Websites voor mobiel en tablet

delen 
2 augustus 2013

Het gebruik van een mobiel apparaat (telefoon of tablet) om op het internet te surfen wordt telkens groter. Het aantal mensen dat vaak websites bekijkt via hun mobiel apparaat is sinds 2009 verdrievoudigd. Daarmee wordt mobiel internet telkens belangrijker. Google heeft dit ook door en geeft aan dat 'the mobile web is becoming increasingly important', dit zie je terug in de recente wijzigingen in de werking van Google Adwords.

De website die u heeft of wilt maken zal dus waarschijnlijk steeds vaker mobiel bekeken worden. Om die reden is het belangrijk dat uw website goed te bezien zal zijn via mobiel internet. Dit stelt veel oudere internetbedrijven voor problemen, omdat zij hier vaak niet de kennis of tools voor hebben om op deze recente ontwikkeling te reageren. Hieronder laten we zien wat wij voor u kunnen betekenen in het optimaliseren van uw site/shop voor mobiel gebruik.

Mobiele telefoons, tablets, laptops en desktops

Vroeger was het nog simpel. Je bekeek een website via je desktop en iets later ook via je laptop. Dit stelde ontwikkelaars nog voor weinig problemen. Maar de opkomst van mobiel internet stelt webontwikkelaars voor nieuwe uitdagingen. De diversiteit in schermen en operating systems (os) zorgt ervoor dat het niet meer voldoende is om een statische website te hebben die precies hetzelfde doet op alle apparaten. Gelukkig zijn er voor deze uitdagingen verschillende oplossingen van verschillende niveaus.

Er zijn verschillende oplossingen denkbaar voor uw website. Die uiteen lopen van weinig tot veel inspanning. Natuurlijk komt dit ook met verschillende voordelen en nadelen. We zullen dit hieronder bespreken.

1. Aanpassen van website

De meest basis en snelle aanpassing is waarschijnlijk vooral nuttig als u al een website heeft die statisch is. Het is mogelijk om een aantal aanpassingen in de website door te voeren die de site geschikter maken om te bekijken via een mobiel apparaat. Hierbij zal de desktop variant aangepast worden als hij bekeken wordt via een mobiel apparaat. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het vergroten van de teksten als het bekeken wordt via een mobiel apparaat.

Voordelen:

  • Eenvoudig te implementeren
  • Snel te implementeren

Nadelen:

  • Mobiele ervaring kan minder blijven
  • Kan vertragend werken (omdat mobiel internet vaak een stuk trager is)
  • Inhoud en navigatie niet aangepast voor mobiele gebruikers

2. Adaptieve lay-outs

Het is mogelijk om een responsive website te maken. Het is mogelijk om te detecteren van wat voor een apparaat de bezoeker gebruik maakt. Het is mogelijk om de opmaak van de website zich daarop te laten aanpassen. Dit gebeurt door media queries, hierbij krijgt de website bepaalde informatie van de browser over bijvoorbeeld formaat en resolutie. Op basis van deze informatie kiest de server dan automatisch de meest geschikte lay-out (zie onderstaande voorbeeld). Een adaptieve lay-out kan zich ook aanpassen op verschillende afmetingen van uw webbrowser. Bekijk maar eens de homepage van Bluenotion om een beeld te krijgen van dit systeem. Om dit systeem te testen hoef je niet alle telefoons te hebben, maar kan je gebruik maken van speciale emulators om te controleren hoe de site werkt op een mobiel apparaat.

Voordelen:

  • Goed in te voeren, vooral als dit van het begin van het bouwproces wordt meegenomen
  • Weinig extra nieuw design nodig
  • Verbetert zeker de ervaring van mobiele bezoekers,  maar ook voor desktopgebruikers

Nadelen:

  • Oude mobiele- en desktopbrowsers ondersteunen media queries niet (in Nederland is dit ongeveer 1% van de internetgebruikers.
  • Gebruikers moeten zich even heroriënteren als de opmaak zich aanpast aan een nieuw formaat.
  • Laden van content die niet noodzakelijk is kan mogelijk iets langer duren.

