Prijswisselingen van Amazon

delen 
19 december 2013

Als online verkopers moeten we altijd onze prijzen blijven monitoren en aanpassen. Prijzen zijn altijd fluctuerend, zeker in de online markt. Prijzen kunnen dagelijks veranderen. Daarom is het goed om altijd uw prijzen te controleren en waar nodig deze aan te passen. In 2013 was er op dit terrein wel een grote verschuiving te zien. Op de hele grote webshops vinden steeds meer prijsaanpassingen plaats. Dit blijkt uit een onderzoek van prijsanalist Profitero. Ze hebben hiervoor bekeken hoe vaak Amazon.uk en Amazon.com de prijzen aanpassen per dag. Hierin zien we een duidelijke en snelle ontwikkeling.

Aanpassingen op Amazon.uk

In 2013 is het aantal dagelijkse prijsveranderingen voor Amazon in Groot-Brittannië in zes maanden tijd bijna verachtvoudigd. In de eerste maanden van 2013 stond het gemiddelde nog op ongeveer 50.000 aanpassingen per dag. Vanaf juni worden er telkens meer veranderingen in de prijzen doorgevoerd. In oktober zit er zelfs een uitschieter van 415.000 aanpassingen per dag. Deze aanpassingen vinden vooral plaats in de onderdelen: Electronics, Do It Yourself en Health & Beauty.

Aanpassingen op Amazon.com

Op Amazon.com is het aantal prijswisselingen bekeken in een jaar tijd. Hier is het aantal prijsveranderingen vertienvoudigd. Een jaar geleden (begin december 2012) maakte amazon.com dagelijks 269.113 aanpassingen in de prijs. In december 2013 komt het aantal prijsstijgingen bijna standaard boven de 2.500.000. Dit is een enorme groei. Amazon heeft zich expliciet als doel gesteld om sterk competitief te zijn op het gebied van prijzen. Andere grote Amerikaanse retailers veranderen hun prijzen veel minder vaak, ongeveer 50.000 keer per maand volgens Profitero. Dit is een gigantisch verschil natuurlijk. In de Verenigde Staten is Amazon ontzettend groot en bepalen zij in grote mate ook de markt.

Door het actief te monitoren en aanpassen van de prijzen behaalt Amazon.com een grote voorsprong op de concurrentie.

Hoe doet Amazon dit?

Nee, ze hebben niet een grote hoeveelheid mensen in dienst die handmatig de prijzen aanpassen van moment tot moment. De prijzen van de concurrent worden via computerprogramma’s geregistreerd en vervolgens wordt de prijs op Amazon automatisch aangepast naar de meest ideale verkoopprijs. Dit zorgt ervoor dat Amazon ondertussen 2.500.000 prijzen aanpast per dag. Op het gebied van prijsconcurrentie is in 2013 dus voor het eerst automatisering waarneembaar.

Wat kan je met deze informatie?

Betekent dit dat u meteen moet overschakelen op een prijsvolgsysteem? Nee, dat hoeft niet. Toch zal de trend, zichtbaar bij Amazon in 2014, alleen nog maar verder groeien. Komend jaar zullen waarschijnlijk veel meer grote online partijen het voorbeeld van Amazon gaan volgen. Het wordt denkbaar dat op termijn zich een markt ontwikkelt die zich volledig automatisch aanpast aan prijswisselingen. Om te concureren met dergelijke grote partijen is het belangrijk om goed te bedenken op welk gebied u zich wilt onderscheiden van uw concurrent. Prijs kan hier een manier voor zijn.

Voor de meeste ondernemers is het niet rendabel om het voorbeeld van Amazon te volgen. Wel kan dit voorbeeld ervoor zorgen dat u zich meer bewust bent van de mogelijkheden op het gebied van prijsbepaling. Fysieke winkels hielden vroeger de prijzen van de concurrent in de gaten door een rondje te lopen door het dorp en pasten hun eigen prijzen daar op aan. Online gebeurd dit natuurlijk ook, maar deze ontwikkeling komt door de nieuwe werkwijze van Amazon in een stroomversnelling. Hoe vaak kijkt u naar uw prijzen? Hoe vaak kijkt u naar de prijzen van de concurrent. Zeker als u wilt concurreren op het gebied van prijs is het belangrijk goed te zoeken naar uw concurrenten? Klanten die bewust kijken naar prijzen zullen ook op zoek gaan naar de prijzen van uw concurrenten.

Zorg het liefst voor een wekelijkse prijsanalyse van de concurrentie. Door een maandelijkse zoekactie naar nieuwe klanten via Google of via nieuwe inschrijvingen op de Kamer van Koophandel kunt u op de hoogte blijven van nieuwe concurrenten. Na een uitgebreide eerste zoekactie hoeft dit helemaal niet zoveel tijd te kosten. Dit stelt u in staat om op langere termijn een blijvend competitief voordeel op uw concurrenten te krijgen.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!