Same day delivery. De toekomst van online marketing?

delen 
21 maart 2014

Bezorging is altijd een groot zorgenkindje van online marketing. Zowel voor ondernemers als voor hun klanten. De tevredenheid van de klant hangt in grote mate af van de bezorging van het product. Daarom zijn enkele grote online spelers bezig met het experimenteren met ‘same day delivery’, het product wordt bezorgd op de dag van de bestelling. Dit vereist een andere benadering van het verzendingsproces. Wanneer wordt same day delivery rendabel voor webshops?

Klantervaringen

Een soepele en snelle verzending is belangrijk voor de ervaring van de klant. Een groot gedeelte van de klanten irriteert zich aan iets dat te maken heeft met verzending. Dit kunnen extra verzendkosten zijn die pas laat in het bestelproces getoond worden, een lange levertijd, onduidelijkheid over de levering of het niet leveren volgens afspraak. Ongeveer 9 op de 10 klanten geeft aan hierdoor geïrriteerd te raken en besluit vaak om geen bestelling of een vervolgbestelling te plaatsen. Dit betekent dat het heel belangrijk is om duidelijk te zijn over uw bestelproces.

Een voordeel van de fysieke winkels is nog steeds dat je een product meteen in handen hebt. Bij een online bestelling moet je vaak wachten totdat het product geleverd wordt. Dit is voor veel mensen een belangrijke reden om bij een fysieke winkel een product te kopen. Om die reden proberen webwinkels hun levertijd zo klein mogelijk te houden, want een kortere levertijd betekent een hogere conversie. In Amerika zijn een aantal winkels daarom gestart met same day delivery. Hoe werkt het? En hoe wordt het rendabel?

Decentrale benadering

Voor same day delivery wordt de bezorging decentraal aangestuurd, op dit moment wordt er nog vooral gebruik gemaakt van centrale hubs. De meeste grote logistieke bedrijven werken met een centraal depot, waar orders worden verzameld en vervolgens bezorgd via een vaste route. Dit systeem is zeer kosteneffectief, maar niet echt geschikt voor directe levering naar de klant. Dat wordt pas voordelig als de klant binnen 20 kilometer van het depot woont. Het wordt al wel soms aangeboden via een centraal systeem, maar nog niet op grote schaal.

Er zijn veel bedrijven die beginnen met een decentrale levering, waarbij de grote centrale depots dus worden losgelaten. Een goed voorbeeld hiervan is het bedrijf Shutl. Dit Britse bedrijf koppelt lokale bezorgdiensten aan online retailers. Als een klant een bestelling plaatst, kijkt het systeem in welke winkel dat product te verkrijgen is. Vervolgens maakt het een koppeling aan een lokale bezorgdienst. Die gaat het pakketje ophalen om het direct af te leveren bij de klant. Hiermee garanderen ze een levertijd van maximaal 1,5 uur. De snelste levering staat op het moment van schrijven op 13:57, behoorlijk snel dus.

Er zijn ook shoppingnetwerken die zich gaan richten op de lokale markt. Dus eBay, maar dan gericht op wat er aangeboden wordt in uw regio. Zo kunt u als consument zien wat er lokaal verkrijgbaar is en kan de levering sneller gaan. Hierdoor wordt zowel de consument als de lokale en kleinere winkeliers mee geholpen. Zowel eBay als Google zijn hier mee bezig. Hierbij zijn zij dus een platform om winkeliers te ondersteunen. Winkeliers reageren hier heel enthousiast op, aangezien het een samenwerking is waardoor zij online hun producten kunnen aanbieden via een groot platform. Bij Amazon ligt het iets anders, aangezien Amazon zelf de retailer is in dit geval.

Decentralisatie in Nederland

In Nederland wordt dit decentrale systeem ook al ingevoerd. Bijvoorbeeld door Bax-shop. Zij geven de mogelijkheid tot same day delivery. De kosten hiervoor zijn echter ook aanwezig en worden dus doorberekend aan de klant.

Vooral voor kleine en middelgrote online ondernemers lijkt same day delivery een goede kans om een hogere conversie te bereiken, omdat zij meestal niet enkel afhankelijk zijn van grote logistieke bedrijven. Zij kunnen hun verzendingen vaak nog in eigen vervoer doen. Ook voor kleinere lokale retailers kan decentrale verzending een mogelijkheid zijn. Omdat grote platforms gaan zoeken naar manieren om same day delivery mogelijk te maken. Hiervoor komen ze nu nog vaak uit bij lokale ondernemers. Dit kan zeer gunstig zijn voor de omzet van de fysieke winkels.

Same day delivery biedt hiermee kansen voor nieuwe webwinkeliers en kan de conversie verhogen van online retailers, maar ook lokale ondernemers, die slim weten te reageren op de nieuwe trend in verzendmethodes.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!