Nederlandse consumenten besteden steeds meer online

delen 
21 december 2017

In het derde kwartaal van 2017 hebben Nederlandse consumenten online €5 miljard uitgegeven aan producten en diensten. De online bestedingen in de eerste negen maanden (€15,7 miljard) zijn hiermee 14% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit alles blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. In dit artikel kijken we naar de opbouw van deze online bestedingen en de belangrijkste drijfveren achter de stijging.

Groei in online bestedingen

Uit het bovengenoemde onderzoek komt naar voren dat consumenten ruim 23 procent van hun aankopen online deden in het eerste halfjaar van 2017. Een gemiddelde consument besteedde ongeveer €757,- bij online shops. De verwachting is dat dit percentage binnen vijf jaar zal stijgen naar 35%, waarbij voornamelijk mobiele orders een belangrijke rol spelen.

Q3 2017: 1 juli - 30 september

In het derde kwartaal van 2017 bestaat de groei voornamelijk uit het online aanschaffen van producten. Zo stegen de online bestedingen aan Health & Beauty (+57%), Food/Nearfood (+47%) en Home & Garden (+47%) explosief. Verder kenden de segmenten Schoenen & Lifestyle (+36%) en Kleding (+29%) ook een mooie stijging. In principe had enkel één productsegment in het derde kwartaal te maken met een daling in uitgaven: Telecom. Dit kan echter toegeschreven worden aan de BKR-registratie, die sinds 1 mei van dit jaar van toepassing is op de aanschaf van een telefoonabonnement inclusief een toestel met een waarde van € 250,- of meer. Consumenten kiezen hierdoor sneller voor een los abonnement, waardoor de uitgaven lager zijn.

Mobile commerce (M-commerce)

Zoals reeds beschreven, zijn mobiele orders een belangrijke drijfveer voor de online groei aan bestedingen in 2017. 70% van de jongeren geeft aan wel eens te shoppen met behulp van een smartphone. Het aantal mobiele shopping-trips is in de afgelopen jaren ook in rap tempo toegenomen. In het eerste halfjaar van 2017 kwam dit aantal neer op 10,6 miljoen, terwijl dit in dezelfde periode van 2016 nog maar 3,8 miljoen was. Dit laat duidelijk zien dat M-commerce een van de grote drivers is achter de groei van online bestedingen.

In de praktijk blijkt dat mobiele shopper vaak een beroep doen op een combinatie van mobiele websites/webshops en apps van webwinkels. Tweederde van deze groep doet namelijk zowel een aankoop via mobiele websites als via de apps. 22% maakt enkel gebruik van mobiele websites en 14% shopt enkel via de apps van de webshops.

Nog niet iedereen is overtuigd

Mobile commerce is dan wel grote stappen aan het zetten, toch liggen er nog een aantal grote uitdagingen met betrekking tot het verbeteren van het gebruiksgemak en de contentweergave. Momenteel is het ontbreken van duidelijke foto’s namelijk de belangrijkste reden voor potentiële kopers om af te haken bij een aankoop via de mobiele website (40%). Verder worden het invoeren van persoonlijke gegevens op de mobiel (37%) en het browsen/surfen op de mobiele website (33%) als onhandig ervaren. Consumenten die op dit moment nog helemaal niet via hun mobiel kopen, zien dit eveneens als de belangrijkste redenen om hun mobiel niet te gebruiken voor een online aankoop.

(Online) retail feestdagen

Naast mobile commerce brengt Q4 van 2017 een aantal andere drivers voor de groei ten opzichte van 2016. Ieder jaar is er in deze periode een stijging te zien van het aantal aankopen, wat direct te linken is aan Sinterklaas- en Kerstinkopen. Echter zien we steeds meer invloeden uit het buitenland ook in Nederland terugkomen, zoals Singles Day en het Black Friday-weekend. Deze (online) retail feestdagen zorgen ervoor dat consumenten hun aankopen uitstellen tot deze dagen, om zo net dat beetje extra korting mee te pakken.

Black Friday

Bijna iedereen (97%) kent het fenomeen Black Friday en weet dat dit event op 24 november heeft plaatsgevonden. Waar Black Friday voorgaande jaren nog niet echt tot Nederland doordrong, heeft 45% van de Nederlandse consumenten items over Black Friday gezien op het nieuws of erover gelezen in de krant. Daarnaast zijn vooral de aanbiedingen vanuit retailers opgemerkt.

35% van de Nederlanders (15+) heeft daadwerkelijk gebruik gemaakt van een of meerdere Black Friday acties (55% van de 15-29-jarigen). Meer dan tweederde van de consumenten heeft deze Black Friday aankopen via webshops gedaan.

Black Friday orders bestaan voornamelijk uit aankopen die men toch al wel van plan was. Zo kocht 19% tijdens Black Friday cadeaus voor Sinterklaas. Hetzelfde percentage geldt voor Kerstcadeaus. Tweederde van de Black Friday kopers bevestigt dat de aankopen reeds gepland waren. Toch geeft ook een derde van de kopers (11% van de Nederlandse consumenten) aan dat Black Friday hen heeft verleid tot het doen van extra aankopen.

Meest verkochte artikelgroepen tijdens Black Friday:

  • Headsets (+74%)
  • Health/Fitness trackers & Smartwatches (+61%)
  • Gaming accessoires (+46%)
  • Gaming consoles (+46%)
  • Notebooks (+38%)
  • Televisies (+33%)

Thuiswinkel Markt Monitor Q3 2017

Thuiswinkel.org heeft een overzichtelijke infographic gemaakt van Q3 2017, die hieronder te vinden is. Tevens hebben we de downloadlink van de infographic toegevoegd.

Hier kun je de infographic ‘Thuiswinkel Markt Monitor Q3 2017’ downloaden.

 

Bronnen

https://www.thuiswinkel.org/nieuws/3632/nederlandse-consumenten-besteden-15-7-miljard-online-in-eerste-negen-maanden-van-2017

http://www.gfk.com/nl/insights/press-release/enorme-omzetstijgingen-retailers-veroorzaakt-door-black-friday/

http://www.gfk.com/nl/insights/press-release/70-van-de-jongeren-shopt-mobiel/

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!