Hoe werkt een Google optimalisatie?

delen 
30 januari 2014

Google is onmisbaar voor bijna alle online ondernemers in Nederland. Ondertussen gebruikt ongeveer 98% van de Nederlandse bevolking Google om te zoeken naar nieuwe sites. Dit is belangrijk voor websites en voor webshops omdat veel nieuwe bezoekers op websites vaak via Google op de site terechtkomen.

Hoe beter een site gevonden wordt via Google, hoe beter het mogelijk is om je online doelen te realiseren (verkopen, leads, aandacht). Daarom wilt iedereen zo hoog mogelijk staan in de lijst van zoekresultaten bij Google (Ranking). Maar hoe zorg je ervoor dat je beter gevonden wordt via Google? Dit is voor veel bedrijven een probleem, omdat ze niet weten hoe ze dit kunnen realiseren. Hieronder leggen we uit hoe wij bij Bluenotion een pagina optimaliseren op het gebied van vindbaarheid voor Google.

Natuurlijk is er geen wondermethode om op Google beter gevonden te worden. Elke website heeft weer andere voordelen en nadelen, een unieke aanpak gewenst is. Daarbij is optimalisatie een middel om meer bezoekers te krijgen Google optimalisatie moet geen doel op zich zijn en niet gebruikt worden als middel om de conversie te verhogen, daar zijn andere en betere methodes voor. Het is belangrijk dat de site zelf ook goed is op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Denk hierbij aan snelheid, overzichtelijkheid en navigatiepaden. De bezoekers worden via Google naar jouw pagina geleid, het daadwerkelijke overhalen tot een actie vindt plaats op jouw pagina. Voor sommige bedrijven kan het bijvoorbeeld nuttiger zijn om te werken aan conversieverhoging in plaats van Google optimalisatie. Hieronder zullen we de standaard werkwijze voor Google optimalisatie uiteen zetten. Natuurlijk zijn hier variaties op mogelijk, we bekijken per bedrijf wat er nodig of gewenst is.

Elke gebruiker van Google is op zoek naar iets. Hij heeft een probleem en wil dat opgelost zien, of heeft een behoefte en wilt daarin voorzien. Hij zoekt op een term en wil snel resultaat hebben. Hiervoor scant hij door de zoekresultaten en klikt op een link waarvan hij verwacht dat deze relevant is. Vervolgens heb je een aantal seconden om de bezoeker te overtuigen van het feit dat jij hem kan helpen.

Stap 1: Zoekwoorden vaststellen (relevantie en zoekvolume)

Het is belangrijk om te kijken waar ruimte is op Google. Via Google Adwords is het mogelijk om op te zoeken hoe het zoekvolume is op bepaalde zoekwoorden. Google Adwords is het advertentieprogramma van Google. Hier kan je ook een account beginnen zonder een betaalde advertentie te beginnen. Via Adwords kan je gebruik maken van de ‘Keyword planner’. We gebruiken dit altijd om vast te stellen wat het zoekvolume is op bepaalde zoektermen. Door het uitproberen van veel zoektermen stellen we een lijst samen met relevante zoektermen en met een hoog zoekvolume. Deze lijst gebruiken we bij de verdere optimalisatie.

Stap 2: Bekijken van concurrentie zoekwoorden

Naast het zoekvolume is ook de concurrentie op zoekwoorden belangrijk. Mogelijk kan op een zoekwoord veel gezocht worden, maar als er te veel concurrentie op is blijft het lastig om hoog in de ranking te komen. Daardoor zoeken we bij de gekozen zoekwoorden ook de concurrentie. Hierdoor kunnen we een definitieve lijst maken met geschikte zoektermen. Met de gekozen zoektermen gaan we bij stap 3 aan de slag.

