Social media in 2018: Trends en Instagram marketing

delen 
2 februari 2018

Nu de eerste maand van het nieuwe jaar erop zit, kunnen we een (voorzichtige) eerste balans opmaken van de social media trends in 2018. We gaan hierbij natuurlijk niet enkel uit van onze eigen observatie. De basis van de trends is het Nationale Social Media Onderzoek 2018, uitgevoerd door Newcom Research.

Facebook verliest terrein bij jongeren

Een grote trend bestaat uit het teruglopende gebruik van Facebook door jongeren van 15 t/m 19 jaar. In 2016 gebruikte 68% van deze jongeren Facebook nog dagelijks, maar dat is nu nog slechts 43%. Tegelijkertijd neemt ook het gebruik in andere groepen niet toe. Ondanks deze stagnatie is Facebook nog altijd wel het meest gebruikte (echte) social media kanaal in Nederland.  WhatsApp wordt weliswaar meer gebruikt, maar dit kanaal kunnen we meer zien als messenger dienst.  

In het onderzoek van Newcom Research is er ook aandacht besteed aan de beweegredenen van deze groep jongeren. De onderzoekers concluderen dat het merendeel van de jongeren zich minder thuis voelt tussen de andere Facebook gebruikers. 31% geeft aan dat er teveel mensen op Facebook zitten waar ze niks mee hebben en 30% zegt zich er simpelweg niet meer thuis te voelen. De toename van advertenties is voor slechts 13% een reden om Facebook te vermijden.

Gebruik Instagram blijft stijgen

Kijken we naar de meest gebruikte social media platformen van Nederland, dan zien we dat maar liefst 11,5 miljoen Nederlanders gebruik maken van WhatsApp. Facebook vormt met 10,8 miljoen gebruikers nog altijd de onbetwiste nummer twee, zelfs ondanks de forse afname van het dagelijkse gebruik. Nummer drie (YouTube) heeft een fors aantal minder gebruikers dan Facebook en WhatsApp, maar kent in tegenstelling tot Facebook wel een flinke groei in 2018. Het dagelijkse gebruik is met 29% gestegen naar 2,2 miljoen Nederlandse gebruikers.

Nummer vier (LinkedIn) is relatief stabiel gebleven het afgelopen jaar, terwijl het aantal Instagram gebruikers bleef stijgen. In 2018 kent Instagram 4,1 miljoen Nederlandse gebruikers, wat een groei van 28% betekent ten opzichte van 2017. Het dagelijkse gebruik is met 40% gestegen naar 2,1 miljoen Nederlanders.

Onderstaande grafiek laat zien dat Instagram niet enkel door jongeren wordt gebruikt, maar dat ook oudere Nederlanders Instagram goed weten te vinden.

Twittergebruik neemt toe

Gaan we verder naar beneden op de lijst, dan zien we dat Pinterest Twitter is gepasseerd. Desondanks kent Twitter voor het eerst weer een positieve groei, na drie jaar van negatieve groei. 2,8 miljoen Nederlanders gebruiken Twitter in 2018, wat een stijging van 8% betekent. Van deze 2,8 miljoen twitteraars maakt meer dan een miljoen Nederlanders dagelijks gebruik van Twitter.

Trends voor Instagram marketing in 2018

Door de groei van het aantal gebruikers, wordt het steeds interessanter voor bedrijven om Instagram als marketingmiddel in te zetten. Opvallen tussen alle advertenties is dan ook niet gemakkelijk. Je zult je moeten verdiepen in de huidige trends en daarbij vooral origineel moeten zijn. Hier lees je over een aantal ontwikkelingen, zodat jij in 2018 zo veel mogelijk uit jouw Instagram-account kan halen.

Steeds meer native advertising

Een goede advertentie smelt samen met het platform waarop je adverteert. Consumenten zitten simpelweg niet altijd op zeer aanwezige advertenties te wachten. Je ziet dan ook steeds vaker advertenties op Instagram, die ook als gewone foto van een Instagramgebruiker door zouden kunnen gaan. Enkel door ‘meer bekijken’ of ‘shoppen’ zie je dat het om een advertentie gaat. In 2018 zal native advertising op social media alsmaar groter worden.

Sterker nog, uit onderzoek is gebleken dat native advertising in 2020 met 156% gegroeid zal zijn. Door nu al te beginnen met originele, maar voornamelijk passende advertenties, kun je hierop inspelen en jouw doelgroep op de juiste manier benaderen.

Instagram Story wint terrein

Met de Instagram Story kun je jouw publiek op twee manieren bereiken. Allereerst kun je een marketingcampagne opzetten en de content op bewust gekozen momenten plaatsen. Daarnaast kun je ook een advertentiecampagne opzetten, die vervolgens gesponsord wordt weergegeven tussen de verhalen van reguliere Instagramgebruikers.

Kies je voor een advertentiecampagne, dan duren de sponsored ads maximaal 15 seconden. Om te zorgen dat jouw doelgroep de volledige advertentie bekijkt, moet je ervoor zorgen dat de content ze aanspreekt. Vervolgens moet ook de call to action goed uitgedacht zijn, zodat de gebruikers ook daadwerkelijk de moeite nemen om omhoog te swipen. Deze vorm van marketing wordt ook wel ephemeral marketing genoemd en kan zeker niet ontbreken in jouw marketingstrategie voor 2018.

Daarnaast kun je jouw Story ook gebruiken om de doelgroep mee te nemen in de dagelijkse gang van zaken binnen jouw bedrijf. Over het algemeen vinden volgers het namelijk heel interessant om achter de schermen te kijken en zo meer binding te krijgen met het bedrijf.

Overweeg user generated content

Waarom zou je enkel gebruik maken van eigen beeldmateriaal als jouw volgers ook kansen bieden? Zij volgen jouw account omdat ze zich verbonden voelen met het product en jouw Instagram account. Over het algemeen worden de beste foto’s ook gemaakt door mensen met passie voor het onderwerp of het product. Om die reden zou je jouw doelgroep simpelweg kunnen vragen om content omtrent jouw product te sturen.

Instagram is een interactief platform en vrijwel iedere gebruiker heeft affiniteit met fotografie, zowel professioneel als amateuristisch. Jouw volgers zullen dan ook maar al te graag willen bijdragen aan de content voor jouw account. Daarnaast zou je ook kunnen overwegen om gebruik te maken van een passende influencer. Dit zijn mensen met een uitgebreide en loyale volgersdatabase, waardoor jouw bedrijf snel meer bereik krijgt.

Tot slot

Uiteraard moet je ook zeker niet vergeten om 2017 te evalueren. Je komt erachter wat goed werkte en wat geen impact maakte. Met deze informatie heb je al een basis voor 2018, die je vervolgens kunt uitbreiden. Op deze manier blijf je dicht bij jouw volgers en zal jouw content aansluiten bij hun wensen en/of behoeften.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!