What's up with Google?

delen 
14 november 2013

Google is weer volop in het nieuws de afgelopen paar dagen. Er zijn een aantal interessante ontwikkelingen op het gebied van Google. We kunnen zeggen dat Google bedrijfstechnisch gezien goed bezig is. Het bedrijf is innovatief en verdient steeds meer geld aan online advertenties. Desondanks is zeker niet iedereen blij met de meeste recente ontwikkelingen in Google op het gebied van privacy. Over dat alles hieronder meer.

Google Glass komt eraan

Er is vanmorgen weer meer nieuws bekend gemaakt over de Google Glass, de bril met Google. Het blijft mooi klinken, een bril met een Google-verbinding. Vandaag bracht Google weer meer nieuws naar buiten over de Google Glass.

Het nieuws van vandaag heeft vooral te maken met muziektoepassingen van de Google Glass. Zoals al wel bekend werkt Google Glass met Google Play. Vandaag blijkt dat Youtube ook gekoppeld zal worden aan de commando’s voor muziek bij Google Glass. Op deze manier kunt u via het commando: ‘Okay Glass, listen to …’ ook terecht komen bij het nummer via Youtube.  Via de filmpjes die Google op Youtube plaatst over de Google Glass zien we telkens meer van de mogelijkheden die Google Glass ons gaat bieden. Een ding is zeker, mogelijkheden genoeg. Bekijk hieronder het nieuwste  filmpje omtrent muziek en Google Glass.

Wil je meteen een Google Glass aanschaffen na dit filmpje? Dan moet u nog even geduld hebben. Tot nu toe is de Google Glass alleen nog maar beschikbaar geweest voor een select few. Zo kan Google gebruikerservaringen ontvangen en het product verder perfectioneren. In het begin waren ze zeer beschermend en mochten de select few hun Google Glass onder geen beding doorverkopen of weggeven. Ondertussen mag dit wel en mogen ze ook andere mensen uitnodigen voor de Google Glass. Daarnaast kunnen mensen uit de Verenigde Staten zich aanmelden voor een Google Glass. Google beloofd niet dat al deze mensen er een kunnen ontvangen, maar het geeft wel aan dat Google het aantal gebruikers bewust aan het vergroten is. Daarom kunnen we stellen dat we weer een stapje dichter bij een officiële release zijn. Toch zullen we aan deze zijde van de oceaan nog net wat langer geduld moeten hebben.

Adverteren: Google vs gedrukte advertenties

Business Insider heeft gekeken naar de advertentie-inkomsten van Google tegen over gedrukte advertentie-inkomsten in de Verenigde Staten. Dit hebben zij vanaf 2004 bijgehouden. In 2012 heeft Google voor het eerst meer geld omgezet met  advertenties dan kranten of tijdschriften. In de eerste helft van 2012 is dit verschil wederom zichtbaar en zelfs nog iets groter. In de onderstaande grafiek zie je hoe de grote groei van Google zich verhoud tot de inkomsten bij gedrukte media.

Hierbij moet je bedenken dat het gaat om alle tijdschriften samen en alle kranten samen. Dit betekent dat alle tijdschriften in de VS gecombineerd minder geld verdienen aan advertenties dan Google doet. Hetzelfde geld voor alle Amerikaanse kranten. Vooral de kranten hebben een rappe achteruitgang meegemaakt. De verwachting is dat deze trend zal doorzetten en dat Google dus binnenkort meer zal verdienen aan advertenties dan alle tijdschriften ooit gedaan hebben. Het laat zien hoe ons leven veranderd en zich steeds meer online gaat afspelen. Niet eens alleen ons persoonlijke leven, maar ook ons bedrijfsleven, verandert hierdoor aanzienlijk. Google springt hier op een goede manier op in en verdient daar veel geld mee.

Privacy

Omdat ook ons persoonlijke leven steeds meer online plaatsvindt via verschillende social media is dat ook iets waar bedrijven geld aan willen verdienen. De meeste social media zijn gratis, maar je verstrekt wel gegevens aan deze media die soms wordt ingezet voor commerciële doeleinden. Met de recente wijzigingen in het privacybeleid die Google onlangs heeft doorgevoerd is het met de privacy van online gebruikers een stuk slechter gesteld. Je zou verwachten dat na de hele affaire omtrent de NSA, waarbij Google ook negatief in het nieuws kwam, ze terughoudender zouden zijn met het beperken van je privacy.

Wat is het geval? Google kan nu je naam en foto gebruiken voor advertenties, ook als je hebt aangegeven dat je naam en foto niet voor advertenties gebruikt mogen worden. Volgens de meest recente privacywijzigingen mag Google je activiteiten via Google gebruiken (daarbij gebruik makende van je naam en foto) ter promotiedoeleinden op bijvoorbeeld Google Play. Het aangeven dat je niet wilt dat je informatie gebruikt wordt bij advertenties verliest hiermee dus eigenlijk zijn waarde.

Wil je niet dat jouw informatie voor deze doeleinden gebruikt wordt? De oplossing is dan om nergens op te reageren. Dit betekent dat je op Google+ en op Youtube nergens een +1 moet geven en nergens vanuit je Google-account een comment moet plaatsen. Want alleen dan zal Google je gegevens niet gebruiken voor promotionele doeleinden.

Waarschijnlijk is dit proces niet tegen te gaan, maar het is goed om je er bewust van te zijn. De reacties op deze ontwikkeling is gemengd, moeten we Google zien als een duiveltje of niet? Er zijn mensen die er heel erg op tegen zijn en die pleiten voor betere bescherming van de rechten of privacy van consumenten. Door onoverzichtelijke en uitgebreide terms of service en privacy policies weten consumenten niet waar ze mee akkoord gaan. Daar zouden consumenten tegen beschermt moeten worden.

Aan de andere kant zijn er mensen die aangeven dat deze ontwikkeling niet eens zo slecht hoeft te zijn. Onder het motto: ‘if you can’t beat them, join them’, kan je er ook je voordeel mee doen. Het opofferen van privacy lijkt een betaalmiddel te zijn om gebruik te kunnen maken van gratis diensten zoals facebook, Youtube of Twitter. Dus doordat onze gegevens gebruikt worden, kunnen we gebruik maken van diensten waar we anders voor zouden moeten betalen. Dit proces moet dan wel transparanter en meer inzichtelijk worden dan dat dit nu het geval is. Want we hebben allemaal bij ons meer recente Youtube bezoek een bericht gekregen over de gewijzigde privacyvoorwaarden, maar waarschijnlijk heeft niemand hier iets over opgezocht.

Conclusie

Google is volop in beweging. Het bedrijf is innovatief en groeit nog steeds enorm. Als gebruiker heb je weinig privacy en de privacy die je nog hebt wordt ook steeds minder. Dit gebeurt niet alleen bij Google, maar bij alle gratis online diensten. Het is naïef om te denken dat je als consument zijnde niet gebruikt wordt om inkomsten te genereren voor een bedrijf. Toch is dit een visie die veel mensen nog wel hebben. Google is een voorbeeld hiervan. Ook bij de Google Glass wordt natuurlijk gekeken naar privacy. Dit kan betekenen dat je ook hier als consument veel data afstaat. Daarover is nu nog niks bekend. Daar moeten we, zoals eerder ook al gezegd, nog even op wachten.

Meer weten?

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op!