Webshop beginnen? Specialiseren!

delen 
26 augustus 2013

Er zijn veel verschillende webshops en het aantal blijft nog steeds groeien. Op welke manier kunt u een nieuwe webshop in de markt zetten die zich overeind weet te houden? Er zijn verschillende manieren om dit te bereiken (zie hierover bijvoorbeeld de vorige blog). De belangrijkste vraag, en eentje waar nog steeds veel mensen niet goed genoeg over nadenken is, wat wil je gaan verkopen? Wil je een breed en compleet aanbod (bol.com, bijenkorf.nl of wehkamp.nl), of ga je voor een beperkt aanbod (cameratasshop.nl, moderiemen.nl of backgammon-sets.nl).

De eerste groep is een lastige om tussen te komen. Om hier winstgevend te zijn is het belangrijk om een goede naam op te bouwen en daar heb je een uitgebreide en waarschijnlijk geldintensieve marketingcampagne voor nodig. Mensen bezoeken deze site omdat ze bekend zijn met het bedrijf en bekend zijn met het brede aanbod. Vertrouwen in de naam en service van de aanbieder wegen hierin zwaar mee. Het is lastig om hier tussen te komen, maar via nieuwe constructies (beslist.nl) is het nog wel mogelijk om een plek op deze markt te veroveren.

Voor een startende webshop is het eigenlijk beter om voor de tweede aanpak te gaan, een gespecialiseerde webshop. Het is eenvoudiger om hier tussen te komen en een plek te veroveren op de markt. Er zijn een aantal voordelen aan het hebben van een gespecialiseerde webshop, deze zullen we hieronder bespreken.

Specialisme en informatie

Stelt u zich eens voor. Via een webshop verkoopt u banken. Welke kennis heeft u dan nodig? U moet natuurlijk verstand hebben van maten, vulling en stoffering. Daar komt ook kennis van soorten(chaise longe, hocker, love seat), modellen en constructie bij kijken. Als u een woonwebshop heeft zal u waarschijnlijk ook kasten, bedden en lampen verkopen. Als u hierover klanten goed wilt kunnen voorlichten, zult u zich goed moeten verdiepen in al deze verschillende productgroepen. Als u zich alleen richt op banken, dan beperkt dit de kennisomvang die u nodig heeft om de beste service aan u klanten te bieden in de branche. Dit stelt u in staat om klanten met vragen beter te woord te staan, dat zal weer leiden tot meer conversies. Op het moment dat je voldoende specialistische kennis in huis hebt kan je dit ook op de webshop laten zien. De klant ziet dat u verstand heeft van wat u verkoopt en dit wekt vertrouwen.

Specialisatie betekent niet dat u zich in uw productaanbod hoeft te beperken. Het is vrij eenvoudig om honderden verschillende banken aan te bieden (hoewel dat misschien wat overenthousiast is). Door u toe te leggen op een producttype kunt u goed zoeken naar geschikte leveranciers die kwaliteitsproducten leveren tegen een goede inkoopprijs.

Marketing en concurrentie

Een ander voordeel is dat je minder last hebt van concurrentie, dat biedt weer mogelijkheden voor marketing. Op het moment dat je je toelegt op een specifieke productgroep heb je waarschijnlijk te maken met minder concurrenten. Dit is handig omdat je de markt met minder spelers hoeft te verdelen. De prijzen komen minder onder druk te staan en zijn beter te monitoren waardoor betere winstmarges mogelijk zijn. Daarbij scheelt het ook in de kosten die je kwijt bent aan marketing. Reclamecampagnes via Adwords en dergelijke worden duur op het moment dat er veel concurrentie is. Wanneer jij je toelegt op een producttype kan je dus het aantal campagnes beperken wat kosten drukt. Tegelijkertijd zullen er minder concurrenten zijn als je dieper in een niche duikt (backgammon-sets.nl). Hierdoor hoef je minder kosten te betalen om goed gevonden te worden via Adwords. Dit zal je marketingkosten drukken.

