Reviews voor webwinkels

delen 
5 augustus 2013

Reviews voor webwinkels zijn zeer belangrijk en worden ook telkens belangrijker. Er komen steeds meer webshops en er gaat steeds meer geld in om. Daarnaast zijn er veel verhalen bekend over malafide webshops. Er zijn verschillende manieren om richting de klant uit te stralen dat uw webshop wel betrouwbaar is. Een van deze manieren is het verzamelen van reviews voor uw webshop. Hieronder zullen we uitleggen hoe reviews werken, waar ze te vinden zijn en we geven wat tips over hoe je reviews het beste kan inzetten voor uw webwinkel.

Hoe werken reviews voor webwinkels?

Reviews zijn eigenlijk klantbeoordelingen. Klanten die iets besteld hebben via uw webwinkel hebben de mogelijkheid om bij een reviewwebsite een beoordeling achter te laten. Zij geven vaak een eindcijfer, een cijfer per subcategorie en vaak nog een schriftelijke toelichting. Alle cijfers worden gecombineerd tot één eindcijfer voor uw webwinkel. Bezoekers van de reviewsite zullen uw eindcijfer zien en kunnen ook alle individuele beoordelingen inzien.

U heeft zelf dus (als het goed is) geen invloed op de reviews. Dit brengt natuurlijk een risico met zich mee. Slechte reviews zullen negatieve invloed hebben op uw verkoopcijfers. Daarentegen zullen goede reviews een positief effect hebben op uw verkoopcijfers. Het bewust afhouden van reviews heeft weinig zin, er zijn klanten die uit zichzelf reviews plaatsen. Daarnaast staan geen reviews voor veel klanten gelijk aan slechte reviews. Wij gaan er vanuit dat u sowieso probeert een goede service te leveren aan uw klanten. Als u dit goed doet zult u ook positieve reviews verzamelen. Natuurlijk kan het voorkomen dat er ergens een keer iets fout gaat en dat kan zelfs leiden tot een negatieve review. Door het verzamelen van veel reviews zal deze negatieve review echter opgaan in de massa en niet direct uw eindcijfer omlaag halen. Een (negatieve) review bevat soms ook zinvolle feedback op uw webshop. Het is daarom nuttig om de reviews echt te lezen en op basis daarvan kunt u uw webwinkel verder optimaliseren.

Reviews zal klanten vertrouwen geven in uw webshop, doordat ze van andere klanten horen dat u goed werk levert. Klantvertrouwen is bij webwinkels zeer belangrijk en zal zich vertalen in een meer conversies. Verzamel dus actief reviews door klanten hiervoor uit te nodigen in uw communicatie in mails, nieuwsbrieven of uw website. Daarnaast is het mogelijk om de reviews direct te tonen op uw site via een plug-in. Hierdoor ziet de klant direct wat andere klanten uw webshop voor een cijfer geven. Bekijk voor een voorbeeld de site van matrascenter.nl

Naast een review van uw winkel is het ook mogelijk om een review per product te krijgen (zie bijvoorbeeld Bol.com). Voor beginnende webwinkels is het echter nog niet aan te raden om dit te doen. Om een goed beeld te geven van een product zult u meerdere reviews moeten verzamelen van al deze producten. Dit kost veel tijd en zal in het begin nog niet echt betrouwbaar zijn als u maar een of twee reviews hebt. Het is daarom voor een beginnende webshop verstandiger om zicht te concentreren op reviews over de hele webwinkel.

Google en reviews

Omdat meer dan 90% van de Nederlanders bij het zoeken op internet begint bij Google is het belangrijk dat u daar goed op te vinden bent. Sinds enige tijd is Google bezig met het integreren van de kwaliteit van reviews in de ranking van websites. Simpel gezegd betekent dit dat Google voor je plaats in de resultatenlijst rekening houdt met hoe positief je website beoordeeld is.

