Keurmerken voor webwinkels

delen 
22 juli 2013

Er zijn veel verschillende keurmerken. Wat is een keurmerk precies en, voor u waarschijnlijk belangrijker, wat is het nut van een keurmerk? Dat zullen we hieronder uitleggen. We zullen hierbij ook stilstaan bij het extra belang dat een keurmerk heeft voor een webwinkel.

Keurmerken

Keurmerken zijn er, net als winkels, in alle geuren en kleuren. Een keurmerk wordt verstrekt aan winkeliers en producten door organisaties die een keurmerk beheren. Zij stellen kwaliteitseisen op en bedrijven die voldoen aan deze eisen kunnen dit keurmerk aanvragen/verkrijgen.  De gestelde eisen kunnen heel erg verschillen, vaak zijn het wel eisen die hoger liggen dan de wettelijke minimumvereisten (hoewel die ook nog vaak gecontroleerd worden). Je hebt keurmerken voor winkels, maar ook voor producten. Omdat er geen wettelijke regels bestaan voor keurmerken, kan iedereen zijn eigen keurmerk beginnen.

Het nut van een keurmerk

Het verkrijgen van een keurmerk kost vaak best wat moeite. Waarom willen veel winkeliers dit dan toch doen? De belangrijkste reden is dat een keurmerk vertrouwen wekt bij de klant. Soms werkt dit bewust, andere keren werkt dit onbewust. In veel gevallen heeft de klant niet goed door wat het keurmerk precies inhoudt. Weet u bijvoorbeeld welke eisen er worden gesteld aan een product dat gebruik maakt van een van de onderstaande keurmerken. Waarschijnlijk niet, toch is de kans groot dat u wel eens let op deze keurmerken.

Waarom let u hierop? Omdat een keurmerk het vertrouwen wekt van de klant. EKO zal wel iets te maken hebben met het milieu en CBF zal wel betekenen dat het geld dat je aan een goed doel geeft ook daadwerkelijk voor die doeleinden wordt gebruikt.

Bij webwinkels is het wekken van vertrouwen bij de klant nog veel belangrijker. Dit heeft ermee te maken dat er veel verhalen bekend zijn van malafide webwinkels waar iemand wel een flink bedrag betaald, maar niet het product krijgt dat die besteld hebt of dat de klant zelfs helemaal niks ontvangt. Het aantal frauderende webwinkels lijkt ook nog steeds te groeien. De reden hiervoor is simpel. Een website is in principe door iedereen relatief eenvoudig op te zetten in vergelijking met een vestiging van een winkel, daarnaast is het op het internet makkelijker om anoniem te blijven. Mensen die online winkelen zullen hierdoor sceptischer zijn in hun koopproces. Als webwinkel is het daarom belangrijk dat je uitstraalt dat je betrouwbaar bent. Een keurmerk kan hier veel bij helpen.

Voor veel klanten maakt het eigenlijk niet zoveel uit wat dit keurmerk precies inhoudt, maar gaat het vooral om het feit dat er een organisatie is die deze webwinkel een positieve beoordeling heeft gegeven. Natuurlijk zijn er wel verschillen tussen keurmerken voor webwinkels. Een keurmerk met een betere of grotere reputatie heeft waarschijnlijk een groter geruststellend effect op de klant. Een keurmerk voor webwinkels draait meestal om een (of een combinatie) van de volgende factoren: betrouwbaarheid, veiligheid en privacy. Een goed keurmerk voor webwinkels is bijvoorbeeld thuiswinkelwaarborg. Zij testen op al die onderwerpen en stelle hoge eisen wat betreft veiligheid en privacy- van klantgegevens.

Welke keurmerken zijn er voor webwinkels?

Thuiswinkel Waarborg is een van de meeste bekende keurmerken voor webwinkels. Dit keurmerk heeft meer dan 2.200 'leden'. Zij stellen vrij veel eisen op het gebied van service, privacy en veiligheid. Naast een keurmerk behartigt thuiswinkel waarborg de belangen van webwinkels. Niet dat u daar direct iets van zult merken als lid, maar ze lobby'en voor de branche in zijn geheel. Er zijn veel grote webwinkels bij aangesloten zoals waaronder Bol.com, Wehkamp, ANWB, Centraal Beheer|Achmea, Cheaptickets.nl, Coolblue. Ondanks dat dit het grootste keurmerk is, is dit keurmerk niet volledig onafhankelijk. Zo werken verschillende mensen die actief zijn in de stichting ook bij grote klanten zoals Wehkamp.