Stap 3: schrijven van relevante landingspagina’s

We schrijven een aantal landingspagina’s met de gekozen (combinatie) zoektermen. Bijvoorbeeld: ‘badkamer renoveren’, ‘badkamer renoveren Utrecht’ en ‘badkamer renoveren Zeist’. Bij het schrijven van landingspagina’s is het belangrijk om op de onderstaande tips te letten:

  • De landingspagina moet vaak de zoekterm terug laten komen. In de tekst, maar ook in de titel, metadata en afbeeldingtitels.
  • De inhoud moet uniek zijn. Dit betekent dat het niet letterlijk overgenomen moet worden van een andere pagina.
  • Alle randinformatie moet in het teken staan van de zoektermen. Denk hierbij aan metadata, afbeeldingen en url’s.
  • Verwerk een duidelijke call-to-action. Maak duidelijk wat jij kan bieden en wat je wilt dat de klant doet (‘Bestel nu direct online’ of ‘schrijf je nu gratis in’. Door middel van een button of een formulier
  • Zorg dat de landingspagina goed aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker (die je schept via de metadata). Als je naar een non-relevante pagina doorverwijst dan is de bezoeker snel weer weg.
  • De tekst moet overzichtelijk en scanbaar zijn. De bezoeker besluit binnen enkele seconden of ze de pagina de moeite waard vinden. Maak het ze hierdoor makkelijk en zorg dat de pagina overzichtelijk is en werk in de tekst met kopjes en alinea’s. Zo houdt je het overzichtelijk voor de bezoeker en zal die sneller besluiten om te blijven.

Door deze tips te handhaven zorg je ervoor dat zowel Google als uw doelgroep uw pagina herkennen als een relevante pagina en hierin geïnteresseerd raken. Dit trekt meer bezoekers naar je website en zal de conversiegraad verhogen.

Stap 4: On page SEO Scan

Door het doen van een ‘On page SEO scan’ analyseren we of de aangemaakte landingspagina’s volledig geoptimaliseerd zijn. Via een scan van de landingspagina’s komen we erachter waar nog ruimte is voor verbetering. De scan controleert zaken als laadtijd, bronelementen, navigatiestructuur en linkbuilding. De verkregen data via de scan stelt ons in staat de pagina’s verder te optimaliseren.

Stap 5: Een passend linkprofiel maken

Bekijk de concurrentie en maak op basis daarvan een eigen linkprofiel. Bekijk welke sites relevant zijn voor jouw branche. Kom in contact met deze pagina’s en kijk hoe je ervoor kan zorgen dat zij links plaatsen naar jouw pagina’s. Google neemt namelijk ook het aantal links van relevante sites mee in de ranking. Relevante links. Dus als de 'my little pony fanclub' een link plaatst naar jouw webshop met keukenmachines wordt dat niet gezien als een relevante link. Een link vanaf een nieuwssite over keukenartikelen is dat wel. Zoek daarom naar relevante linkpagina’s en kijk of je iets voor elkaar kan betekenen op het gebied van linkbuilding. Het uitwisselen van links of (tijdelijke) reclamebanners kan hier een goed voorbeeld van zijn.

Stap 6: Hou de site actueel en relevant

Optimalisatie is een proces dat door blijft gaan. Om goed gevonden te blijven worden is onderhoud belangrijk. Google kijkt niet alleen naar hoe de site eruit ziet, maar ook hoe actueel de site is. Het continu plaatsen van nieuwe content is een teken voor Google dat de site actueel (en daarmee vaak ook relevant) is. Om dit te bereiken kan je denken aan:

  • Het schrijven van nieuwe landingspagina’s
  • Het verbeteren van bestaande pagina’s
  • Het bijhouden van een blog
  • Het plaatsen van nieuwsberichten
  • Het bijhouden van social media. Door het 'in vorm houden'  van je social media vergroot je het aantal links naar jouw website. Ook hierdoor zal de site beter gevonden worden via Google

Het bijhouden van je website zorgt ervoor dat je een goede ranking op Google blijft houden. Zo zorg je er voor dat je op de lange termijn goed gevonden wordt.

Wat is het nut van Google optimalisatie?

Google is zoals gezegd de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Daarom is het voor veel bedrijven van levensbelang dat zij goed gevonden worden op Google. Vindbaarheid kan net dat verschil maken tussen een gezond bedrijf of een ongezond bedrijf. Een Google optimalisatie zorgt ervoor dat de basis van uw website op orde wordt gebracht. Het vereist wat werk achter de schermen, wat onderzoek en afstelling. Op deze manier zorg je ervoor dat de basis goed is. Vanuit een goede basis kan je dan aan de slag om deze te verbeteren en te onderhouden.

Wil je meer weten over Google optimalisatie? Neem gerust contact op. Wij kunnen u helpen om beter gevonden te worden via Google waardoor uw site meer bezoekers krijgt!

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!