Geschreven door Robbin Biesheuvel op 08 jan 2021

"Entreo, open u!"

Over onze nieuwe poortjes

Met de samenvoeging van Bluenotion en Wilmar hebben we een poort naar gloednieuwe mogelijkheden geopend. Letterlijk.

Voor de nieuwe Entreo-app maakten we de software en hardware voor poortjes. Poortjes, als in: een deurtje dat voor je opengaat als je jouw pasje/barcode/bandje/ticket ervoor houdt. Maar in dit geval kozen wij voor een niet-draadloze optie: de QR-code op de telefoon. Nu we vanuit WilMar over meer hardware-kennis beschikken, was deze nieuwe stap snel gezet.

Entreo is een ledenadministratiesysteem dat wij specifiek ontwikkelen voor de fitnessbranche. En met ¨wij¨ bedoelen we onder anderen Robbin Biesheuvel. Robbin werkt sinds 2004 als softwareontwikkelaar bij Wilmar en is voormalig mede-eigenaar. Hij is helemaal thuis in ¨embedded¨ hardware en weet dus alles over verborgen computers, in bijvoorbeeld pinautomaten, televisies, auto´s, koelkasten én poortjes! Hoe werkt de app precies, hoe is het gemaakt en wat zijn de toekomstplannen? Robbin vertelt je alles!


Een complexe scanner

Hoe werken de poortjes die zijn gekoppeld aan de Entreo-app? Op het eerste oog best simpel. Je houdt je telefoon met zichtbare QR-code bij het poortje en daarmee open je het. Dit systeem is te vergelijken met een klassieke barcode-scanner, zoals je die kent uit de winkels: een apparaat die een zwart-witte code detecteert. In de winkel is dit een platte 2d-barcode, vanaf een sticker. De Entreo-poortjes werken met een QR-code, vanaf een telefoon. En dat ligt wel een stukje complexer.

Robbin heeft gewerkt aan de hardware en de software die het poortje aansturen: ¨In de poortjes zit een kleine computer, die door middel van een scanner registreert wat er om het poortje heen gebeurt. Deze krijgt een signaal wanneer iemand de telefoon voor de scanner houdt. Na ontvangst van dit signaal gaat de software checken of diegene erin mag. Als dat het geval is, dan wordt de hardware aangestuurd en opent het poortje.¨


Gemak, inzicht en uitbreidingsmogelijkheden

Wat zijn de voordelen van zo'n app? Het grote voordeel is dat het op een smartphone werkt: tegenwoordig heeft iedereen zijn telefoon altijd bij zich. Door middel van deze app heb je geen apart pasje meer nodig om in te scannen. Dit is een voordeel voor de sporter én de sportschool: het werkt lekker snel en je zit niet met pasjes of bandjes die vergeten kunnen worden. Bovendien geeft het de sportschool inzichten. Het laat zien wie er op welk moment binnen is, maar ook weer weggaat. Zo kan bijvoorbeeld worden bijhouden op welke momenten het het drukst is. Met name in COVID-tijden is dit superhandige informatie waar de sportschool op in kan spelen.

Een voordeel voor Bluenotion is dat deze app in de toekomst op diverse plekken ingezet kan worden. Entreo richt zich specifiek op de fitnessbranche, maar poortjes zijn een uitkomst voor meer plekken. Denk bijvoorbeeld aan fietsenstallingen. Robbin: ¨Bij de fietsenstallingen in Utrecht wordt nu gebruik gemaakt van een barcode op de fiets en een klantenpas, die worden gescand door een medewerker. Dit zou je ook door middel van de poortjes kunnen verbeteren. Mensen kunnen dan een app downloaden en hiermee inchecken, zonder dat er stickers, pasjes of bandjes aan te pas komen. Zo kan de gemeente gemakkelijk bijhouden hoeveel de stallingen worden gebruikt.¨


Beheer en veiligheid

Bij het maken van de software en hardware voor Entreo komt meer kijken dan alleen de ontwikkeling op zich. Er is ook nagedacht over het beheer: hoe zorg je dat de aansturing vanaf en naar de computer betrouwbaar en veilig verloopt? En hoe hou je het systeem up-to-date? 

Robbin: ¨Je moet kunnen voorzien wat er mis zou kunnen gaan en hierop inspelen. Veiligheid speelt hierin een grote rol. Daarnaast wil je dat problemen of updates vanaf een afstand geregeld kunnen worden. Voor al deze zaken moet je oplossingen en nieuwe manieren bedenken.¨ En dat is dan ook uitvoerig gedaan.

Toekomstkijken: de mogelijkheden voor later

Bluenotion en Wilmar kijken alvast naar de toekomst: hoe kunnen we de mogelijkheden van de poortjes uitbreiden en waarvoor kunnen we deze nieuwe kennis nog meer inzetten? Robbin: ¨We zijn bijvoorbeeld aan het kijken naar meer visuele mogelijkheden om aan de klant te laten zien dat hij wel of niet naar binnen mag en waarom. Stel bijvoorbeeld dat een abonnement verlopen is: straks zie je dit op de telefoon, maar we willen dit ook op het poortje laten zien.¨

De nieuw opgedane kennis over het veilig laten draaien van software en hardware kan ook ruimer worden ingezet, bijvoorbeeld voor Wilmar. Robbin: ¨We willen onderzoeken hoe we verouderde apparaten in fietsenzaken smart kunnen maken. Pinautomaten zijn hier een belangrijk voorbeeld: deze apparaten zijn nu vaak best ouderwets en worden direct aangestuurd vanuit de computer. Dat zou door middel van een kastje die communiceert met de pinautomaat en webbrowser kunnen worden versimpeld.¨

Onze poortjes openen dus een heleboel mogelijkheden, voor nu en later. Ook benieuwd hoe je jouw toegangssysteem of verouderde hardware smart kan maken? Wij hebben de kennis in huis. Neem contact op met info@bluenotion.nl of bel ons op 024 - 302 00 15.

Heb jij een idee waar je AR bij nodig hebt?

Daar willen wij meer over horen!

Neem contact op met Bluenotion en deel je idee.