Wat betekent conversie voor een webshop?

delen 
16 september 2013

In de commerciële online branche is conversie (of conversion) een veel gebruikte term. Wat is conversie eigenlijk en wat moet je ermee? Conversie betekent eigenlijk omzetting. Als we kijken naar websites van bedrijven kan je het zien als bezoekers die converteren naar klanten. Bij een webshop wordt vaak gesproken over conversie. Hier wordt een bestelling mee bedoelt. Het conversie percentage (hoeveel bezoekers plaatsen een bestelling) wordt vaak gebruikt als key perfomance indicator (KPI) om te kijken hoe goed de webshop presteert. Maar een conversie percentage is afhankelijk van veel factoren en moet daarom goed begrepen worden, daarom de volgende tip: Splits de meetbare eenheden op.

Conversie opsplitsen in behapbare stukken

Conversie per marketingkanaal opsplitsen

Op het moment dat je kiest voor een nieuw marketing kanaal, is er altijd nog wat finetuning nodig. Eerst schiet je met hagel, maar door te optimaliseren worden de schoten steeds scherper. Op het moment dat je een nieuw marketing kanaal gaat inzetten zal de algehele conversie in eerste instantie afnemen, om daarna  weer langzaam omhoog te klimmen. Door bijvoorbeeld Google Analytics goed in te richten is het mogelijk om de conversie op te splitsen per referer (per bron). Zo kun je zien dat de conversie van alle bronnen gestegen is en dat de nieuwe bron, bijvoorbeeld de verkopen via het nieuwe marketing kanaal beslist.nl, de algehele conversie naar beneden trekt.

Verschil tussen bezoeker naar winkelwagen en winkelwagen conversie

De winkelwagen en de rest van de webwinkel zijn vaak goed afzonderlijk van elkaar te optimaliseren. Hierdoor kun je goed zien waar mogelijke klanten afhaken, door te kijken hoeveel mensen er naar het winkelwagentje gaan, maar hier vervolgens weer uitstappen zonder aankoop.

Conversie verbeteren

We weten nu hoe we de conversie inzichtelijk maken en kunnen verdelen in een overzichtelijk manier. Nu is het noodzaak om de conversie te gaan verbeteren. Hoe zorg je er voor dat er meer vissen uit de kom van bezoekers terecht komen in de kom van bestellende klanten?

Keurmerk

Een goede manier om de conversie te verbeteren is een keurmerk aan de site toe te voegen. Een keurmerk wekt vertrouwen bij de klant en dit zorgt ervoor dat hij eerder geneigd is om te bestellen. Een keurmerk stelt meestal een aantal eisen aan de webwinkel die de belangen van de klant behartigt en de gebruiksvriendelijkheid van de webwinkel verbeterd. Stichting Thuiswinkel Waarborg stelt bijvoorbeeld eisen aan:

  • De KvK registratie
  • Bestelproces
  • Algemene voorwaarden
  • De financiële situatie

Dit zijn niet alle eisen, om een totaal beeld te krijgen kunt u hier kijken: Thuiswinkel Waarborg eisen. Er zijn natuurlijk meer keurmerken dan alleen een thuiswinkel waarborg. Meer over keurmerken vind u hier: keurmerken voor webwinkels.

Reviews

Een andere conversieverhogende activiteit is het toevoegen van reviews aan uw webshop. Dit kan voor zowel producten als de webshop an sich. Het is aan te raden om de reviews te laten verzamelen door een derde partij. Deze zorgen ervoor dat de reviews waarschijnlijk betrouwbaarder zijn, de consument krijgt hierdoor ook meer vertrouwen in de review. Dat vindt een consument fijn, omdat hij dan met redelijke zekerheid kan zeggen dat hij niet met een malafide webshop te maken heeft.

A/B testen

A/B testen is een manier waarop je goed de performance van een website kan analyseren en dit stelt je in staat je webshop te optimaliseren. Er wordt veel aan websites gesleuteld om het aantal conversies te optimaliseren. Bij een A/B test breng je twee verschillende versies uit. De performance van deze twee versies kunnen vervolgens met elkaar vergeleken worden. Op deze manier wordt het makkelijk inzichtelijk wat de invloed is van aanpassingen.

Een A/B test is uitermate geschikt om verschillende ideeën uit te proberen en te achterhalen welke versie de beste resultaten oplevert. Voor webshops is A/B testen een goed in te zetten test methode. Het uitvoeren van een A/B test kost echter wel veel tijd, aangezien er twee websites voor gebouwd moeten worden. Ondanks dit kan het u heel erg helpen in het maken van marketingkeuzes.

U kunt een A/B test doen met alternatieve teksten, alternatieve afbeeldingen, of een alternatieve lay-out. Het is goed om vast te stellen wat je wilt bereiken. Ben je op zoek naar een hogere omzet, meer bestellingen of een hogere conversiegraaf. Al deze punten zijn een verbetering van uw webshop, maar het kan zijn dat versie A een verhoging van het aantal bestellingen laat zien, terwijl versie B een hogere conversiegraad tot gevolg heeft. Bedenk hierbij wat het gewenste effect zou moeten zijn, het liefste aan het begin van het testproces. Dit stelt u in staat om gerichter te testen.

Wat kan je met deze informatie?

Met deze informatie kunt u hopelijk best veel. Begint u met een nieuwe webshop? Houdt dan rekening met alle facetten die conversieverhogend kunnen werken. Als u zich hier vanaf het begin af aan van bewust bent en op in ieder geval een aantal zaken goed inzet zal dit uw webshop sneller tot een succes maken. Heeft u al een lopende webshop? Bekijk in hoeverre u al conversieverhogende elementen ingevoerd hebt. Waar is ruimte voor verbetering? Hoe wil je dit aanpakken? Hoe meten we het effect van ingevoerde veranderingen? Al deze vragen blijven relevant voor een gezonde webshop. Wij hebben ervaring met het vinden van antwoorden op deze vragen. Door het stellen van deze vragen zorg je ervoor dat je kritisch blijft kijken naar je producten en dat de resultaten telkens beter worden.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!