Leesbare URL's

delen 
30 augustus 2016

Ik begon met het uitwerken van dit artikel door een vraag van een klant. Hij moest en zou leesbare URL's hebben voor zijn website. Op dit moment hanteren wij de URL-structuur zo, dat we in de URL kunnen detecteren of iets een product, categorie, blog of iets anders is. Hiermee kunnen wij vervolgens ook kijken welke het is. Een voorbeeld:

/blog/123213/leesbare-urls

Zoals je ziet, staat in ieder geval de titel wel in de URL. Zo is deze al deels leesbaar. 

De lengte van de URL’s

In een Vraag en Antwoord op moz.com werd er geschreven dat je niet te veel moet kijken naar de lengte van URL’s. Het is echter wel bewezen dat er op korte URL’s sneller geklikt wordt. Matt Cutts van Google heeft ooit geadviseerd om een maximum van drie tot vijf woorden te gebruiken  [https://moz.com/community/q/maximum-length-of-the-url-for-seo-75-115].

Klikgedrag

Zoals hierboven beschreven wordt, blijkt het dat er sneller geklikt wordt op een leesbare URL [http://www.frankhartman.nl/urls-leesbaar-maken-23835/]. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat er minder snel op een URL geklikt wordt als deze compleet onleesbaar is. In zijn artikel haalt Frank Hartman de volgende twee voorbeelden aan:

www.frankhartman.nl/waarom-leesbare-urls 
vs
www.frankhartman.nl/x12Hdwe3?id=ajo

In dit geval kan ik deze bevindingen inderdaad begrijpen. Daarbij wekt de eerste URL ook interesse voor de pagina, terwijl de tweede meer onduidelijkheid over de inhoud oproept. 

SEO

Naast het sneller aangeklikt worden, zorgt een leesbare URL er ook voor dat jouw pagina hoger in de zoekresultaten van Google geplaatst wordt. Google’s zoekrobots doen namelijk hun best om jouw site te lezen zoals een mens dat doet. 

Binnen deze URL’s is het goed om te denken aan de volgende tips. Allereerst kan je gebruik maken van interpunctie in de URL’s. De URL www.bluenotion.nl/maatwerk-applicaties is namelijk veel nuttiger voor een zoekmachine dan www.bluenotion.nl/maatwerkapplicaties. Hierbij is het wel aan te raden koppeltekens (-) in plaats van onderstrepingstekens (_) te gebruiken, aangezien de zoekmachine woorden met onderstrepingstekens als één woord ziet. Zo wordt www.bluenotion.nl/maatwerk_applicaties alleen gevonden wanneer er gezocht wordt op “maatwerk_applicaties”, terwijl www.bluenotion.nl/maatwerk-applicaties gevonden wordt met zowel “maatwerk applicaties” als “maatwerk applicatie”.

Ook is het goed om hoofdletters in de URL te vermijden. Het gebruik van hoofdletters kan namelijk ook problemen opleveren [http://www.online-marketing.nu/seo/url-structuur/].

Voorbeelden van de grote jongens

In mijn onderzoek leek het me ook wijs om te kijken naar de grote jongens. Wat doen de Coolblue’s en de Bol.com’s van deze wereld. Hier een aantal voorbeelden:

 

Coolblue

Allereerst ben ik gaan kijken naar de URL’s van Coolblue. Coolblue is altijd erg goed vindbaar in Google. Ze hebben meerdere webshops in Nederland en ik denk een van de weinige grote met winst. Zij maakt gebruik van de volgende URL voor een categorie:

http://www.bladblazershop.nl/category/202848/bladblazers.html 

Deze structuur komt in principe overeen met de URL-structuur die wij op dit moment hanteren. De volgende structuur hanteert zij vervolgens voor een product:

http://www.bladblazershop.nl/product/506974/category-202848/powerplus-pow63172.html

Hierbij valt mij op dat zowel de categorie als het product in de URL voorkomt. Dat verbaasd mij enigszins. Het lijkt er namelijk op dat de pagina waar je vandaan komt (referer) gebruikt wordt in de URL. Dit zou betekenen dat dit leidt tot duplicate content. 

Door vervolgens eens te zoeken in Google, kom ik erachter dat er een andere URL als hoofd URL gebruikt wordt:

http://www.bladblazershop.nl/product/506974/powerplus-pow63172.html

Later blijkt dat dit inderdaad in de meta data wordt aangegeven. Mijn inziens een ietwat rare keuze.

Bol.com

Bol.com wordt een steeds grotere speler op de markt. Zeker nu dat het weder verkoop platform groter wordt, is de macht van Bol.com zeer groot. Bol.com gebruikt de volgende URL voor een categorie:

https://www.bol.com/nl/l/kinderkleding/t-shirts-tops/N/16957/index.html​ 

De volgende structuur hanteert zij vervolgens voor een product:

https://www.bol.com/nl/p/apple-macbook-air-laptop-13-inch/9200000058048902 

Je ziet dat ook Bol.com id's in de URL gebruikt om het technisch gezien dragelijk te houden om een fatsoenlijke website te maken.

 

Mantel.com

Ik ben zelf een fietsfanaat dus neus vaak rond op de webshop van Mantel. Mantel is een van de grootste webshops op het gebied van fietsen. Mantel doet het kwa webshop helemaal volgens het boekje. Zo zijn alle URL's leesbaar. Hier een voorbeeld van een categorie URL:

https://www.mantel.com/bracket-trapassleutels

De volgende structuur hanteert zij voor een product:

https://www.mantel.com/park-tool-bbt-9

Conclusie

Zoals we zien doet eigenlijk elke webwinkel het anders. Er is niet een duidelijk conclusie als we kijken naar de live voorbeelden. Wat ik zelf wel duidelijke overwegingen vind om voor kortere leesbare url's is het doorklikgedrag van korte url's en het slechte doorklikgedrag van onleesbare URL's(Je kunt natuulijk ook korte URL's hebben die onleesbaar zijn, dat is nog steeds niet effectief). Al met al is het aan te raden om korte leesbare URL's te gebruiken, de webshop met het beste voorbeeld lijkt daarin Mantel.com.  

 

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!