Starten van een eigen webwinkel

delen 
1 november 2012

We hebben altijd de droom gehad om een eigen webshop te openen. Eindelijk een keer helemaal los gaan om de techniek zo in te zetten dat het meer bestellingen gaat opleveren. De enige beperking die hierop voor ons van toepassing mocht zijn: Tijd.

Samenwerking

De webshop is ontstaan tussen een plezierige samenwerking tussen ons en een klant: Sten Blonk eigenaar van Tusq. We merkten dat matrassen erg hard liepen op Tusq.nl en we vroegen ons af of dit nog beter zou werken op een dedicated webshop met alleen matrassen. Zo onstond eerst het idee en twee maanden later de webshop. 8 oktober ging Matrascenter.nl live!

Google optimalisatie

Doordat we bij Tusq al een adwords campagne hadden lopen voor matrassen was het makkelijk om een aantal zoekwoorden te selecteren die een hoge conversie hadden. Die woorden zullen we hier niet zo maar noemen, maar een blik op de website zal het een en ander doen vermoeden. Op dit moment is het nog steeds noodzakelijk om een aantal landingspagina's te maken, dit is inmiddels in de planning opgenomen.

Adwords

Om snel traffic naar de site te genereren hebben wij Adwords vanaf dag 1 ingezet met een budget van € 30,- per dag. Later hebben we die weer verhoogd. Niemand weet waar een webshop te vinden is, dus marketing is noodzakelijk anders ben je sowieso maanden aan het wachten op een eerste order!

Hoe zijn we gestart?

In het begin hebben we er voor gekozen om een simpele webshop op te zetten. Weinig design en vooral nagedacht over de usablity. Het is mogelijk om op een snelle manier bij de juiste product te komen door het gebruik van filters. Alle product detail pagina's zijn voorzien van upselling en cross-selling. En met een dropdown menu is het mogelijk voor een klant om bij de juiste maat te komen. We hebben er voor gekozen om voor elke maat van een matras ook een extra pagina aan te maken. Dit heeft een positief effect op de Google optimalisatie, al kan dit leiden tot duplicate content.

KiyOh reviews ingezet

Vanaf het begin zijn we actief reviews gaan verzamelen bij KiyOh. Als dit er meer dan 30 zijn en de score is boven de 8 dan komen er sterren bij de adwords campagnes te staan. Dit zal de conversie en CTR(Click-through rate) verhogen.

Eerste bestellingen

De eerste bestelling werd gedaan op 11 oktober, drie dagen nadat hij live was gegaan. Dit was natuurlijk een mooi snel resultaat. Maar bestellingen zijn natuurlijk niet het belangrijkst, het belangrijkste is winst. In de eerste maand hebben we 14 orders gehad. Dit is voor een eerste maand heel erg goed, maar nog lang niet winstgevend..

Hoe verder?

We zijn hard bezig om het assortiment van de website aan te vullen. De website wordt verder geoptimaliseerd voor Google en tegelijkertijd zijn we de Adwords campagne aan het verbeteren. Verder zijn we extra functies aan het inbouwen zoals kortingscodes zodat we ook een offline campagne kunnen starten. Via deze manier werken we hard om van onze eigen webshop een groot succes te maken. De webshop is nu goed op weg en we houden jullie natuurlijk op de hoogte van de verdere ontwikkelingen hier in. Op deze manier krijgen we een nog beter inzicht in wat belangrijk is voor een webshop, op deze manier kunnen we u ook weer beter van dienst zijn bij het opzetten of verder ontwikkelen van uw website!

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!