Meer oplichting via malafide online groothandels

delen 
6 mei 2014

Het lijkt erop dat internetcriminelen een nieuw doelwit hebben gevonden. Waar zij zich eerst nog hoofdzakelijk richtten op consumenten, zijn er de laatste maanden steeds vaker berichten van bedrijven die online opgelicht worden. In 2012 werden volgens het CBS nog 370.000 Nederlanders online opgelicht. Het is echter niet bekend hoeveel bedrijven daartussen zitten. Het aantal aangiftes over online oplichting is in 2013 verdrievoudigd ten opzichten van 2012. Hierbij zijn dus steeds vaker bedrijven de dupe. Wat voor een websites zijn dit? Op welke manier pakken zij het aan?

Groothandel

Deze nieuwe websites doen zich voor als een goedkope groothandelaar voor bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan kantoorartikelen of aan horeca inkoop. Vooral kleine ondernemers zijn het doelwit van deze malafide webgroothandel. Websites doen zich voor als online groothandel, waar goedkoop producten te verkrijgen zijn.

Hoe herken je een malafide webgroothandel?

Het herkennen van een malafide groothandel is niet meer zo eenvoudig als het vroeger was. Voorheen was makkelijk te herkennen dat er dingen niet klopte aan een website. Taalfouten in de tekst, het ontbreken van een telefoonnummer, e-mailadres of zelfs een adres. Een ander punt dat vaak opviel was dat de site rommelig was en vaak niet goed werkte.

Tegenwoordig zijn ook de malafide webshops geprofessionaliseerd. De sites zijn professioneel en zien er goed uit. Vaak hebben ze netjes contactgegevens vermeld op de site. Er zijn zelfs malafide webgroothandels die een klantenservice hebben die goed bereikbaar is en slachtoffers vriendelijk te woord staan.

Daarnaast zegt een inschrijving bij de Kamer van Koophandel ook niet altijd alles. Er kan gesjoemeld worden met het handelsregister. Daarnaast zijn ook keurmerken op een site niet altijd betrouwbaar. Een afbeelding van een keurmerk is natuurlijk makkelijke te kopiëren. Keurmerken geven niet altijd zelf een overzicht over welke winkels er precies zijn aangesloten en er is niet altijd bekend bij keurmerken waar hun afbeeldingen nog meer gebruikt worden.

Waar kan je wel op letten? Het betrouwbaarste zijn ervaringen van anderen. Als er andere bedrijven negatieve ervaringen met de webshop melden dan is dat natuurlijk een goede indicator dat er iets niet klopt. Vaak is het wel aan te raden om te kijken naar de inhoud van deze negatieve ervaringen. Dan wordt snel duidelijk wat daarvan voor uw bedrijf geldt.

Wat is verdacht bij webgroothandels? Als er op een adres meerdere bedrijven staan ingeschreven kun je vraagtekens stellen. Als de persoon achter de website in het buitenland woonzaam is, wordt het risico ook een stuk groter. Natuurlijk hoeft dit niet automatisch te betekenen dat het bedrijf niet te vertrouwen is. Onze kantoorruimte delen we ook met twee bevriende bedrijven waar we veel contact mee hebben. Wel is het in een dergelijk geval de moeite waard om iets meer onderzoek te doen naar de webgroothandel om te voorkomen dat je later voor nare verrassingen komt te staan.

Opgelicht, wat nu?

Wat kunnen bedrijven doen als ze opgelicht zijn? Vaak kunnen bedrijven niet veel uithalen tegen malafide groothandels. Doordat er vooral kleinere ondernemers opgelicht worden is de schade vaak te laag om tot procederen over te gaan. Ook als men wel wilt procederen dan is er vaak het probleem dat de personen achter de website op een hele andere plek in de wereld zitten, wat procederen lastig of onmogelijk maakt.

Wat moet u met deze informatie?

Als ondernemer die online besteld is het vooral handig om wat onderzoek te doen voordat u online besteld. Een malafide webgroothandel is niet meer zo eenvoudig te herkennen als een paar jaar geleden. Daarom loont het de moeite om niet te snel iets te bestellen. Probeer wat meer informatie over het bedrijf te winnen en zoek vooral naar ervaringen van anderen, omdat dit toch een van de meer betrouwbare informatiebronnen is.

Voor online groothandels is het belangrijk om te werken aan hun imago. Het moet duidelijk worden dat uw webshop wel te vertrouwen is. U doet dit onder andere door ervoor te zorgen dat u duidelijkheid biedt aan uw klanten. Zorgen voor bereikbaarheid en betrouwbaarheid. Zoals uit dit artikel bleek is dit niet altijd meer een voldoende basis voor vertrouwen, maar het is wel een belangrijke basis. Daarnaast is het goed om actief reviews te verzamelen van klanten, het liefst via een bekende reviewsite als Trustpilot of Kiyoh. Op deze manier kunnen potentiële nieuwe klanten zien dat u niet tot de malafide online groothandels behoort.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!