3. Losstaande mobiele site

Een andere mogelijkheid is het bouwen van een aparte mobiele site. Dit kost zeker meer tijd en moeite, maar kan wel hele goede resultaten afleveren en de ervaring voor mobiele gebruikers optimaliseren. Bij een mobiele website kan je onder hetzelfde domein een nieuwe website bouwen (zie het voorbeeld van Twitter). Als u een losstaande mobiele site overweegt moet u goed stil staan bij wat een mobiele website toevoegt. Op welke manier wilt u dat uw mobiele site verschilt van uw hoofdpagina? Wij kunnen u natuurlijk helpen om hierover na te denken, maar het is belangrijk dat u hier vooraf al over na denkt. Dit is vooral relevant voor grotere websites, maar ook voor webwinkels kan dit heel nuttig zijn. Bij een mobiele site is het vooral belangrijk dat hierin bijna alleen maar de meest belangrijke opties worden opgenomen en weinig foto's. Hiermee maak je de site optimaal voor mobiel gebruik en je hoeft niet bang te zijn dat het kaal wordt wanneer je de site via je desktop bezoekt.

Voordelen:

  • Mogelijkheid tot verbeterde performance
  • Mogelijkheid om de navigatie beperkt te houden (en daarmee dus overzichtelijk en snel)
  • Aantrekkelijkheid voor mobiele bezoekers wordt vergroot

Nadelen:

  • Kost extra tijd om te bouwen en te onderhouden.
  • Tijdintensief om te optimaliseren
  • Goed nadenken over inrichting (je wilt geen afgeslankte vorm van desktopvariant)

4. Apps

Een laatste optie om bezoekers een optimale mobiele ervaring te bieden is het ontwikkelen van een app. Dit kan voor verschillende bedrijven/websites heel nuttig zijn. Vooral voor interactieve sites als social media of webwinkels kan dit nuttig zijn (zie het voorbeeld van Facebook).

Met een app kan je een gebruiker een ervaring aanbieden die volledig is afgestemd op een mobiel apparaat. Het biedt meer mogelijkheden en meer vormgeving dan mogelijk is op een mobiele site. Daartegenover staat natuurlijk dat de producie van een app nog meer tijdrovend is.

Voordelen:

  • Volledige optimalisatie en adaptatie voor mobiel gebruik mogelijk
  • Dataverkeer kan geminimaliseerd worden

Nadelen:

  • Tijdrovend in bouwen en onderhouden
  • Het product moet aangeboden worden in een app-store (dit brengt meer werk met zich mee om te reguleren)

Wat betekent dit voor jou?

Het bovenstaande hoeft voor u niet direct gevolgen te hebben. Maar wat u met deze informatie wel kan is evalueren hoe uw site nu werkt en hoe deze werkt op een mobiel apparaat. Waarschijnlijk kunt u meer doen met uw site voor mobiele bezoekers. De vraag is of dit nodig is. Dit hangt af van uw doel met de website en hoeveel mensen de site mobiel bezoeken. Dat meer mensen mobiel op het internet surfen betekent niet noodzakelijk dat dit ook bij uw site gebeurd.

Bij een nieuwe website is het belangrijk om na te denken over wat u wilt bij mobiel internet. Het vooraf inbouwen van een adaptieve lay-out vergt namelijk minder moeite dan dit achteraf te doen. Als u vooraf nadenkt over wat u wilt met uw site en hoe mobiele gebruikers van uw site gebruik moeten maken kunt u hier uw oplossing voor mobiele bezoekers op aanpassen. Natuurlijk willen wij u graag helpen met het optimaliseren van uw site voor mobiele bezoekers. Wij denken graag met u mee en kunnen helpen bij de realisatie van uw wensen.

 

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!