Hoe start ik een webshop?

delen 
7 november 2013

De ervaring leert ons dat er best veel Nederlanders met deze vraag zitten. Het aantal wordt zelfs steeds groter, want er verschijnen steeds meer webshops. Dit is niet zo verwonderlijk, aangezien de verkoop via online winkels nog steeds groeit, ondanks de crisis. Daarbij is er relatief weinig kapitaal voor nodig om een webshop te starten. Toch onderschatten veel mensen vaak nog wat er komt kijken bij het starten van een webshop.

De hoeveelheid tijd, geld en planning die erin gaat zitten is nog steeds aanzienlijk. Daarom lopen we hieronder een aantal stappen door waar u aan moet denken bij het starten van een webshop. Op deze manier hopen we dat u een beter beeld krijgt van wat u moet doen om een succesvolle webshop te starten. Het onderstaande is niet een volledige checklist waar u aan moet voldoen. Het is een vrij algemene lijst met stappen waar u in ieder geval aan moet denken bij elke webshop die u opzet, natuurlijk zijn er per branche nog genoeg verschillen en extra stappen/onderdelen. Soms worden stappen in een andere volgorde doorlopen en vaak lopen ze door elkaar heen. En zoals men in de tijd van de V.O.C. al zei: de kost gaat voor de baat uit.

Stap 1: Idee en doel

Wat wilt u verkopen? Waarschijnlijk heeft u een idee of zelfs een heel specifiek product wat u wilt gaan verkopen. Het hebben van een idee is erg belangrijk, zonder een goed idee krijgt u waarschijnlijk geen succesvolle webshop. Hierbij is het belangrijk om onderzoek te doen naar de vraag en de concurrentie. Via Google Adwords is het mogelijk enerzijds het zoekvolume op te zoeken op zoektermen. Zo ziet u dus hoe vaak er maandelijks gezocht wordt op een specifieke zoekterm. Dat is al handig, anderzijds kunt u via deze weg ook bekijken hoeveel concurrentie er op deze zoektermen is. Dit betekent hoeveel andere partijen via Google adverteren om op die zoektermen gevonden te worden. Dit geeft u vrij eenvoudig een bruikbaar idee van de markt. Natuurlijk is dit pas een beginpunt en is verder onderzoek naar in ieder geval de concurrentie wel nodig.

Het allerbelangrijkste wat je bij het starten van een webshop moet onthouden is je onderscheidend vermogen? Waarom zouden klanten het product bij jou kopen en niet bij de concurrent? Klanten komen naar jou toe omdat ze bij jou het beste uit zijn. Je onderscheidend vermogen komt naar voren in het soort product (duurzaam, uitstekende kwaliteit of vernieuwend bijvoorbeeld), of in jou als aanbieder (snellere levering, betere service of maatwerk bijvoorbeeld). Je moet heel duidelijk hebben waarmee je jezelf wilt onderscheiden van de concurrentie. Als je dit zelf nog niet helder hebt zal je dit ook niet duidelijk kunnen maken aan je klanten en zullen klanten minder snel geneigd zijn bij uw webwinkel te kopen. Dit onderscheidend vermogen (ook wel bekend als unique selling points) is belangrijk voor bedrijven. Succesvolle bedrijven zijn zich bewust van hun unique selling points en weten dat bewust in te zetten. Dus als u een webshop start, denk dan goed na over wat uw onderscheidend vermogen is en zorg dat in al uw uitingen terugkomt.

Denk niet alleen na over het vertrekpunt, maar stel ook doelen. Wat wil je bereiken? Wat is er nodig om deze doelen te verwezenlijken.

Stap 2: Productie organiseren

Als u een goed idee heeft kunt u beginnen met het organiseren van de productie of inkoop. Waar haalt u uw producten vandaan? Maakt u die zelf? Laat u die maken? Bestelt u ze via een leverancier? Dit heeft allemaal verschillende voordelen en nadelen. Bij eigen productie is het belangrijk om na te denken wat de invloed is als de webshop goed gaat lopen. Op het moment dat de webshop drukker wordt, kunt u dan nog wel aan de vraag voldoen? Want dit brengt dubbel zoveel extra werk met zich mee: productie en service. Bij de uitbesteding van het productieproces komen weer andere zaken kijken. Waar laat u het maken? Wegen de kosten (productie, transport en organisatie) op tegen de verkoop? Zeker als u eigen producten laat produceren moet u ook nadenken over hoe de kwaliteit gewaarborgd wordt en hoe u toezicht houdt op de productie. Bij een leverancier is dit meestal redelijk goed geregeld, maar dit brengt vaak hogere kosten met zich mee.

