Online adverteren in 2014

delen 
23 januari 2014

Online adverteren in 2014. What will be new?

2013 is voorbij en 2014 is net drie weken onderweg. Tijd om voor het komende jaar in een glazen bol te gaan kijken om te kijken wat 2014 te bieden zal hebben op het gebied van online advertenties. In 2013 waren er enkele grote veranderingen op het gebied van online advertenties. Het jaar was gevuld met wijzigingen in Google, nog steeds het belangrijkste zoekmedium in Nederland en daarbuiten. Denk aan de invoering van het nieuwe zoekalgoritme Hummingbird, de mogelijkheden om aangepaste campagnes aan te maken. Daarnaast hebben we gezien dat het gebruik van mobiele apparaten ontzettend is gegroeid vorig jaar. Hierdoor zijn veel meer online adverteerders zich vorig jaar actief op de mobiele markt gaan richten. Een derde grote verandering zijn de mogelijkheden die Facebook biedt om te adverteren. 2014 zal waarschijnlijk ook weer een jaar zijn waarin veel veranderingen plaatsvinden. Wat kunnen we komend jaar verwachten op het gebied van betaald online adverteren?

Verwachtingen voor 2014

Zoals we vorig jaar hebben gezien kopen steeds meer mensen online via mobiele apparaten. We kunnen vrij veilig stellen dat deze trend zich dit jaar alleen nog maar doorzet. Het aantal mensen dat via mobiele apparaten op zoek gaat naar producten blijft vooralsnog alleen maar groeien. Vorig jaar was het al mogelijk om bij Google een campagne toe te spitsen op een specifiek mobiel apparaat (mobiel of tablet). De mogelijkheden voor adverteerders om hun advertenties aan te passen op de specifieke mobiele situatie of locatie van een mogelijke klant zullen nog groter worden. Zo krijgen we waarschijnlijk meer informatie over het specifieke apparaat en kun je ervoor zorgen dat ook per type tablet of mobiel een andere advertentiestrategie of opmaak kan worden gebruikt.

Wat we in 2013 ook gemerkt hebben is dat onze online privacy nog wat meer verdwenen is. Bedrijven als Google en Facebook hebben nog meer informatie over hun gebruikers en mogen dit nog breder commercieel inzetten. Dit leidt ertoe dat we in advertenties nog meer mogelijkheden krijgen om onze doelgroep te specificeren. Hier komen we zo op terug. Dit kan de concurrentie verkleinen en de conversie verhogen.

Advertenties die zich automatisch aanpassen aan het weer. Klinkt als een mooi plan voor 2014 toch? Waarschijnlijk zullen advertenties het komend jaar gebruik gaan maken van variabele contextinformatie, zoals het weer. Een voorbeeld om te laten zien waarom dat nuttig kan zijn. Als het slecht weer is zullen meer mensen eten laten bezorgen. Dit zorgt ervoor dat de vraag afhankelijk is van het weer. Als deze informatie gekoppeld kan worden aan advertenties voor het thuisbezorgen van eten kunnen we onze advertentiecampagnes daarvoor specifieker inzetten en efficiënter maken. Of natuurlijk op meer specifieke tijdstippen heftiger met elkaar gaan concurreren. Naast het weer zijn er natuurlijk meer bronnen te verzinnen waarvan de informatie gebruikt kan worden om automatisch je advertentiestrategie aan te passen. Denk aan de aandelenkoers of het tijdstip waarop de zon ondergaat.

Tot slot kunnen we verwachten dat de mogelijkheden bij het adverteren via social media nog verder zullen groeien. Facebook en Twitter hebben het afgelopen jaar al meer mogelijkheden ingevoerd om te adverteren. Facebook gaat ook steeds meer gegevens van gebruikers beschikbaar stellen aan adverteerders. Hierdoor worden de mogelijkheden om in te springen op de voorkeuren van gebruikers voor adverteerders veel groter. Zo wordt het mogelijk om heel gerichte advertenties te maken voor een of meerdere specifieke doelgroepen. Het is natuurlijk mogelijk om advertenties te tonen aan de zijkant van de wall, maar ook als gesponsord bericht in de wall. Over het algemeen zijn de laatste het meest effectief. Zo wordt het mogelijk voor heel specifieke doelgroepen advertenties te schrijven. Het komende jaar zullen deze mogelijkheden waarschijnlijk nog meer uitgebreid worden dan dat ze het afgelopen jaar al zijn.

Wat moet u met deze informatie?

Er staan een aantal ontwikkelingen voor de deur in 2014. In grote lijnen zien we dat online adverteerders inzicht krijgen in veel meer gegevens. Deze gegevens kunnen gebruikersgegevens zijn, maar ook variabele contextinformatie. Hierdoor zal online adverteren een stuk efficiënter worden. Het beschikken over veel data zal op twee manieren het online adverteren veranderen in 2014. Ten eerste worden advertenties steeds meer gericht. Het wordt eenvoudiger om je doelgroep af te bakenen en zo die mensen te bereiken met je advertenties die je wilt bereiken. Ten tweede zullen er steeds meer mogelijkheden komen om advertenties aan te passen aan variabele contextomstandigheden. Het begin is in 2013 al ingezet met advertenties toegespitst op mobiele apparaten. Maar er zullen meer mogelijkheden komen, zoals een aparte advertentie bij slecht weer, specifieke aandelenkoersen, of wanneer het licht of donker is buiten.

Het leren gebruiken en inzetten van deze nieuwe mogelijkheden zal in 2014 tot menig geëxperimenteer leiden. Als het lukt om deze nieuwe mogelijkheden goed in te stellen, dan zal het uw online advertenties een stuk effectiever maken.  

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!