Kortingsacties: De zin en onzin ervan

delen 
23 september 2013

Korting, menigeen webshop maakt wel gebruik van kortingsacties. De markt voor kortingscodes is de afgelopen 3 jaar in een soort stroomversnelling gekomen. Denk aan de populariteit van sites als groupon.com.  Kortingsacties zoals codes, kortingen of groupon acties kunnen een positief effect hebben voor uw webshop. Er zijn echter ook marketingdeskundigen die het nut van vele kortingen betwijfelen. Hieronder staan zowel de voordelen als de nadelen van het werken met kortingsacties. Op deze manier kunt u zelf bepalen of een kortingsactie nuttig kan zijn voor uw bedrijf en hoe u dit het beste in kunt zetten. We geven onder aan het artikel nog een aantal tips waar u rekening mee kunt houden als u een kortingsactie wilt opzetten.

Meer traffic

U kunt via kortingsacties meer traffic naar uw webshop genereren. Hierbij is het belangrijk dat u campagne maakt voor uw kortingsactie buiten uw webshop. Dit kan bijvoorbeeld door e-mailmarketing, kortingssites of facebook. Op deze manier zult u meer mensen verleiden om in ieder geval naar uw webshop te komen. Meer traffic genereert ook meer verkopen natuurlijk en hierdoor zal uw marktaandeel groter worden, vooral voor beginnende webshops is dit zinvol. Op deze manier kunt u onder andere meer naamsbekendheid opbouwen en sneller klantbeoordelingen verzamelen. Hierdoor creëert u sneller een sociaal draagvlak voor uw winkel. Als meer mensen bekend zijn met uw webshop en u goede recensies geven zullen potentiële nieuwe klanten sneller geneigd zijn om een aanschaf te doen in uw webwinkel. Op deze wijze kan meer traffic uw webwinkel helpen groeien. Kortingscodes is in ieder geval een manier om meer traffic te genereren.

Meer conversie

Kortingscodes zullen een conversieverhogend effect hebben. Bezoekers van uw webshop zullen sneller geneigd zijn om over te gaan tot een aanschaf. U kunt het effect hier nog van vergroten door de acties duidelijk te beperken (denk aan op=op of acties die maar een korte tijd lopen). Een gedeelte van de mensen is gevoelig voor schaarste. Deze groep kunt u mogelijk sneller overhalen tot een verkoop als ze het gevoel hebben dat ze er maar beperkt gebruik van kunnen maken.

Sla daar echter niet in door. Schaarste creëren is effectief voor een gedeelte van uw klandizie, maar kan ook tot verwarring onder klanten leiden. Daarbij heeft een kortlopende actie wel enige tijd nodig om mensen te bereiken. Als u een hele goede deal heeft voor klanten en als die naar 2 dagen alweer afgelopen is zult u mogelijk nieuwe klanten die hiervan hoorden kwijtraakt. Een periode van 2 weken is een redelijk geschikte periode waarschijnlijk.

Via sites zoals groupon is het ook mogelijk om een groot nieuw publiek te bereiken. Dergelijke sites hebben soms tienduizenden of honderdduizenden volgers. Deze bezoekers kunt u verleiden tot het doen van een aanschaf. Het aantal bezoekers dat u kunt bereiken is aanzienlijk en hier zullen ook veel nieuwe klanten tussen zitten.

Klantbinding

Klanten kunnen zich door het ontvangen van kortingen meer verbonden voelen met uw bedrijf. Het principe van wederkerigheid is hierin belangrijk. Mensen zullen sneller geneigd zijn tegemoet te komen aan iemand die hen ook iets gegeven heeft. Een korting is te zien als een soort gift aan de klant,  de klant zal hierdoor sneller geneigd zijn u als bedrijf iets te gunnen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het plaatsen van een bestelling, maar ook het plaatsen van een vervolgbestelling.

Er zijn echter ook deskundigen die hierbij aantekenen dat dit niet altijd op deze manier werkt. Klanten die u bijvoorbeeld bereiken via een kortingssite zoals groupon zijn vooral koopjesjagers. Dit soort klanten zijn vooral uit op korting en zullen dat een volgende ook weer als belangrijkste criteria gebruiken om tot een aanschaf over te gaan. Hierbij zal de binding die de klant voelt eerder met de kortingsaffiliate zijn en niet met u als zodanig. Op deze manier kunt u wel meer klanten binnenhalen, maar zal er mogelijk geen klantenbinding plaatsvinden. Hierbij is het succes van de kortingscampagne dus afhankelijk van de doelen die u voor ogen heb.