Kwaliteit is bij de aanvoer van producten erg belangrijk. Hoe maak je aan de klanten duidelijk dat uw producten van de juiste kwaliteit zijn? Betrouwbaarheid is heel belangrijk, maar extra belangrijk voor webwinkels. De klant ziet de organisatie die achter de webshop zit niet, hierdoor zijn klanten wantrouwiger bij het doen van aankopen online. Jammer genoeg is deze houding van de consument niet altijd een overbodige luxe. Dit is niet erg, maar u moet er bewust van zijn hoe u de klant kunt duidelijk maken dat u wel betrouwbaar bent. Bekijk bijvoorbeeld wettelijke eisen die aan producten gesteld worden. Keurmerken zijn een geweldige manier om de betrouwbaarheid van uw producten (maar ook van uw webshop) aan de consument duidelijk te maken.

Bekijk goed de kosten die u gaat maken met het product. Hiermee kunt u een inschatting maken over de verwachtte winstmarge. Pas met alle gegevens kunt u natuurlijk een juiste inschatting maken, maar het is belangrijk om hier al vroeg bij stil te staan. Wat is er voor nodig om break even te draaien? Is dit haalbaar met de huidige markt (zoekvolume en concurrentie)?

Stap 3: Startkapitaal

Hoeveel geld heb je nodig bij het starten van een webshop en hoe vergaar je dit? Dit kan per webwinkel behoorlijk verschillen. Er moet een webwinkel verschijnen, waarschijnlijk moet u producten inkopen en heeft u ook budget nodig voor online marketing. Vooral dat laatste punt wordt vaak vergeten door mensen die een webshop beginnen.

Het bouwen van een webshop kan op verschillende manieren. Zelf bouwen is een optie, hierbij moet je wel veel ervaring hebben met het bouwen van websites en webshops. Je kan gebruik maken van een template, dat is een voorgemaakte opbouw van een site. Vaak zijn er wel mogelijkheden om binnen die structuur zelf nog elementen aanpassen, maar je bent wel gebonden aan de opbouw van de website. Dit is de goedkoopste manier om een webshop te laten maken. De laatste optie is om een webshop op maat te laten maken. De mogelijkheden hiervan zijn natuurlijk ontzettend groot, maar hoe uitgebreider de ideeën hoe hoger de kosten waarschijnlijk. Templates zijn de afgelopen tijd heel populair. Het wordt hierdoor inderdaad goedkoper om een website te starten. Het is in een dergelijk product vaak niet mogelijk om een webshop te krijgen die volledig naar wens is en waar je unique selling points goed naar voren komen. Hier heb je veel meer mogelijkheden toe bij een duurdere maatgemaakte webshop. Bekijk goed de verschillende mogelijkheden, vraag offertes aan, ga gesprekken aan met bouwers en kies voor hetgeen waar u uw ideeën goed tot uitwerking kan brengen en wat het beste voelt. Het Content Management System (CMS), dus de omgeving waarin u uw webshop beheert, moet overzichtelijk zijn, voldoende opties hebben, maar wel eenvoudig te gebruiken.  

Dit startkapitaal kan je op verschillende manier verkrijgen. Je kan lenen, je kan een partner nemen die geld inlegt en je kan investeerders vinden. Ook hierbij is het goed om verschillende opties af te wegen en contact te leggen met potentiële geldbronnen. Hiervoor is het wel belangrijk dat u uw verhaal goed op orde heeft en dus weet wat u wilt gaan doen, waarom en hoe. Het overhandigen van een ondernemingsplan is hiervoor in veel gevallen vereist en is in alle andere gevallen verstandig.

Stap 4: Het bouwen van een webshop

Daarna kan je beginnen aan het echte bouwen van een webshop. Het verschil tussen een template en maatwerk is bij stap 3 al besproken. Het bouwen van een webshop is vaak ook een intensief proces. De ideeën die in stap 1 en 2 zijn vastgesteld, moeten omgezet worden naar een praktische en goedwerkende webshop.

Vaak betekent dit dat er veel aangepast moet worden voordat het helemaal klopt. Hierbij moet je jezelf telkens voor ogen blijven houden wat je onderscheidend vermogen is. Hoe zorg je ervoor dat dit duidelijk wordt uit alles op de shop. Kleurgebruik, taalgebruik en opmaak moet allemaal de bedrijfsidentiteit uitstralen. Het belangrijkste is dat de webshop goed werkt. Hij moet snel zijn, hij moet overzichtelijk zijn en hij moet er goed uit zien.

Naast dit alles moet de site gevuld worden met informatie, producten en productinformatie. Er moet een betalingsmethode komen. Hier zijn weer verschillende opties voor. De producten moeten bij de klant terecht komen. Doe je dit zelf? Ga je samen werken met een bezorgdienst? Er zijn op al deze terreinen mogelijkheden waar ook weer keuzes in gemaakt moeten worden. Het is een proces waarin veel keuzes gemaakt moeten worden en waarin veel interactie nodig is.

