On-page optimization

delen 
29 november 2016

Als je aan de slag gaat met SEO (zoekmachine optimalisatie), zijn er eigenlijk drie belangrijke factoren voor succes.

Techniek. Denk hierbij aan snelheid van de website, de voorwaarden die Google Pagespeed aan de website stelt, w3c standaarden, semantiek van de html, enzovoorts.

PageRank. Dit gaat over de waarde van de website die wordt toegekend door andere websites. Zij kennen deze waarde toe door op jouw website te stemmen via een link. Hoe meer links, hoe hoger je PageRank. Het verhogen van je PageRank gaat aan de hand van het verzamelen van links, wat veel tijd vergt en weinig bedrijven echt beheersen. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd.

On-page optimization. Dit houdt eigenlijk in dat je Google duidelijk maakt dat een pagina echt over dat ene onderwerp gaat. Dit is iets wat veel SEO bedrijven doen. Zelf bereik je dit door de koppen en subkoppen handig in te delen en goede Metadata te schrijven. Echter is ook de linkstructuur hiervoor van belang.

Graag ga ik in dit artikel dieper in op on-page optimization, waarbij ik een aantal handige tips geef. Tips waarmee mensen makkelijk aan de slag kunnen en waarvan zij snappen waarover het gaat. Ik merk namelijk dat een aantal van onze klanten veel vragen hebben over on-page optimization en die hoop ik hiermee te beantwoorden.

Waar kijkt Google naar op het gebied van content op een pagina en hoe speel je hier op in?

In principe is er een relatief eenvoudig lijstje te gebruiken. Hier geef ik een aantal criteria waar Google naar kijkt en hoe je daar met on-page optimization op in kan spelen.

Goede content moet indexeerbaar zijn

Tegenwoordig wordt steeds meer gedaan met javascript en AJAX, welke eigenlijk beide onder clientside scripting vallen. Dit zijn super mooie technieken, maar ze kunnen Google in de weg zitten. Met javascript en AJAX is het namelijk mogelijk om de content van een pagina aan te passen zonder dat de URL veranderd. Dit heeft tot gevolg dat Google de pagina niet kan indexeren.

Goede content moet uniek zijn

Duplicate content is iets wat je vaak ziet in SEO land. Dit is content die eigenlijk al ergens anders staat en daarmee dus gekopieerd is. Google accepteert dit niet en geeft hier straffen voor. Dat is dan ook de reden dat het niet slim is om content van andere websites te kopiëren. Creëer dus altijd zelf de content voor jouw pagina’s.

Hoe ziet een goed geoptimaliseerde pagina er dan uit?

Ook hier is weer een relatief eenvoudig lijstje te gebruiken, waarmee je kan zorgen dat een pagina voldoet aan de eisen van Google.

Link naar de categorie waar de pagina deel van uitmaakt

Voor dit aspect nemen we een voorbeeld in de vorm van een racefiets op een fietsen webshop. Deze racefiets linkt binnen de webshop logischerwijs naar de categorie ‘fietsen’. Staat deze racefiets echter ook in de sub categorie ‘racefietsen’, dan moet daar ook naar gelinkt worden. Zo krijgt de pagina ‘fietsen’ veel links naar zich toe en krijgt de subcategorie pagina ‘racefietsen’ ook links naar zich toe. Deze links komen van een deel van alle fietsen, namelijk de racefietsen.

Door deze aanpak is de pagina ‘fietsen’ in dit voorbeeld de pagina met de meeste links naar zich toe. Als we vervolgens kijken naar het zoekwoord “fietsen”, dan is dat ook de term waarop de meeste concurrentie zit. De structuur van de website reflecteert in dit geval dus op een juiste manier de concurrentie op het gebied van zoekwoorden.

Zorg dat het zoekwoord in de metadata terugkomt

Het is ook belangrijk dat het zoekwoord terugkomt in de metadata. Dit is niet alleen belangrijk om beter gevonden te worden, maar ook voor het doorklikgedrag vanuit Google naar jouw website. Google markeert het zoekwoord dikgedrukt in zijn resultaten. Hierdoor wordt de zogenaamd Click True Rate(CTR) hoger. Lees meer in het volgende artikel:

https://www.bluenotion.nl/blog/hoe-is-metadata-nuttig-in-te-zetten

Zorg dat het zoekwoord in de url terugkomt

Tot slot hecht Google ook veel waarden aan de url van de pagina. Als deze het zoekwoord bevat, is dat weer een extra signaal voor Google. Daarnaast is het ook belangrijk om te zorgen dat het zoekwoord zo dicht mogelijk bij de url komt.

Zelf vind ik het mooi als de url ook het klikpad aangeeft. Als je googled is het zoekwoord namelijk dikgedrukt in de zoekresultaten.

Welke tools kan je gebruiken om zelf aan de slag te gaan met on-page optimization?

Er zijn allerlei tools te vinden, waarmee je zeer eenvoudig het een en ander in beeld brengt. Met behulp van een aantal gratis online tools krijg je zo al snel inzicht in de kwaliteit van de content en of deze vrij is van plagiaat. Hier zet ik een aantal van deze tools op een rijtje.

Copyscape Plagiarism Checker. Deze tool is volledig gericht op het controleren op plagiaat binnen de content van de website of webpagina’s. Je vult enkel een url in, waarna de tool de controle uitvoert.

Siteliner. Ook deze tool kan gebruikt worden voor het controleren van de content op plagiaat. Daarnaast kijkt deze SEO tool echter ook naar (gebroken) links, page power, enzovoorts.

Free SEO Plagiarism Checker. Met behulp van deze tool kijk je specifiek naar een tekst of artikel. Je geeft alleen de beoogde tekst op en de tool zoekt zowel binnen als buiten de website naar plagiaat.

Seorch. Deze tool zorgt voor een snelle scan van de content op een pagina. Zo kun je kijken hoe vaak jouw keyword gebruikt wordt op een pagina en waar je nog steekjes hebt laten vallen. Deze tool gaat ook deels in op de technische staat van de website.

Conclusie

On-page optimization is iets wat je prima zelf kan doen, al moet je natuurlijk wel de discipline hebben om er ook mee aan de gang te blijven. Wil je hulp? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je op weg en verwijzen je naar een van onze partners die daarin gespecialiseerd is.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!