Social media management, iets voor jou?

delen 
22 oktober 2015

Social media management, wat is het?

Social media management, een term die steeds vaker naar voren komt in de hedendaagse marketing en bedrijfsvoering. Maar wat is nu het belang van social media management? En als we dan toch bezig zijn, wat zijn hier goede mogelijkheden in?

Social media management is het geheel van de beheerde content op sociale media door een bedrijf of organisatie. Bij kleinere bedrijven en startende ondernemers zal deze zich enkel strekken over een aantal accounts, waardoor deze simpel te overzien is en men zo nauwelijks behoefte heeft aan een professioneel georganiseerde social media management.

Is het bedrijf echter groeiende en wordt het steeds moeilijker om tijd te maken om iedere week posts te schrijven en bedenken? Dan wordt het misschien tijd om eens te gaan kijken naar een goed social media management programma.

Door de jaren heen zijn er vele dashboards op de markt gekomen waarmee de social media op één centrale plek geregeld kunnen worden. Deze programma’s worden ontwikkeld door zowel kleine als grotere bedrijven, waarmee de keuzemogelijkheden gevarieerd en groot blijven. Het is dan ook goed om eens online te gaan kijken naar alle mogelijkheden en uit te gaan zoeken wat bij jouw wensen zou kunnen aansluiten.

Om een klein inzicht te geven in interessante dashboards van de afgelopen jaren, zal ik een drietal programma’s behandelen met zowel de positieve als minder positieve kanten.

Hootsuite

Laten we beginnen met misschien wel het bekendste en meest gebruikte social media dashboard van allemaal, Hootsuite.

+
Dit programma biedt de mogelijkheid om al jouw social media accounts op één plek te beheren, waarbij het de beschikking heeft over een 50 extra hulpmiddelen. Deze hulpmiddelen zorgen ervoor dat het posten makkelijker wordt en resultaten nog beter zichtbaar worden.

Het gebruik van Hootsuite vergt wel aardig wat oefening, maar eenmaal gewend biedt het veel profijt voor het beheer van de social media.

-
Hootsuite is al beschikbaar vanaf €8,- per maand. Echter brengen de uitgebreide mogelijkheden ook extra kosten met zich mee. Zo hebben een deel van de functies, zoals Analytics Reports en Custom URL shortener, een eigen prijskaartje. De kosten van deze hulpmiddelen kunnen aardig oplopen.

Conclusie

Met Hootsuite haal je een zeer uitgebreid dashboard in huis, waarmee je alle sociale media (na enige oefening) eenvoudig en snel onderhoudt. Deze uitgebreide service komt echter wel tegen een bepaalde prijs.

Sprout Social

Naast Hootsuite is het dashboard Sprout Social sinds 2010 een van de gevestigde namen op het gebied van social media management.

+
Sprout Social onderscheidt zich voornamelijk door een zeer overzichtelijk en visueel mooi weergegeven interface met vele functies. Daarbij is het heel eenvoudig om via dit dashboard rapporten op te stellen.

-
Waar Sprout Social zeer gebruiksvriendelijk is, blijft de prijs een valkuil. Bij aanschaf van dit dashboard betaal je al snel meer dan €50,- per gebruiker per maand, terwijl er al goede alternatieven zijn vanaf €10,- per maand.

Conclusie

Ook Sprout Social “get’s the job done” met uitgebreide hulpmiddelen en functies, maar de vraag blijft of er geen goedkopere alternatieven zijn die ook aan jouw wensen kunnen voldoen.

Fan Page Robot

Om af te wijken van de grote spelers, heb ik ervoor gekozen een iets jongere telg aan dit rijtje toe te voegen. Fan Page Robot is een van de eerste dashboards die de mogelijkheid biedt om automatisch te posten op Pinterest. Daarbij is dit programma al beschikbaar vanaf €9,- per maand.

+
Behalve Pinterest ondersteund Fan Page Robot ook de gebruikelijke social media kanalen als Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Blogger, Tumblr en WordPress websites. Ook dit dashboard beschikt weer over een strak interface en een eenvoudige toepassing.

Wat het zo bijzonder maakt is dat dit programma al jouw ‘fan pages’ op een automatische piloot kan onderhouden.

-
Aangezien dit programma nog redelijk onbekend is en nog niet zo’n groot draagvlak heeft, blijft het altijd de vraag of dit dashboard zal blijven bestaan. De afgelopen jaren zijn er namelijk veel dashboards ontwikkeld, maar vervolgens ook vaak weer offline gehaald.

Conclusie

De uitgebreide mogelijkheden bieden een mooi perspectief, maar het moet nog blijken of Fan Page Robot net zo lang mee zal draaien als de eerder genoemde programma’s.

En nu verder?

Er worden zoveel programma’s aangeboden dat er altijd wel iets voor je tussen zal zitten. De vraag blijft dan echter of het in jouw geval de extra kosten waard is. Blijven de social media posts en reacties te overzien, dan is een dashboard voor jou nog niet aan de orde. Uiteraard bestaan er ook gratis programma’s, maar ook daar blijven haken en ogen aan zitten.

Kortom, wanneer je overtuigd bent een social media dashboard nodig te hebben, blijven de mogelijkheden immens. Veel programma’s bieden daarbij een demo of testperiode, waardoor verschillende dashboard uitproberen de moeite waard is.

Heb je zelf ervaring met een van deze dashboards of andere opties? Dan horen we jouw mening natuurlijk graag!

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!