Online marktontwikkelingen volgens Shopping2020

delen 
24 april 2014

Dit onderzoeksprogramma is een initiatief van 16 brancheverenigingen, waaronder de ANVR, de BOVAG en Thuiswinkel Waarborg. De vraag waarmee dit onderzoeksprogramma van start is gegaan luidt: “Hoe shopt de consument (online) in 2020 en welke acties moeten worden ondernomen op nationaal, branche- en bedrijfsniveau opdat B2C ondernemend Nederland succesvol hier op in kan spelen, nationaal én internationaal?”. Kortom, de groep probeert te voorspellen op welke manier klanten in 2020 bestellen en op welke manier zij daar invloed op kunnen uitoefenen. Er houden zich momenteel ongeveer 450 professionals uit het bedrijfsleven bezig met dit onderzoeksprogramma.

Ondertussen wordt het onderzoeksprogramma omgezet in een actieprogramma, wat er feitelijk op neerkomt dat ze het land ingaan en proberen mensen te overtuigen van wat er in hun ogen moet gebeuren om de Nederlandse online commerciële markt verder te laten groeien de komende jaren. Daarom presenteren zij hun eerste conclusies uit het onderzoeksprogramma.

Internationalisering

De online markt wordt steeds meer internationaal georiënteerd. De concurrentie wordt hierdoor groter en harder. Er komen meer grote bedrijven die kleinere bedrijven opslokken of wegconcurreren. Nu al zien we dat meer internationale bedrijven zich op de Nederlandse markt begeven.

Nederlandse bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze zich overeind kunnen houden in een grotere markt. Het wordt voor bedrijven makkelijker om zich op de internationale markt te begeven en klanten krijgen meer vertrouwen in sites uit het buitenland. De verdergaande ontwikkelingen op het betalingsverkeer en de steeds snellere bezorgingmogelijkheden werken dit groeiende vertrouwen in de hand.

Internationalisering biedt tegelijkertijd gevaren als kansen voor Nederlandse online ondernemers. Shopping2020 probeert om de Nederlandse online markt hierop voor te bereiden.

Wat zijn de aanbevelingen van Shopping2020?

Shopping2020 doet een aantal aanbevelingen voor Nederlandse bedrijven, zodat de Nederlandse markt ook de komende jaren nog goed kan meedraaien.

Het is belangrijk om een coherente klantbeleving te creëren. Hierbij is het belangrijk dat de online ervaring van de klant volledig overeen komt met de offline klantbeleving. Als voorbeeld wordt verwezen naar merken als Apple en Amazon. Deze bedrijven zijn heel actief bezig met het op een lijn brengen van de offline shops en de online shops. Daardoor voelt het online (of juist offline) meteen vertrouwd voor de klanten, wat een conversieverhogende invloed kan hebben.

Daarnaast willen de verschillende brancheorganisaties Nederland meer als vestigingsland gaan promoten. Door verschillende grote bedrijven naar Nederland te halen moeten er in Nederland meer banen, kennis en talent komen.

Internationale verkoop moet worden gestimuleerd. Er wordt gezocht naar manieren om het online ondernemers makkelijker te maken om in het buitenland te verkopen. Hierbij moet worden gedacht aan overzichtelijke internationale financiële en juridische regelingen. Evenals een gelijkschakeling van internationale regels waardoor het voor Nederlandse aanbieders makkelijker wordt gemaakt om zich ook op de internationale markt te begeven.

Tot slot is het belangrijk dat er een (duurzame) groei gerealiseerd kan worden. De ecologische voetafdruk van e-commerce kan verlaagd worden. Daarnaast wordt er gekeken naar de zelfregulering van reclame-uitingen. Er moeten vooral richtlijnen komen over hoe ondernemers omgaan met reclame op sociale media zoals Facebook of Twitter. Op deze manieren wil Shopping2020 een duurzame groei realiseren die van de online commerciële markt een betrouwbare, inzichtelijke en zelfbewuste markt maakt.

Bekijk voor meer informatie hieronder de korte film van Shopping2020 of neem contact op met ons als u benieuwd bent hoe we u kunnen helpen om uw webshop klaar te maken voor de marktontwikkelingen die ons de komende jaren staan te wachten.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!