Wat is Hummingbird? Het nieuwe zoekalgoritme van Google

delen 
3 oktober 2013

Ze hebben het even stil gehouden, maar Google maakt sinds een paar weken gebruik van een nieuw zoekalgoritme, Hummingbird. Dit klinkt als een soort geheime operatie van de Amerikaanse geheime dienst, maar is in feite de meeste vernieuwende update van Google sinds Google Caffeine in 2010. Voor u als ondernemer is het belangrijk om te weten wat er veranderd door Hummingbird, hieronder zullen we dat gaan bekijken.

What's old?

In 2010 werd Caffeine ingevoerd door Google. Dit was een grote verandering voor Google en zorgt er voor dat Google veel sneller wijzigingen van websites verwerkt. Voorheen kon het soms weken duren voordat aanpassingen in sites of nieuwe sites zichtbaar werden in Google. Met Caffeine werd Google wakker en werden wijzigingen veel sneller doorgevoerd in Google. Dit zorgt ervoor dat de effecten van een SEO-optimalisatie ook sneller zichtbaar worden.

What's new?

Maar nu dus Hummingbird. Vorige week maakte Google via een verrassingsconferentie bekend dat er al een paar weken gebruik gemaakt wordt van een nieuw zoekalgoritme. Best wel ingrijpend nieuws dus, maar wat doet dat nieuwe Hummingbird nou precies en hoe werkt het? Over de technische kant heeft Google weinig losgelaten. Dat doet Google vaker en is op zich begrijpelijk. Ze doen dat om twee redenen. Natuurlijk om de concurrentie voor te blijven. Google investeert veel om zichzelf te blijven verbeteren en te vernieuwen, het is niet de bedoeling dat concurrenten daar vanaf het eerste moment op kunnen meeliften. Een tweede reden is dat Google wil voorkomen dat er misbruik gemaakt wordt door internetmarketeers. Als jij precies snap hoe Google ranking werkt, is het makkelijker om een pagina daar hoog op te krijgen, ook als die pagina niet echt relevant is voor waar iemand naar op zoek is. Voor Google staat het gebruikersgemak voorop. Als u zoekt op Google en u vindt niet eenvoudig waar u naar op zoek bent, dan wordt u minder tevreden over Google. Google wilt dit wegnemen, daar gebruiken ze Hummingbird voor. De precieze werking wordt dus ook niet kenbaar gemaakt om misbruik te voorkomen en zo de positie van Google veilig te stellen.

Ondanks dat Google niet verteld hoe het werk, hebben ze wel verteld wat er veranderd. Het grootste verschil is dat Google nu beter om kan gaan met complexe vragen. De traditionele manier van zoeken (vooral toegespitst op een of twee kernwoorden) is niet meer de manier waarop de mensen zoeken. Het zoeken door middel van volledige vragen wordt steeds belangrijker. Zeker door nieuwe mogelijkheden als spraakgestuurde zoekopdrachten en het gemak van zoeken met een mobiel apparaat. Google wilt dat het zoeken naar informatie via Google natuurlijk en beter gaat, Dus niet meer zoeken op ‘hond eten’ en dan uitkomen bij de website van het plaatselijke Chinese restaurant, maar zoeken op ‘welk eten is goed voor mijn hond’. Google wilt ook op zulke complexe vragen goed antwoord kunnen bieden, dat is wat Hummingbird doet.

Zonder uit te leggen hoe het technisch werkt is het makkelijk om de basis te begrijpen. Google heeft een index met concepten (zoektermen). Bij de oude zoekmethode werden sites getoond waarop die zoektermen vaak voorkwamen. Dit is natuurlijk een heel erge simplificatie, maar het was wel een belangrijk deel van het algoritme. Op het moment dat een hele zin wordt ingevoerd dan moet het algoritme de zin ontleden. Het algoritme moet relaties leggen tussen begrippen en de vraag begrijpen. Dit is voor een computergestuurd programma natuurlijk een behoorlijk lastige taak, vraag dat maar na bij Siri. Een programma legt relaties, geeft bepaalde woorden voorrang op andere woorden (‘is’ is een minder belangrijk woord dan ‘hond’). Ontwikkelaars zijn al jaren bezig om computergestuurde programma’s goed te laten reageren op zinnen. Google zet hier met Hummingbird dus ook weer een belangrijke stap in.