Een ander voordeel dat meespeelt bij zoekmachines (die logischerwijs onmisbaar zijn voor webwinkels) is organische vindbaarheid (dus niet-betaalde vindbaarheid). Op het moment dat jij je toelegt op een productgroep (backgammon sets), zullen bijna alle pagina’s op de site over dat producttype gaan (backgammon sets). Zoekmachines zoals Google registreren dat op alle pagina’s van de site over hetzelfde producttype gesproken wordt. Daardoor zal Google de website als zeer relevant zien voor dat producttype. Hiermee kom je hoger in de lijst te staan als er op jouw producttype gezocht wordt. Potentiële klanten zullen ook eerder klikken op de website van een specialist dan een algemene webshop.

Inrichting website

Bij een webshop die zich toelegt op een specifiek producttype kan je de indeling op je site overzichtelijk houden. Als je werkt met verschillende producttypen (bijvoorbeeld kledingassecoires zoals riemen, stropdassen en manchetteknopen) zal je ook verschillende lay-outs nodig hebben per producttypepagina. Dit betekent meer werk in het bouwen van de site en het kan voor klanten verwarrend werken als de weergave van producten telkens anders is. Dit komt de overzichtelijkheid van de webshop niet ten goede.

Werken met slechts 1 producttype zorgt ervoor dat je mensen niet door hele menu’s hoeft te laten lopen voordat ze bij de door hun gewenste producten komen. Door omslachtige navigatie haken klanten vaak af,  ze willen snel uitkomen bij het product waar ze naar op zoek zijn. Dus niet: Wonen & Slapen -> Woonkamer -> Meubels -> Banken -> Zitbanken met leren bekleding. Het gebruikersgemak wordt hierdoor vergroot en dat zal het aantal conversies vergroten. Ondanks dat er via een dergelijke opzet minder ruimte is voor Cross-selling, is er wel veel ruimte voor Upselling.

Wat kan je met deze informatie?

Dit is geen oproep om vol in een Niche te duiken en je daar te nestelen om er nooit meer uit te komen. Natuurlijk is verbreding zinvol. Als u echter begint met een webshop is het aan te raden om u in het begin volledig te richten op een specifieke producttak en u daarin goed te specialiseren. Zeker de genoemde concurrentie en marketing voordelen spelen hierin een grote rol. Als de basistak goed is opgezet en goed loopt kan je gaan uitbreiden met een aanbod van aangelegen producten.

Je toeleggen op een bepaald producttype zorgt ervoor dat je goed op de hoogte bent van dit product en dus goed weet wat je je klanten verkoopt. Informatievoorziening is belangrijk voor potentiële klanten in het maken van een keuze, zeker als het gaat om een grotere investering (zoals een koelkast, of een televisie). Een specialist kan hier beter in voorzien dan een algemene webwinkel.

Als voorbeeld van specialistische webwinkels kunnen we kijken naar wat Coolblue doet. Zij beginnen veel losse webwinkels toegespitst op een bepaalde productgroep (cameratassen, blenders e.d.). De teller staat ondertussen al op meer dan 130 losse webwinkels. Dit is een manier om als een bedrijf een groot assortiment aan te bieden, maar toch in te zetten op specialisatie. Zij zijn begonnen met enkele gespecialiseerde webshops en hebben dit telkens uitgebreid de afgelopen jaren. Een snel groeiend bedrijf is het gevolg. Ook bol.com is oorspronkelijk begonnen met een veel kleiner assortiment (cd’s en boeken). Webshops van zaken als Wehkamp en de Bijenkorf boden vanaf het begin een breed aanbod, maar zijn oorspronkelijk ook begonnen als winkels met een beperkt aanbod (respectievelijk beddengoed en naaigaren). Ook deze winkels zijn begonnen als gespecialiseerde winkels. Daarom is het zeer aan te raden om je bij het beginnen van een webwinkel te richtten op een klein aanbod en ervoor te zorgen dat dit goed uitgebouwd wordt. Dan kan je uiteindelijk doorgroeien van biologische komkommers naar koelkasten, of van banken naar backgammonspellen.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!