Thuiswinkel markt monitor 2013

delen 
27 maart 2014

In opdracht van Thuiswinkel Waarborg heeft marktonderzoekbureau Blauw een onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen op het gebied van de online retailmarkt in 2013. Niet heel verbazingwekkend is de conclusie dat er vorig jaar weer een groei was in de online markt. Blauw heeft dit onderzoek eerdere jaren ook uitgevoerd voor Thuiswinkel Waarborg. Afgelopen week werden de gegevens voor 2013 gepresenteerd en we bespreken hieronder de meest opvallende of belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek.

Online omzet stijgt naar €10,6 miljard

De omzet is vorig jaar van €9,8 miljard naar €10,6 miljard gestegen. Dit is een stijging van 8,5%. De online verkoop van producten is gestegen met 12% en de online diensten met 5%. Dit is allemaal te zien in de grafiek hieronder uit het onderzoek.

De omzet is de afgelopen 4 jaar met 800 miljoen per jaar gestegen. Deze stijging is dus redelijk consequent. De grootste omzetstijging vond plaats in de speelgoed- en de muzieksector. De speelgoedmarkt steeg met €105 miljoen en de omzet in de muziekbranche steeg met €123 miljoen Dit betekent echter niet dat hier ook de meeste winst wordt gemaakt. Over het algemeen staat de speelgoedsector bekend om de lage marges. Dan is een hoge afzet zeer belangrijk.

Groei online consumenten loopt terug, aandeel mobiele markt groeit

Er zijn weer meer mensen die in 2013 producten hebben besteld online. 10,8 Miljoen Nederlanders tegenover 10,6 miljoen Nederlanders in 2012. Er is hier dus nog wel een groei zichtbaar (van 2%), maar deze is significant kleiner dan de groei van voorgaande jaren.

Daartegenover staat dat online consumenten wel steeds meer gebruik gaan maken van mobiele apparaten om producten te bestellen. Steeds meer mensen maken gebruik van smartphones of een tablet. Ondertussen bestellen 2 miljoen mensen via een mobiel apparaat. Deze stijging zal het komende jaar nog wel doorzetten.

We kopen vaker, maar goedkopere producten

De consument heeft vorig jaar meer online bestellingen geplaatst, van gemiddeld 8,3 naar 9 bestellingen. De gemiddelde orderwaarde is echter wel wat gedaald, van €111,- naar €109,-. Een klein, maar aanwezig verschil. Eigenlijk is dit het enige rode cijfer dat uit het onderzoek van Blauw naar voren komt. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat we vaker online kleinere goedkopere producten kopen.

Wat moet u met deze informatie?

Deze informatie kan u vertrouwen geven voor de toekomst als online ondernemer. De economische crisis is redelijk voorbij gegaan aan de online retailmarkt. Natuurlijk heeft het er wel invloed op gehad, maar zoals te zien was bleef de online markt altijd groeien. Natuurlijk is hier wel op aan te merken dat in dit onderzoek vooral gekeken wordt naar de afzet en omzet. Over winstmarges en concurrentie wordt niks gezegd in dit onderzoek, veel bedrijven zijn hier natuurlijk niet zo heel open in.

Doordat de online markt blijft groeien, zijn er veel nieuwe partijen die hier een graantje willen meepikken. Dat zorgt ervoor dat de omzet (hoewel gegroeid), verdeeld moet worden over meer bedrijven. Er ontstaat dus meer concurrentie. Maar als je het goed doet, zijn er veel mogelijkheden om een winstgevend online bedrijf op te zetten. De verwachting is dat in 2014 de online markt ook weer flink zal groeien.

Waar moet je rekening mee houden als je je bedrijf wilt laten groeien of een nieuwe webshop opzet? Maak gebruik van een opkomend segment. Het is vaak lastig om in een grote markt binnen te komen als er al een aantal grote spelers zijn. Dit lukt alleen als je iets kan aanbieden wat ‘de gevestigde orde’ niet aanbiedt. Let dus op je unique selling points. Het opzoeken van een niche biedt veel kansen, omdat de concurrentie hierop vaak een stuk kleiner is. Ook daarbij is het belangrijk dat je manieren bedenkt om je doelgroep te bereiken. Bekijk hieronder in welke branche vorig jaar de meeste groei plaatsvond.

Verder is wordt mobiele commercie telkens belangrijker. Als u een goede mobiele website heeft, of mogelijk een app kan dit uw conversie heel erg omhoog gaan stuwen. Dit hoeft niet altijd een groot project te zijn. Een adaptieve website geeft vaak al een veel betere beleving van de klant, dan een statische klassieke website. Dit wordt in de toekomst steeds belangrijker.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!