Hoe verbeter je de User Experience (UX) van jouw webshop?

delen 
29 maart 2018

Het online succes van jouw webshop hangt voor een groot gedeelte af van de User Experience (UX). Aan de hand van deze blog bieden we je graag wat meer informatie over UX en helpen we je op weg om jouw webshop zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

UX zorgt voor merkbeleving

Waar consumenten het internet in eerste instantie voornamelijk gebruikten om producten te vergelijken en vervolgens het gekozen product in een winkel te kopen, kiezen zij er meer en meer voor om deze producten nu ook online te bestellen. Het aantal online aankopen stijgt jaarlijks dan ook enorm. Desondanks zijn veel webshops nog altijd niet gericht op de ervaring van de gebruikers, terwijl deze ervaring er juist voor kan zorgen dat jouw webshop succesvol is. De user experience heeft op jouw producten na namelijk de grootste impact op de klanttevredenheid, het conversiepercentage en een constante opbrengst van jouw webshop.

Er zijn echter veel zaken die de gebruikerservaring kunnen verminderen. Denk bijvoorbeeld aan lange laadtijden, verwarrende navigatie tools, gebroken links van landingspagina’s, hinderlijke checkout methoden, etc. Stuk voor stuk zijn dit vervelende ervaringen voor een klant, met een wellicht nog vervelender gevolg voor jou. Uiteindelijk leidt dit er in veel gevallen toe dat de klant minder producten koopt of zijn bezoek aan jouw webshop zelfs zal beëindigen. Daarnaast is er een kans dat de gefrustreerde klant een negatief beeld van jouw webshop overbrengt op familie en vrienden.

Aan de slag met de UX van jouw webshop

Hoe zorg je er nu voor dat de user experience naar een hoger niveau getild wordt? Er is namelijk niet één simpele oplossing die voor iedere klant werkt. Het is dan ook van belang dat je allereerst achterhaalt wat de huidige sterktes en zwaktes van jouw webshop zijn, waarna je jouw aanpak richt op verbeteringen met de meeste waarde voor de hedendaagse webshop bezoekers. Hieronder vind je een aantal stappen/tips die je kunt volgen om de UX van jouw webshop te verbeteren.

1. Webshop check

Door jouw webshop regelmatig te controleren op fouten, zal je zien dat ze vaker voorkomen dan je vooraf denkt en kom je erachter waar, wanneer en waarom deze fouten ontstaan. Vervolgens heb je een uitgebreid overzicht, waarmee je de fouten stuk voor stuk kunt aanpakken.

2. Vraag om feedback

Consumenten hechten steeds meer waarde aan reviews op websites en zijn om die reden ook bereid om zelf reviews achter te laten. Durf jouw klanten dan ook te vragen om een review te schrijven na de aanschaf van een product of een bezoek aan jouw webshop. Deze reviews geven jouw producten namelijk meer waarde dan iedere vorm van adverteren. Daarnaast straalt jouw webshop zo openheid en authenticiteit uit.

3. Optimaliseer jouw webshop voor mobiel gebruik

Steeds meer bezoekers gebruiken een mobiel apparaat om online producten of diensten te zoeken. Is jouw webshop niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, dan bied je jouw bezoekers niet de mogelijkheid om hun gewenste device te gebruiken. Dit heeft direct invloed op de gebruikerservaring. Er zijn namelijk maar weinig webshops die echt 100% unieke of exclusieve producten aanbieden, waardoor het merendeel van de webshops zich zal moeten onderscheiden op het gebied van de ervaring van de klanten. Het is dan ook belangrijk om jouw webshop volledig responsive te maken, zodat jouw klanten op ieder device dezelfde ervaring hebben.

4. Online support voor jouw klanten

Het is bijna onmogelijk om jouw klanten 24/7 te voorzien van persoonlijke ondersteuning tijdens het shoppen. Toch wordt er veel waarde gehecht aan support op het moment dat een klant vragen heeft. Om die reden is het goed om aan de slag te gaan met een chatbot, die het eerste contact op zich neemt. Vervolgens kun je het gesprek overnemen en de klant zelf voorzien van antwoorden op specifieke vragen.

5. Maak het vooral niet te moeilijk

Uiteraard wil je jouw klanten een unieke ervaring bieden, maar vergeet niet om het shoppen zo eenvoudig mogelijk te houden. Ondanks dat consumenten steeds meer naar de uitstraling van een webshop kijken, willen zij toch voornamelijk gemakkelijk en snel een beoogd product aanschaffen. Zorg er dus voor dat jouw klanten eenvoudig door jouw webshop kunnen navigeren en maak bijvoorbeeld gebruik van een one page checkout om jouw klanten optimaal gemak te bieden.

Hulp nodig of interesse in verdere uitleg? Stuur ons dan een mailtje via info@bluenotion.nl of bel op: 024 - 302 00 15

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!