Stap 5: De webshop gaat live

Na het brainstormen, ontwikkelen en bouwen van de webshop komt dan het mooiste moment, de webshop gaat online! Dit is het moment waar we trots kunnen zijn op wat we gebouwd hebben. Toch is dit niet het moment waarop u achter over kunt gaan leunen en de webshop vanzelf zijn werk gaat doen. Het echte werk begint nu eigenlijk pas.

Zoals elke winkel is er sprake van een aanloopperiode en zullen klanten je langzaam aan gaan vinden. Hierin kunt u zelf veel werk doen, zeker online. Dat wordt besproken bij stap 6 en 7.

Stap 6: Investeer in de groei van uw webshop

Uw webshop moet groeien, dit kost tijd, energie en waarschijnlijk ook geld. U moet er voor gaan zorgen dat klanten bij u terecht komen en dat ze producten aanschaffen. Dit kan op verschillende manieren.

Een Adwords campagne is een populaire manier om de verkoop te stimuleren. Via Adwords kunt u adverteren op Google. U biedt dan een bepaal bedrag op zoektermen en degene die het meeste geld biedt wordt dan boven de zoekresultaten getoond in Google. Dit is heel handig om bezoekers naar uw webshop te krijgen. U betaald hierbij pas als een persoon op de link klikt en dus naar uw webshop verwezen wordt. Natuurlijk zal niet iedereen die naar de webshop gaat ook daadwerkelijk een product kopen. Hierbij moet je dus een balans zoeken met Adwords waardoor het geld gaat opleveren en geen geld gaat kosten. Het aanstellen voor een specialist hierbij is vaak verstandig. Er zijn al genoeg bedrijven over de kop gegaan doordat ze hun Adwords campagne verkeerd hebben ingesteld.

Daarnaast is het sowieso aan te raden om een Search Engine Optimalisatie (SEO) te doen. Hierbij wordt de webshop aangepast om ervoor te zorgen dat deze beter gevonden wordt via Google. De manier waarop Google de indeling bepaald is ingewikkeld, veranderend en deels geheim. Door pagina’s hierop aan te passen en nieuwe pagina’s te schrijven met dit doel is het mogelijk om de vindbaarheid te vergroten.

Er zijn nog meer manieren die groei voor uw webshop kunnen bereiken. Denk bijvoorbeeld aan linkbuilding, offline reclame, keurmerken, klantenreviews. Al deze methoden kosten tijd en vaak ook geld. Het is wel nodig als u uw webshop overeind wilt houden.

Stap 7: Blijf kritisch kijken

Ook als de webshop begint te lopen is het belangrijk om altijd goed te blijven kijken naar uw activiteiten. Er is altijd ruimte voor verbetering en er is altijd ruimte voor uitbreiding. In onze visie is een webshop nooit helemaal af. Omdat de markt ook snel veranderd is het goed om alles te blijven monitoren. Op basis daarvan kunt u bijvoorbeeld aanpassingen doen.

Het is belangrijk om te kijken waar u goed en waar u minder goed op scoort. Misschien haalt u heel veel bezoekers binnen, maar worden er relatief weinig producten verkocht. Dan kunt u proberen de conversie te verhogen, en is een SEO niet meer nodig waarschijnlijk. Op het moment dat u veel producten verkoopt, maar weinig inkomsten heeft kunt u kijken op welke manieren u uw winstmarge kunt vergroten. Zo kunt u, als de webshop eenmaal loopt, veel gerichter verder bouwen aan uw webshop en uw doelen bereiken.

Daarnaast zijn er mogelijkheden om te experimenteren met verschillende versies. Een voorbeeld is een A/B-test. Hierbij worden twee versies van de website gelijktijdig gedraaid  waardoor gekeken kan worden wat het effect is van bepaalde aanpassingen aan de webshop. Op deze manier is het mogelijk de webshop verder te optimaliseren.

Conclusie

Het is met deze tekst niet de bedoeling om u te ontmoedigen een webshop te beginnen. Juist niet, ga aan de slag en maak er mooi werk van! We willen u juist erop wijzen wat er allemaal bij komt kijken om een webshop te beginnen aangezien veel mensen dit vaak niet helemaal overzien. Als u zich in ieder geval bewust bent van de bovenstaande vragen heeft uw webshop waarschijnlijk al meer kans van slagen. Bij Bluenotion willen we altijd met u meedenken en zijn we benieuwd naar uw ideeën. Neem contact op als u wilt weten wat wij voor u kunnen betekenen.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!