Er zijn nog meer aanpassingen met Hummingbird, zoals de mogelijkheid te vergelijken via ‘information graphs’ en een uitbreiding van de set filters. Zo wordt het mogelijk om via Google simpel de belangrijkste overzichtsinformatie te krijgen van een onderwerp en deze zelfs te vergelijken met een ander onderwerp. Bekijk hieronder het voorbeeld van een vergelijking tussen Aarde en Mars. Hiermee wilt Google hun gebruikers sneller informatie laten vinden waar ze snel naar op zoek zijn, maar tegelijkertijd zorgt dit voor concurrentie met online encyclopedieën. Wikipedia zal bijvoorbeeld veel minder bezoekers krijgen als de belangrijkste overzichtsinformatie al meteen door Google zal worden weergegeven in een information graph.

De tweede kleine vernieuwing die Google heeft ingevoerd is een filteroptie. Op die manier krijgen gebruikers de mogelijkheid om hun zoekopdracht bij te stellen naar vergelijkbare zaken. Op die manier krijg je dus een breder beeld van aanverwante zaken en is het mogelijk om zo meer te ontdekken. Dus Google wil enerzijds zorgen dat hun gebruikers sneller bij de informatie komen waar ze naar op zoek zijn en anderzijds hun gebruikers verbreding bieden door te verwijzen naar aanverwante zaken. Deze twee bovenstaande vernieuwingen zijn echter nog niet beschikbaar in Nederland.

Wat kan je met deze informatie?

Dat is allemaal heel mooi en aardig, maar wat betekent dit praktisch voor u en uw webshop of website? Op het eerste gezicht niet zo heel veel, maar er zijn wel nieuwe zaken waar u rekening mee moet houden. Het is voor ons als programmeurs interessant om te sporen naar veranderingen in de vindbaarheid de afgelopen weken. De vindbaarheid van onze sites is gegroeid de afgelopen wken, zonder dat wij van Hummingbird afwisten. Dit betekent dat de positieve methodes die er al waren om vindbaarheid te verhogen grotendeels overeind blijven. Google heeft wel ervoor gezorgd dat sommige ouderwetse manieren om je vindbaarheid te vergroten geen of minder invloed hebben. Bijvoorbeeld hebben van een meta-omschrijving die niet overeenkomt met de inhoud van de website wordt nu eenvoudiger opgepikt en heeft een negatief effect op je ranking. Google is daar echter al langer mee bezig, dus heel nieuw is dat niet.

Wat wel nieuw is (en heel belangrijk voor een SEO-optimalisatie), is dat Google gebruikers steeds meer gaan zoeken via uitgebreide vraagconstructies. Op het moment dat u die vraagconstructies goed implementeert in bijvoorbeeld titels en koppen van uw website zullen meer bezoekers bij uw site terecht komen. Voor webshops kan dit betekenen dat het aan te raden is om een aantal informatiepagina’s aan te maken, per vraag een pagina. Op deze manier zullen bezoekers met gerichte productvragen op uw site terecht komen. Een bijkomend voordeel is dat u hiermee aan al uw klanten uw professionaliteit kunt tonen. Dit zorgt ervoor dat klanten meer vertrouwen krijgen wat u aanbiedt. Meerdere sites laten hierdoor al een vergroting zien in het aantal views, maar gebruik van termen als: wie, wat , waar, wanneer, hoe, waarom, welke.

De aanpassingen zullen vooral invloed hebben voor de gebruikers van Google. Zij zullen sneller uitkomen bij de pagina waar ze naar op zoek zijn. Dit kan er voor zorgen dat er minder snel bezoekers komen die eigenlijk naar iets anders op zoek waren. Tegelijkertijd zullen er mogelijk meer klanten op uw site komen die gericht op zoek waren naar wat u aanbiedt. Dit zorgt ervoor dat u minder ‘loze’ bezoekers krijgt en dit kan leiden tot een hogere conversie. Mocht uw site toch aanzienlijk minder bezoekers krijgen is het handig om te kijken of de informatie die uw website uitzendt daadwerkelijk aansluit bij wat u wilt bereiken.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!