Natuurlijk zitten er ook echte nadelen/risico’s aan het werken met kortingsacties.

Verlaagt marges

Dit gevolg is natuurlijk het meest evidente gevolg van een kortingsactie. U als ondernemer biedt uw product voor minder geld aan en houdt hier dus minder aan over. In de meeste gevallen verminderen de kosten die u heeft per product niet als u een kortingsactie opzet. U krijgt hierdoor minder inkomsten per product. Is dit erg? Nee, niet noodzakelijk, mits andere doelen wel gehaald worden. Als de kortingsactie er niet voor zorgt dat u meer producten verkoopt of dat u op langere termijn meer klanten overhoudt dan lijdt u vooral schade aan een kortingsactie.

Verminderd merkwaarde

Merkwaarde is de financiële toegevoegde waarde die een merknaam geeft aan een product. Bepaalde merken zullen de waarde (en daarmee samenhangend de prijs) van een product verhogen. Hiermee kan je denken aan A-merken in de supermarkt, die alleen al door de merknaam duurder zijn. Met extreme kortingsacties kunt u de merkwaarde verlagen. Het aangeboden product is opeens een stuk goedkoper, hierdoor zal de klant sneller vraagtekens zetten bij het merk. Als een product voor een dergelijke prijs nog verkocht wordt, dan wordt indirect de boodschap overgebracht dat het product eigenlijk dus niet zoveel waard is. Hiermee beschadig je dus de merkwaarde van je eigen bedrijf of bedrijfstak op langere termijn.

Afleidend effect

Het kunnen invoeren van kortingscodes kan een afleidend effect hebben voor de klant. Als klanten in het bestelproces zitten en ze zien de mogelijkheid tot het invullen van een kortingscode gaan veel klanten hier naar op zoek. Hierdoor verlaten klanten het bestelproces, sommigen daarvan zullen mogelijk niet terugkomen. Het kwijtraken van klanten is een nadeel, een ander nadeel is dat veel kortingscodes online worden gezet. Als u niet werkt met individuele kortingscodes kunnen hierdoor veel klanten gebruik maken van deze korting. Zo kunnen klanten die het product ook zonder kortingscode gekocht hadden dit product nog voor een lagere prijs inslaan. Een bijkomend nadeel is dat deze klanten soms via kortingsaffiliates binnenkomen. Deze kortingswebsites hanteren een commissie voor het binnenhalen van klanten via de site. Een klant die eerst via jullie site binnenkomt, daarna op zoek gaat naar kortingscodes en deze vindt op de site van uw kortingsaffiliate krijgt op die manier niet alleen korting, maar leidt er onterecht toe dat u een commissie moet betalen voor het binnenhalen van de klant.

Conclusie

Een kortingsactie kan heel zinvol zijn. Er zijn echter ook veel nadelen. Via deze blog kun je zelf bepalen of een kortingsactie nuttig is voor uw bedrijf en welke vorm deze kortingsactie moet aannemen. Samenwerken met een kortingsaffiliate kan nuttig zijn, omdat zij een grote achterban hebben die kennis maakt met uw product/bedrijf. Er kleven ook risico's aan zoals een vermindering van de merkwaarde en onterechte commissies.

Hieronder nog een aantal tips als u wilt werken met kortingsacties:

  • Formuleer doelstellingen: Wat wilt u bereiken met de actie? Als u dat weet kunt u ook het type actie daarop aanpassen.
  • Stel kortingscodes en acties goed in: Beperk ze dus in tijd, hiermee voorkomt u dat er gebruik van gemaakt kan worden als u al gestopt bent met de actie.
  • Analyseer de gevolgen van de kortingsactie: Heeft de actie de gewenste gevolgen? Zo niet, waar kan dat mee te maken hebben. Dit stelt u in staat om een volgende actie ook of wel succesvol te laten zijn.
  • Biedt zelf kortingscodes aan via uw eigen site: Als mensen gaan zoeken naar kortingscodes zullen ze die sneller via uw site vinden. Op die manier voorkomt u onnodige kosten via kortingsaffiliates.
  • Als u geen kortingsactie heeft lopen, laat de mogelijkheid tot het invullen van kortingscodes in het winkelmandje dan achterwege: Dit leidt af van het proces.
  • Noem het vak waar mensen hun code in kunnen voeren cadeaucoupon en niet kortingscode: Hierdoor zullen klanten minder snel geneigd zijn zelf op zoek te gaan.
  • Maak een speciale kortingsbanner. Deze banner kunt u op uw eigen site plaatsen, maar ook op die van affiliates. Dit ziet er wat mooier uit en wekt sneller interesse bij de klant.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!