Waarom is kleur zo belangrijk voor webshops?

delen 
23 oktober 2013

Bij het maken van een webshop gaat er veel tijd zitten in de vormgeving. Kleur is hier een belangrijk onderdeel van. Waarom besteden wij zoveel aandacht aan de kleur van een webshop? Omdat het veel invloed heeft op hoe goed de webshop draait. De visuele indruk is van groot belang op de bereidheid van klanten om te kopen. Kleur kan betrouwbaarheid, vakkundigheid of creativiteit uitstralen, maar ook onvolwassenheid, kilheid of zweverigheid. De indruk die uw webshop achterlaat bij uw klanten wordt voor een groot deel bepaald door het kleurgebruik op uw webshop. Vandaar dat voor veel ondernemers wat meer kennis en aandacht over kleurgebruik geen onverstandige keus is. Kleur beïnvloedt de ervaring van de bezoeker. Kleuren roepen emoties op die klikgedrag en conversie beïnvloeden.

Door een goed kleurengebruik kunnen we er dus voor zorgen dat we meer producten verkopen en de webshop beter loopt. Maar ‘goed kleurengebruik’ is makkelijker gezegd dan gedaan. Er is natuurlijk niet één vorm van kleurgebruik die het beste effect heeft, anders hadden we nu allemaal dezelfde website en webshop. Dat zou ten eerste heel raar zijn en ten tweede heel saai. Elke kleur heeft een andere impact en elke webshop heeft een ander concept. Omdat elke webshop een andere inslag heeft zal telkens een ander kleurenschema gewenst zijn. Om erachter te komen welke kleuren het meest geschikt zijn voor uw webshop of website dient u eerst na te denken over wat kenmerkende eigenschappen zijn van uw bedrijf. Wat wilt u als identiteit uitstralen? Wat is belangrijk in de branche? Wilt u daar bij aansluiten of juist een andere insteek pakken? Als u dit weet kunt u kijken welke kleuren aansluiten bij uw bedrijfsidentiteit.

Welke kleuren hebben welke associaties?

We moeten natuurlijk met de kleur blauw beginnen. De kleur blauw is een mooie kleur. Daar zijn wij ons bij Bluenotion natuurlijk van bewust. Bij het opstarten van ons bedrijf, hebben we toen heel bewust gekozen voor blauw? Ja. Kozen we daarvoor met de kennis die we nu hebben? Nee. We hebben er natuurlijk wel over gesproken en brainstormsessies gehouden en uiteindelijk voelde blauw gewoon goed. Blauw is een populaire kleur voor bedrijven. Het straalt betrouwbaarheid, zekerheid, intelligentie, verantwoordelijkheid en creativiteit uit. Achteraf gezien is dit ook wat wij met Bluenotion doen en hebben we op goed gevoel de goede kleur voor ons bedrijf uitgekozen. Anderzijds kunnen aan blauw ook gevoelens als kil en afstandelijkheid kleven. Blauw straalt rust uit. Omdat betrouwbaarheid zeker voor webshops ontzettend belangrijk is, is blauw een zeer geschikte kleur.

De kleur rood roept sterke emoties op. Zowel positieve als negatieve. Positieve emoties zijn passie, kracht, macht, urgentie, verlangen en liefde. Negatieve emoties die deze kleur oproept zijn agressiviteit, gevaar, opdringerigheid en woede. De kleur rood roept niet alleen gevoelens op, maar heeft ook een fysieke uitwerking op ons. Het verhoogt de hartslag en de bloeddruk. Dit heeft invloed op hoe de bezoeker de webshop ziet. Het gevoel van urgentie bevordert impulsiviteitaankopen. Dit is voor een bepaald soort producten heel erg nuttig. Een risico bij deze kleur is echter dat het te opdringerig overkomt. Gebruik de kleur rood daarom met mate en denk na over welke tint rood het beste werkt.

De kleur oranje zit tussen rood en geel in en is ook een tussenvorm van beide kleuren. Het heeft een minder heftig effect dan de kleur rood, maar ook minder negatieve connotaties. De gevoelens die gekoppeld zijn aan de kleur oranje zijn creativiteit, motivatie, vreugde, plezier en succes. In het negatieve spectrum kan het frustratie, onvolwassenheid en lichtzinnigheid oproepen. Omdat oranje een enthousiasmerende kleur is en goed opvalt, zet het mensen aan tot actie. Daarom is oranje een goede kleur voor een call-to-action.

Geel is een lastige kleur. Veel positieve associaties, zoals vrolijkheid, betrouwbaarheid, openheid, enthousiasme en opwinding. Ook negatieve kanten zoals alertheid, kritiek en jaloezie worden er mee opgewekt. Maar geel is op een ander niveau ook nog ambivalent. Geel trekt wel de aandacht, maar anderzijds is het ook een kleur die we visueel lastig verwerken. Hoe makkelijk leest deze tekst bijvoorbeeld in het geel? Geel kan dus heel goed geschikt zijn om de aandacht te trekken, maar niet om alles meteen geel te maken. Een logo waar de kleur geel in verwerkt is zou bijvoorbeeld een goede keus zijn.