Met meer dan 3.000 aangesloten webwinkels mag Stichting WebwinkelKeur gezien worden als een van de grootste webwinkel keurmerken in Nederland. Zij biedt een unieke combinatie tussen klantbeoordelingen en een keurmerk. Zo controleert zij haar leden niet enkel middels certificering, maar worden ook klantbeoordelingen en mysteryshopper verslagen verzameld en meegenomen.

Webshop Keurmerk richt zich vooral op veiligheid en betrouwbaarheid. Het is een onafhankelijk keurmerk en heeft net als thuiswinkel waarborg een 10 gekregen van de Raad van Accreditatie. Dit betekent dat het keurmerk hoge eisen heeft en daadwerkelijk onafhankelijk is. Bij het lezen van de eisen waaraan klanten moeten voldoen wordt duidelijk dat dit voor een groot gedeelte te maken heeft met duidelijke communicatie naar de klant toe en veiligheid op het gebied van klantgegevens en betalingsverkeer.

Qshops keurmerk is een keurmerk met een iets minder uitgebreid eisenpakket. Ze controleren vooral of alle wetten van Nederland en Europa correct worden nageleefd. Dit maakt een website natuurlijk betrouwbaar, maar voorziet niet in enkele aanvullende eisen zoals bij de twee bovenstaanden. Dit maakt van dit keurmerk een meer laagdrempelig keurmerk. Het is een wat minder bekend keurmerk en de mate van vertrouwen die dit opwekt zal hierdoor mogelijk ook niet zo groot zijn als bij de twee bovenstaanden.

Trustpilot is een bekende site die reviews over bedrijven verzameld. Het is een groot en succesvol internationaal bedrijf. Er staan echter veel negatieve ervaringen van Nederlandse bedrijven met Trustpilot op het internet. Er zijn veel bedrijven die aangeven Trustpilot niet te vertrouwen. Wij hebben zelf geen ervaringen met trustpilot en baseren ons hierdoor op de ervaringen van anderen over trustpilot. 4/10

Ekomi is nu 4 jaar actief in de Nederlandse markt. Zij stellen zich actief op als reviewsite. Klanten ontvangen een mail met de vraag naar hun ervaringen. Ekomi stelt bedrijven in staat om na het ontvangen van een slechte review het probleem op te lossen. Op deze manier kan een bedrijf toch zijn score manipuleren, hoewel de manier waarop dit gebeurt misschien geen slechte is. Dus naast het verzamelen van reviews doen ze ook aan ondersteuning bij klachten. Hierdoor vervult Ekomi wel een dubbelzinnige rol als reviewsite. 6/10

Wat betekent dit voor jou?

Is het hebben van een keurmerk voor uw webwinkel nuttig? Ja, dat is het hoogstwaarschijnlijk wel. Ondanks dat het aanpassen van uw webwinkel vaak tijd, geld en inspanning kost levert het u ook veel vertrouwen op bij u klant. Dit zal hoogstwaarschijnlijk voor meer sales zorgen. Welke keurmerken het beste zijn voor uw webwinkel verschilt. Het is verstandig om op te zoeken welke webwinkels er binnen uw specifieke branche werkzaam zijn, bijvoorbeeld een keurmerk voor textiel: Oko-tex. Daarnaast is een keurmerk voor webwinkels altijd goed. Wanneer u de aanmeldingsprocedure doorgekomen bent kunt u dit keurmerk op verschillende plekken in uw webwinkel laten terugkomen. Dit zal de klant makkelijker overtuigen dat uw website betrouwbaar is en dat uw producten en diensten dat ook zijn, dat is wel zo prettig!

Bron: http://www.nu.nl/internet/2964018/steeds-meer-malafide-webwinkels.html

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!