te zien krijgt.

Ook via facebook wordt het steeds meer mogelijk om met metadata aan de slag te gaan. Als u een beheerder bent van een facebookpagina krijgt u zeer uitgebreide informatie over hoeveel andere mensen uw berichten en pagina hebben gezien, of op welke manier zij deze gedeeld hebben. Deze informatie wordt mogelijk gemaakt door metadata. Hier hoeft u zelf weinig aan te doen, facebook heeft dit zelf geïntegreerd. Deze informatie geeft u wel informatie over hoe uw doelgroep reageert op uw berichten. Deze informatie kunt u weer gebruiken om uw berichten te verspreiden.

Conclusie

Metadata biedt veel toepassingsmogelijkheden. Al de basisopties kunnen een enorm verschil maken in hoe snel klanten op uw link zullen klikken. Het is belangrijk om een goede strategie te hebben over hoe metadata nuttig in te zetten is. In deze tekst zijn er vele tips de revue gepasseerd.

Belangrijk is dat je je bewust bent van wat de klant ziet van u op andere pagina’s. Dit zal bepalen of de klant naar uw pagina doorklikt. Via metadata kunt u hier op een eenvoudige wijze invloed op hebben. Deze invloed zal bezoekersaantallen en de conversiegraad omhoog stuwen als u dit goed doet. Denk aan helderheid, een call-to-action, correcte lengtes, rich snippets. Dit is mogelijk om zelf te doen, maar wij kunnen u hierin adviseren en voor u doen. Voor meer advies, neem contact op met ons!

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!