De kleur groen heeft voor de hand liggende associaties met duurzaamheid en natuurlijk. De gevoelens die hierbij passen zijn geborgenheid, harmonie, groei, welvaart en welzijn. Maar groen wordt ook geassocieerd met saaiheid en zwakte. Het is net als blauw een geruststellende kleur. Daarnaast is de kleur groen ook makkelijk te verwerken voor mensen. Vooral voor natuurlijke producten is de kleur groen zeer goed geschikt.

Paars is een kleur die niet veel wordt gebruikt in webshops, eigenlijk is dat jammer. Omdat de kleur paars bestaat uit een samenstelling tussen rood en blauw heeft het hier ook veel elementen van overgenomen. Het heeft de kracht en energie van de kleur rood, maar ook de betrouwbaarheid van blauw. Associaties met beschaafdheid, luxe, extravagantie, spiritualiteit en wijsheid roept het op. Anderzijds kan het ook overkomen als goedkoop, vies en zweverig. Het kan goed gebruikt worden om luxe artikelen te verkopen. Denk bijvoorbeeld aan de excellent productlijn van Albert Heijn.

Bruin is ook een kleur die niet veel gebruikt wordt. Het straalt natuurlijkheid, nuchterheid, duurzaamheid en eenvoud uit. Door de aardsheid straalt het kracht en duurzaamheid, maar zijn er ook associaties met rotzooi en vuil. Daarom is dit een lastige om in te zetten op een hele webshop, maar sommige producten kan het juist een hele goede uitstraling geven.

De kleur wit is heel belangrijk voor een webshop. Vaak zijn ondernemers bang voor witruimte. De site mag niet te leeg zijn, vul die witte ruimte op met een kleur, een product of een informatieblokje. In veel gevallen is het juist goed om dat niet te doen. Wit straalt puurheid, schoonheid, perfectie en zachtheid uit. Het gebruik van de kleur wit houdt een website overzichtelijk. Hierdoor kunnen de elementen die u echt wilt laten zien, zoals een call-to-action button of een productfoto, er beter uitkomen. De kleur wit doet iets wat heel belangrijk is, namelijk de andere kleuren in de spotlight zetten!

De kleur zwart is tijdloos, altijd goed. Zowel in de mode als voor webshops of andere producten. Het straalt prestige, kracht, luxe, waarde en beschaafdheid uit. Er zijn natuurlijk ook negatieve associaties zoals dood, duisternis en negatieve gevoelens in het algemeen. Zwart staat erom bekend dat het de aandacht juist niet trekt. Daarom is het goed te gebruiken bij secundaire mogelijkheden. Met zwart maak je de ‘concurrentie’ met je call-to-action kleiner. Bijvoorbeeld een mooie oranje call-to-action button met daarop de tekst ‘bestel nu’, daarnaast in het zwart een linkje met de tekst ‘meer informatie’. Op deze manier stuurt u vooral de aandacht naar ‘bestel nu’. De kleur zwart kan ook heel goed gebruikt worden om luxe producten te verkopen. Denk hierbij wederom (net als bij de kleur paars) aan de excellent productlijn van Albert Heijn.

Veel kleuren dus, waar moet je rekening mee houden?

Nu duidelijk is welke kleuren welk effect hebben is het nuttig om in het algemeen nog een paar tips te geven wat betreft kleurengebruik. Als eerste komen we weer terug bij een van de beginvragen: Wat wilt u als identiteit uitstralen? Op basis daarvan kunt u bewust voor een bepaalde kleur kiezen. U moet nog steeds nadenken over wat goed voelt, want uiteindelijk blijft dat het belangrijkste. Het moet aansluiten bij u. Deze blog kan u helpen om voor u zelf helder te krijgen wat bij u past en waarom. En is dan een lichtere of een donkere kleur meer geschikt? Daar helpen we u vandaag niet mee, dat is aan u om te bepalen.

Ten tweede is het belangrijk dat u niet te veel kleuren door elkaar gebruikt. Een of twee centrale kleuren werkt vaak het beste. Met meer kleuren wordt een site vaak te druk en onoverzichtelijk voor de klant. Buttons en dergelijke kunt u natuurlijk wel een afzonderlijke kleur geven, maar denk na over hoe je dit wilt inzetten. Voorkom dat je te veel wilt doen met kleur.

Als derde punt is het belangrijk het volgende te onthouden. Warme kleuren trekken meer de aandacht en koele kleuren hebben een geruststellend effect. Hier kan je de kleurkeuze op afstemmen.

Kleuren dus, belangrijk voor elke website. Wat straal je uit? Wat wil je uitstralen? Onbewust speelt kleur hier een hele grote rol in. Via deze blog willen we je meer bewust maken van de werking van kleur. Hier kunt u rekening mee houden als u een website of webshop laat bouwen. Een succesvolle webshop begint met een goed idee. Als u dit idee op alle fronten weet uit te stralen naar buiten toe zal uw webshop sneller een groot succes worden.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!