Online verkoop op gang helpen

delen 
19 februari 2014

Soms loop je door de stad en zie je een nieuwe winkel zitten. Geïnteresseerd loop je naar binnen en kijk je wat er verkocht wordt en hoe het verkocht wordt.  Online gaat het er iets anders aan toe. Een nieuwe webwinkel is lastiger te vinden voor het publiek. Klanten komen er niet zo snel toevallig langs gesurft, dus moet je zoeken naar andere manieren waarop klanten jouw webwinkel kunnen vinden.

Er zijn veel mogelijkheden om klanten te bereiken die zeker niet allemaal geld kosten, maar vaak wel tijd en energie. Hieronder kijken we naar verschillende manieren die er zijn voor startende online ondernemers om die belangrijke eerste bestellingen binnen te krijgen zonder dat hier geld aan uitgegeven hoeft te worden.

Maak contact

Klanten weten waarschijnlijk niet altijd van het bestaan van je nieuwe webwinkel af. Ditzelfde geld voor mensen die in dezelfde branche zitten. Dit zijn andere ondernemers, maar ook journalisten, fora en bloggers. Maak contact met deze mensen, dit kan leiden tot aandacht, steun of een samenwerking voor jouw nieuwe webshop. Stuur bijvoorbeeld een persbericht naar deze mensen met informatie over jouw nieuwe webshop of producten. Dan zijn ze in ieder geval op de hoogte van je bestaan en kunnen ze aandacht besteden aan jouw shop.

Een andere manier is om mensen te vragen een review te schrijven over je producten, of een gratis sample op te sturen. Het bereik van deze mensen is waarschijnlijk al een stuk groter dan je eigen bereik. Hierdoor creëer je aandacht voor jouw webshop en een specifiek product. Hierdoor zullen meer mensen naar jouw webwinkel komen.

Ga op social media

Er zijn zoveel kanalen waarop u uw klanten kunt bereiken. Sociale media is hier een goed voorbeeld van, veel van uw klanten zullen op social media zitten. Je bereik zal hier in het begin niet heel groot mee zijn. Maar het maakt je bedrijf wel makkelijker toegankelijk en je kan snel in contact komen met klanten. Dit soort contact kan vaak wat informeler en persoonlijker dan andere kanalen en kan gebruikt worden om je imago weer te geven en op te bouwen.

Via Facebook is het ook mogelijk om gebruik te maken van advertenties. Dit kan nuttig zijn, maar ook zonder te adverteren kan social media op een positieve wijze invloed hebben op uw verkoop. Als de potentiële klant uw bedrijf tegenkomt op een voor hem vertrouwd platform zal dit de klant meer vertrouwen geven in uw bedrijf.

Bekijk je statistieken

Het is heel eenvoudig om via Google Analytics op de hoogte te blijven van het gedrag van klanten op je webshop. Hierdoor kom je erachter hoeveel mensen je webshop bezoeken, wanneer en wat ze op je webshop doen. Als je ziet dat een bepaalde pagina goed loopt of juist minder goed loopt, bedenk waar dit door komt. Wat heeft die specifieke pagina wel of niet en hoe kan je dat vertalen naar andere pagina’s. Op deze manier kan je veel leren over je webshop en erachter komen waar misschien een probleem zit. Waar haken klanten af en wat zou je daar aan kunnen doen?

Blijf je shop vernieuwen

Door je webshop te vernieuwen blijft die actueel. Dit is belangrijk. Niet alleen voor je klanten, maar ook voor Google. Om te beoordelen hoe relevant jouw webshop is bij een bepaalde zoekopdracht wordt onder andere gekeken naar hoe actueel jouw webshop is. Als Google ziet dat de site goed onderhouden wordt, omdat er veel content op verschijnt zal die hoger in de resultatenlijst verschijnen.

Een manier om met regelmaat nieuwe content te creëren is het opzetten van een blog. Via een blog houdt je klanten op de hoogte van interessante ontwikkelingen over producten, je webshop en de hele branche. Je brengt nieuws en kan je expertise tonen. Op deze manier onderscheid je jezelf op professioneel vlak en produceer je veel landingspagina’s over specifieke content. Een blog helpt dus op meerdere niveaus om je webshop bekend te maken en van bezoekers klanten te maken.

Introduceer nieuwe informatiepagina’s. Door het bieden van pagina’s met extra informatie kunnen klanten die daar behoefte aan hebben zich beter informeren. Je creëert hiermee tevens nieuwe landingspagina’s over specifieke vragen. Zo kunnen klanten die via zoekmachines op zoek zijn naar specifieke informatie bij uw webshop uitkomen.

Wat moet u met deze informatie

Het is belangrijk om in een nieuwe webshop veel te investeren. Dit kan geld zijn, maar in veel gevallen is er ook zonder geld al heel veel mogelijk. Dit vergt wel een actieve houding van u als online ondernemer. Hierboven staan enkele tips die kunnen helpen bij nieuwe webshops om de eerste orderstroom op gang te helpen. Dit is een beperkt overzicht en er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Maar de methoden die wij als het meest effectief hebben ervaren en breed zijn toe te passen zijn hier in opgenomen. Doe er je voordeel mee bij het opstarten van je eigen webshop, wij kunnen u altijd helpen met extra diensten. Neem voor vragen gerust contact op.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!