Webdesign in 2016. Wat kunnen we verwachten?

delen 
7 december 2015

Webdesign blijft zich continu ontwikkelen. Ieder jaar ontstaan er weer bepaalde trends en worden de eisen voor een goede website uitgebreid. Zo zal ook 2016 weer een aantal design trends bevatten, waar iedereen een eigen mening over zal hebben. Webdesign zal in 2016 voornamelijk moeten bijdragen aan het verbeteren van prestaties van de website.

Om een beter inzicht te krijgen in de verwachte trends voor het aankomende jaar, zullen wij een aantal trends kort naar voren laten komen.

1. Responsive webdesign en mobiele optimalisatie

Waar de meeste websites tegenwoordig vaker bekeken worden met behulp van een smartphone of tablet, wordt het steeds belangrijker dat een website op ieder apparaat perfect wordt weergegeven. De ultieme ervaring voor de gebruiker dient namelijk het uitgangspunt te blijven. Om die reden is en blijft responsive design een van de belangrijkste keywords voor een geschikt webdesign.

Daarbij gaat Google ook steeds meer kijken naar de mobiele weergave van een website. Als deze niet aan de tests van Google voldoet, zal de positie van de website afnemen binnen de zoekmachine.

2. Minimalistisch design

Het is erg belangrijk dat een website een herkenbare uitstraling heeft, maar het komt nog te vaak voor dat men dit te letterlijk neemt. Zo ontstaan er sites waarop de gebruiker niet weet waar hij moet kijken: overal is iets te zien en de samenhang is ver te zoeken. Daarbij draagt een dergelijke hoeveelheid visuele en interactieve elementen bij aan veel data, waardoor sites minder snel laden en gebruikers eerder zullen afhaken.

Om die reden dien je jezelf te focussen op wat belangrijk is voor de boodschap die jij wilt uitstralen, waarbij onnodige elementen weggelaten worden.

3. Focus op content

Minimalistisch design zal enkel effect hebben als er goed nagedacht wordt over de elementen die behouden moeten worden. Uiteindelijk dient er een goede balans tussen typografie, visuals, kleurenpalet, witruimte en functionaliteit te ontstaan. Zo creëer je het gewenste design dat supersnel laadt en de gewenste conversie sneller zal bereiken.

4. Professionele fotografie

Tot slot zullen de juiste keuzes voor de gebruikte foto’s bijdragen aan het uiterlijk en de effectiviteit van een website. Vaak worden stockfoto’s gezien als de ideale invulling van een nieuwe website, maar steeds vaker wordt er ook gebruik gemaakt van foto’s die een professionele fotograaf speciaal voor het doel heeft gemaakt.

Er is zoveel keuze in stockfoto’s, welke relatief goedkoop zijn, maar zelden vind je precies alle elementen die jij zoekt in één foto. Uiteraard bieden deze foto’s wel een mooi uitgangspunt voor de uitstraling van een website. Mocht er echter gekozen worden voor een professionele fotograaf, dan is er de zekerheid van hoge kwaliteit foto’s, precies op alle wensen afgestemd. Hierdoor ontstaat er een persoonlijkere touch in de gebruikte foto’s.

Kortom

Uiteraard beslaan deze trends enkel een deel van het design proces en bijbehorende keuzes, maar wel dragen ze allen bij aan de gebruikerservaring van de consument. Hierbij wordt er veelal ingespeeld op het gebruik van mobiele apparaten en de laadtijd van een website.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!