Schrijven voor het web

delen 
26 september 2013

U heeft een prachtige website of webshop, maar hoe zit het met de inhoud van uw website? Uw website is voor een groot gedeelte gevuld met tekst. Natuurlijk is de eerste indruk die een bezoeker van uw website krijgt het visuele aspect. Wat straalt uw website uit? Vergelijk maar eens de website van matrassenstock met die van matrascenter, op welke site zou u sneller doorklikken. Dus om de klant uw site niet meteen weg te laten klikken is een visueel aantrekkelijke site onmisbaar. Maar u wilt meer bereiken met uw site. U wilt de klant overtuigen of aanzetten tot een handeling (iets kopen, ergens voor aanmelden of het maken van een afspraak). Hiervoor is de tekst op uw website heel belangrijk. U bent zich hier als ondernemer vast wel van bewust, maar waar moet u rekening mee houden als u schrijft voor het web? Een tekst moet pakken en uitnodigen tot actie. Hieronder bespreken we een aantal aspecten waar u rekening mee zou moeten houden als u schrijft voor het internet.

1. Kort en bondig

Probeer kort en bondig te schrijven. Het grootste gedeelte van uw bezoekers is niet op zoek naar een zeer uitgebreide omschrijving van uw product of dienst. Houdt de tekst daarom kort, bondig en begin met de meest relevante informatie voor de klant. U kunt altijd een uitgebreidere productomschrijving aanbieden aan klanten die daarin geïnteresseerd zijn via een ‘lees meer’ knop. Bekijk de productomschrijvingen bij Bol.com om hier een goed voorbeeld van te krijgen. Veel bezoekers zullen afhaken als ze een enorme brij aan tekst zullen zien.

2. Duidelijkheid

Zorg dat de tekst van uw website duidelijk opgebouwd is. Hiermee bedoelen we zowel de infrastructuur van uw site als op een aparte pagina. Zorg dat u voor elk onderwerp en elk product een aparte pagina heeft. Dit heeft een aantal voordelen. Ten eerste zorgt u ervoor dat de klant alleen die informatie vindt waar hij naar op zoek was. Ten tweede vergroot u dankzij verschillende en toegespitste pagina’s uw vindbaarheid op Google. Als het op een pagina bijna volledig gaat over bijvoorbeeld een bepaald type product zal Google de relevantie van die pagina hoger inschatten waardoor uw website hoger zal staan in de zoekresultaten van Google op dat specifieke zoekwoord.

Een tweede manier om duidelijkheid te bieden is het werken met subkopjes en opsommingen (zie de structuur van dit artikel). Hierdoor wordt de tekst opgedeeld in kleinere gehelen, is de tekst overzichtelijker en wordt het artikel makkelijker te scannen. Dit komt het leesgemak ten goede en de bezoeker kan sneller vinden waar hij naar op zoek is. Zo houdt u hem op de pagina en zal u meer conversies krijgen. Dit is natuurlijk vooral geschikt voor grotere artikels op een website (zoals een blog).

3. Call to action

Maak gebruik van een call to action. Dit is een veel gebruikte term in de marketingwereld. Het doel van de meeste sites is dat de bezoeker iets gaat doen, u bereikt dit met een call to action. Een call to action is een tekst die de lezer oproept tot het doen van een bepaalde handeling (zie afbeelding). Vaak wordt dit gekoppeld aan een knop die de bezoeker doorstuurt naar de handeling die u wilt zien.

Probeer uw call to action op te laten vallen. Dit kan op twee manieren. U plaatst de call to action bij voorkeur rechtsboven of boven en/of onder aan de tekst. Dit zijn de plekken waar de bezoeker als eerste en als laatste naar kijkt. Daarnaast moet u ervoor zorgen dat de call to action zich visueel onderscheid van de rest van de pagina. Dit bereikt u onder andere door een contrasterende kleur en opmaak aan de call to action te geven.

Om u een iets beter beeld te geven van een goede call to action hebben we er hier een paar onder elkaar gezet:

  • Bestel direct!
  • Bel nu voor een afspraak
  • Schrijf je nu in en ontvang gratis de folder
  • Doneer nu

4. Vindbaarheid via Google

Er zijn verschillende manieren waarop uw tekst invloed heeft op de vindbaarheid van Google. Een van de dingen waar Google naar kijkt is of uw site actief is. Op het moment dat er vaak nieuwe content gepubliceerd wordt op uw site registreert Google dat de site actief is. U bereikt dit bijvoorbeeld door een blog bij te houden. Via een blog kunt u schrijven over ontwikkelingen uit het vakgebied. U laat aan Google zien dat de site als geheel actief is en u creëert hiermee nieuwe landingspagina’s waarop u gevonden kunt worden toegespitst op een onderwerp. Op deze wijze zult u meer gevonden worden en via verschillende zoekstrategieën. Nog een bijkomend voordeel is dat u aan uw klant uw expertise in het vakgebied kan tonen.

