On- en offline marketing. Wat werkt voor jouw webshop?

delen 
4 januari 2016

Hoe zorg je er nu voor dat jouw webshop meer bekendheid krijgt? En op welke manier kan deze zich onderscheiden tussen de ontelbare webwinkels? Zoals bij veel zaken het geval is, ligt het er maar net aan waar jij belang aan hecht.

Je kunt je advertentiebudget maar één keer uitgeven. Is het dan verstandig om je volledig op online advertenties te richten? Om die vraag te beantwoorden, is het belangrijk te kijken naar de grote verschillen tussenn on- en offline reclame maken.

Gericht en generiek

Met behulp van een online advertentie is het mogelijk heel gericht de doelgroep te bereiken. Zo kan je gebruik maken van filters en gegevens als het klik- en surfgedrag of interesses.

Wanneer je voor een offline advertentie kiest, bereik je een meer generieke doelgroep. Het gekozen medium bepaalt grotendeels wie jouw advertentie zal zien. In dit geval is het echter wel mogelijk de doelgroep wat meer af te bakenen, wanneer je kiest voor een advertentie in een vakblad of een regionale krant.

Flexibiliteit en interactie

Online adverteren is ook een stuk flexibeler dan offline adverteren. Zo is het mogelijk om op ieder moment een advertentie te plaatsen en zijn consumenten binnen één klik op de gewenste pagina.

Offline moet je meer rekening houden met publicatiedata van het medium. Ook zal een klant meer handelingen moeten verrichten voordat deze op de gewenste pagina terecht komt.

Doordat je online direct interactie kunt hebben met je klant, is er sprake van tweerichtingsverkeer. Dat terwijl je bij een offline advertentie enkel aan het zenden bent.

Zichtbaarheid

Offline adverteren blinkt wel uit als het gaat om de kans om gezien te worden. Online scrollen mensen al snel voorbij een advertentie, waardoor je in een korte tijd de aandacht van de consument dient te pakken. Met een folder die je per post verstuurt, val je eerder op.

Meetbaarheid en resultaat

Op het gebied van de meetbaarheid van jouw uitingen, is het effect van online advertenties beter te overzien. Je kunt direct zien wat het resultaat is en op basis daarvan de advertentie zo nodig aanpassen. Een offline advertentie is daarentegen statisch en het is minder makkelijk te zeggen wat het oplevert. Echter zijn er ook hier mogelijkheden om de meetbaarheid te verbeteren. Zo zou je door middel van een kortingscode kunnen zien hoeveel mensen daar gebruik van maken.

Een ander voordeel van online advertenties is dat je betaalt voor het resultaat. Je betaalt bijvoorbeeld alleen per klik of per aankoop. Wanneer je kiest voor een offline medium, betaal je voor het plaatsen van de advertentie en is het maar de vraag wat het oplevert.

Combinatie van on- en offline adverteren

Als je naar de positieve kanten van beide soorten reclame kijkt, kan het een goed idee zijn om een campagne op te zetten waarin je off- en online adverteren met elkaar combineert. Zo kies je van beide wat belangrijk is voor jou en jouw doelgroep en zorg je dat deze perfect op elkaar aansluiten. Zorg dan wel dat je een goed overzicht van alle kosten maakt, zodat je een goede afweging kan maken.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!