Voorheen werd er gekeken naar hoeveel er over een pagina geschreven werd. Hoe hoger het aantal reviews, hoe hoger je kwam in de ranking. Dit betekent dat wanneer iemand veel slechte reviews verzameld, hij hoger op de pagina te zien is, dan iemand die minder, maar meer positieve reviews verzameld. Dat beleid wordt nu dus aangepast en er wordt rekening gehouden met de score die bedrijven hebben.

De manier waarop dit gebeurd is vooralsnog niet helder. Wel geeft Google aan verder te kijken dan alleen reviews. Hierbij valt te denken aan betalingsopties en keurmerken voor webwinkels om de betrouwbaarheid van een webwinkel nog beter te kunnen vaststellen. Dit systeem is nog niet operationeel, maar gaat het zeker wel worden. Daarom is het zaak om nu al actief reviews te gaan verzamelen, maar dus ook aansluiting bij een keurmerk te zoeken.

Dat Google reviews uitgebreider gaat inzetten bij het beoordelen van pagina’s is een goede ontwikkeling, maar brengt ook risico’s met zich mee. Het wordt hierdoor natuurlijk aantrekkelijker om te frauderen met reviews. Hiervan is Google zich ook bewust en daarom duurt het enige tijd voordat dit systeem geïmplementeerd wordt. Het initiatief is er in ieder geval en dit zal invloed gaan hebben op de vindbaarheid via Google van uw webwinkel.

Waar vind je reviews?

Er zijn best veel websites die reviews verzamelen over bedrijven. Hieronder zullen we er een aantal bekijken en een eigen review geven op deze review websites.

Checkwebwinkel.nl is een site die reviews verzameld van webwinkels. Winkeliers, maar ook bezoekers kunnen een webwinkel daarop aanmelden. Het is een onafhankelijke website. Reviewers worden verplicht tot een woordelijke toelichting, hierdoor wordt inzichtelijk waarom iemand beoordeeld. Daarnaast stellen zij bedrijven in staat om te reageren op reviews. Dit is allemaal vrij positief, jammergenoeg lijkt het er na een korte scan van de pagina op dat er veel verdachte reviews tussen staan die niet van echte klanten lijken. 6/10

Reviewspot heeft als doel om zoveel mogelijk reviews te verzamelen. Hierbij staan zij dus ook open voor bezoekers die geen daadwerkelijke bestelling hebben geplaatst. Ook hier kwamen we al wel weer een aantal verdachte reviews tegen. Voor enkele grotere webwinkels leek de site wel redelijk betrouwbaar. Ook hier is het mogelijk om als webwinkelier te reageren op reviews. Jammer is dat je alleen een eindcijfer ziet en niet een opgesplitste versie. 6/10

Kiyoh is een onafhankelijke reviewsite. Vanaf het begin af aan is de site overzichtelijk en reviews zijn ook helder en inzichtelijk met subcategorieën. Ook bij Kiyoh verifiëren ze actief of een review daadwerkelijk betrouwbaar is. Een bijkomend voordeel aan Kiyoh is dat het een officiële partner is van Google. Dit betekend dat Google de Reviews van Kiyoh geloofwaardig acht, waardoor deze belangrijker zullen zijn de ranking. Google toont ook een cijfer bij de zoekresultaten op Google AdWords als er genoeg reviews verzameld zijn. 9/10

5 Tips voor het nuttig inzetten van reviews:

Hierboven hebben we besproken hoe reviews werken en waarom het belangrijk is ze te gebruiken. Duidelijk is dat reviews niet meer weg te denken zijn en dat veel consumenten er gebruik van maken. Tot slot zullen we een aantal tips geven over hoe u deze reviews het beste kunt inzetten voor uw webwinkel.

  • Kies één goede reviewsite en zet daarop in (‘Bent u er in geïnteresseerd een review schrijven over ons op kiyoh.nl, checkwebwinkel.nl en reviewspot.nl’ komt toch wat wanhopig over)
  • Verzamel actief reviews (via mails, nieuwsbrieven of uw website)
  • Zorg dat je je aan gemaakte afspraken houdt om positieve reviews te krijgen
  • Laat de recensies zien op je webshop via een plug-in.
  • Lees de reviews, ze bevatten namelijk ook nuttige feedback

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!