Bekijk welke zoekwoorden veel gebruikt worden om te zoeken naar producten die u aanbiedt. Zorg ervoor dat deze woorden vaak terugkomen op specifieke pagina’s (ook in de titel, URL en metadata). Google maakt een scan van de tekstgegevens op uw site en baseert mede daarop hoe hoog u komt in de lijst bij specifieke zoekwoorden. Via Google Adwords kunt u opzoeken wat het zoekvolume is op specifieke zoekwoorden. Hierop baseert u vervolgens welke woorden u gebruikt als ‘centraal begrip’ op een pagina. Het is leuk als u een site heeft waar u bustehouders verkoopt, maar de meeste mensen zoeken toch echt op termen als bh of zelfs beha. Als u gevonden wilt worden is het aan te raden om je woordkeuze aan te passen op woorden die uw bezoekers zullen gebruiken.

5. Taalgebruik afstemmen

Het taalgebruik moet u afstemmen op de lezer, dit houdt een aantal zaken in. Het is natuurlijk belangrijk om in correct Nederlands te schrijven. Een paar spelfouten zullen nog geen probleem vormen, maar je komt nog steeds commerciële pagina’s tegen met domme grammaticale en/of spellingfouten. Hierdoor krijg je als lezer automatisch minder vertrouwen in de capaciteiten van het bedrijf dat achter de website zit. Let er dus op dat de site taalkundig in orde is.

Probeer te formeel taalgebruik te vermijden. Dit komt vaak afstandelijk en bureaucratisch over en zal door de bezoeker niet als positief worden ervaren. Probeer de bezoeker aan te spreken op een persoonlijke en actieve toon. Hierbij is het van belang om te kijken naar het soort bedrijf dat u heeft. Een notariskantoor heeft meestal een formeler taalgebruik dan de website van een snackbar. Hoewel het voor een notariskantoor ook heel goed kan zijn om juist iets minder formeel te gaan praten en in taalgebruik iets tegemoet te komen aan de klant.

Tot slot is het belangrijk dat u consequent bent in uw taalgebruik. Het is ontzettend verwarrend voor een bezoeker op een website geconfronteerd te worden met enerzijds formeel taalgebruik en anderzijds informeel taalgebruik. Kies bewust voor een bepaalde stijl en houdt uzelf daaraan. Op die manier zorgt u dat de site een kloppend geheel is. Op die manier komt wat u wilt vertellen overeen met hoe u het verteld en zorgt u ervoor de manier van vertellen op de hele site overeen komt. Wel zo helder voor de klant. Probeer dus ook binnen een tekst niet te wisselen van stijl. Als voorbeeld hiervan kunnen we het gebruik van je of u nemen. U kunt hierin een keuze maken, dat is een afweging van uzelf. Vervolgens moet u de klant wel altijd in diezelfde vorm blijven aanspreken. Een verandering hierin zal de klant opvallen.

6. Onderscheidend vermogen

Wat is uw onderscheidend vermogen? Maak dit aan de klant duidelijk. Probeer te bedenken wat u onderscheidt van uw concurrenten. Bekijk hiervoor actief de sites van uw concurrenten. Als ondernemer probeert u vaak iets anders te doen dan uw concurrenten. Benoem dat verschil voor jezelf, dan kan je het ook benoemen voor uw klant. Waarom zouden klanten voor u moeten kiezen en niet voor een van uw concurrenten, dat is uw onderscheidend vermogen. U moet hier natuurlijk niet zo maar iets voor verzinnen, want daar zien klanten snel doorheen, maar u kunt hier wel bewust naar op zoek gaan.

Dit is een onmisbare combinatie, contrast en authenticiteit. Toon aan waarin je afwijkt van de concurrent en waarom dit gunstig is voor de klant. Bijvoorbeeld: ‘Naast onze professionele producten vindt u bij ons ook een altijd bereikbare helpdesk voor al uw vragen’. Het is wel belangrijk om hierin authentiek te zijn. Dus als u zegt dat u iets extra’s aanbiedt, dan moet u dit ook daadwerkelijk doen. Als u zich hiervan bewust bent is het een heel goed idee om dit niet alleen in uitstraling te tonen maar bewust te benoemen op uw site. Bekijk bijvoorbeeld de ‘About us’ pagina van Lookinsharp voor een goed voorbeeld.

Conclusie

Hierboven hebben we veel elementen besproken die belangrijk zijn als u teksten schrijft voor een website. Het is goed om uzelf van deze onderdelen bewust te zijn. Zo kunt u ervoor zorgen dat uw site niet alleen technisch en visueel, maar ook tekstueel op orde is! We hebben hier natuurlijk niet alle tips besproken.

Het belangrijkste advies dat we u echter kunnen geven is: wees bewust van wat je tekst uitstraalt en pas dat aan als dat niet overeenkomt met wat uw identiteit als bedrijf. De tekst wordt door een bezoeker niet puur rationeel gelezen en verwerkt, maar ook hier spelen emotionele factoren een rol. De meeste beslissingen worden toch in het onderbewustzijn gevormd. Visueel speelt u hier vaak al op in, maar ook uw teksten hebben hier invloed op.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!