UX-traject

Veel bedrijven ontwikkelen maatwerk applicaties op basis van onjuiste marktaannames, wat leidt tot een mismatch met de behoeften van eindgebruikers. Wij geloven dat een goed UX-traject vóór de ontwikkeling essentieel is om inzicht te krijgen in wat gebruikers écht nodig hebben, risico’s te verkleinen en uw investering optimaal te benutten.

UX-traject

Direct starten? Neem contact met ons op. 

Waarom een UX-traject essentieel is voor het succes van jouw product

Een goed doordacht UX-traject (User Experience) is veel meer dan alleen een mooi ontwerp. Het is een strategische aanpak om betere keuzes te maken in de vroege fases van productontwikkeling. Door de gebruiker centraal te stellen, zorg je ervoor dat jouw product of dienst niet alleen werkt, maar ook écht waarde toevoegt voor de eindgebruiker.

De impact van een grondig UX-traject:

● 10% hogere conversie: Gebruikers vinden sneller wat ze zoeken en haken minder snel af.

● 30% snellere time to market: Dankzij slimme keuzes en minder verspilde ontwikkeltijd.

● 60% minder revisierondes tijdens development: Minder verrassingen, meer duidelijkheid.

● Hogere klanttevredenheid: Gebruikers voelen zich begrepen, gehoord en geholpen.

Wat is een UX-traject?

UX staat voor User Experience, ofwel de gebruikerservaring. Een UX-traject is een gestructureerde aanpak waarin de eindgebruiker centraal staat. Het doel is om via onderzoek, analyse en een digitaal ontwerp te komen tot een gevalideerd concept dat niet alleen functioneel werkt, maar ook intuïtief, aantrekkelijk en waardevol is voor de gebruiker. Een UX-traject bestaat uit een aantal vaste onderdelen. Hieronder worden aan de hand van een voorbeeld de onderdelen toegelicht.

Hoeveel kost een UX-traject bij Bluenotion?

Voor € 5.250,- bieden wij een compleet, compact en doelgericht UX-traject aan. 

Hoe verloopt een UX-traject?

ShapeStap 1.

Strategische uitvraag en gebruikersscenario's

Achtergrond

Een bedrijf wil graag een app laten ontwikkelen waarmee personal trainers hun klanten beter kunnen begeleiden buiten de sportschool. Het idee is dat de app trainingen, voortgang en communicatie tussen trainer en klant centraliseert.

Strategische uitvraag

Tijdens de strategische uitvraag worden verschillende betrokkenen geïnterviewd: drie personal trainers, een sportschool eigenaar en potentiële eindgebruikers. Soms is dit één en dezelfde persoon. Er wordt met een UX-canvas gewerkt om de waardepropositie scherp te krijgen.

Gebruikersscenario’s

Tijdens de uitvraag komen de volgende gebruikersscenario’s boven tafel:

● De trainer wil snel een schema opstellen dat past bij het niveau van de klant
● De klant wil feedback op zijn techniek zonder fysiek aanwezig te zijn
● De trainer wil meldingen ontvangen als klanten meerdere sessies missen

6G3A1396

ShapeStap 2.

Marktonderzoek van gelijksoortige applicaties

Er wordt een vergelijkende analyse uitgevoerd op 6 concurrerende apps, zoals MyFitnessPal, Trainerize en Freeletics. De focus ligt op:

● Navigatiestructuur
● Aanpasbaarheid van workouts
● Communicatiemogelijkheden
● Beoordelingen in app stores

Belangrijke inzichten

● Veel apps zijn te generiek; personal trainers zoeken maatwerk.
● Gebruikers haken af bij apps waar alles handmatig moet worden ingevoerd.
● Reviews benadrukken dat motivatie stijgt als de app “persoonlijk” aanvoelt.

6G3A1270

ShapeStap 3.

Wireframing (low fidelity)

Wireframing is het maken van een visueel, schematisch ontwerp van een digitale wordt weergegeven waar elementen komen te staan, hoe de navigatie werkt en hoe de gebruiker door de applicatie beweegt – nog zonder opmaak, kleuren of branding.

Op basis van de inzichten worden wireframes gemaakt voor de belangrijkste userflows, o.a.:

● Aanmaken van een gepersonaliseerd schema
● Dagelijkse voortgang invullen door de klant
● Chatfunctie tussen klant en trainer
● Dashboard met overzicht van klantactiviteit

Wireframes worden opgesteld in Figma en gedeeld met een kleine groep gebruikers voor feedback.

IMG 9916

ShapeStap 4.

Prototyping (high fidelity)

Een prototype is een uitgewerkte visuele representatie van de applicatie welke interactief en doorklikbaar is opgebouwd. Het lijkt al echt op een app!
De low fidelity wireframes worden aangevuld met:

● Volledig ontworpen UI met kleuren, typografie, micro-interacties en animaties
● Designkeuzes gebaseerd op sportieve, energieke look met veel visuele progressie tracking
● Doorklik mogelijkheden zodat het lijkt op een applicatie.

6G3A1361 (1)

ShapeStap 5.

Testen

Het UX-prototype is klaar om getest te gaan worden door de markt. Iedereen kan uitgenodigd worden om het prototype te gebruiken en van feedback te voorzien. Mogelijk wil je investeerders overtuigen? Of potentiële klanten?

Dit is je kans om de behoefte in de markt te polsen. Werkt het nog niet naar behoren? We passen het samen weer aan. 

IMG 9893

ShapeStap 6.

Uitwerking projectscope en kosten voor bouwen applicatie

Nu het UX-prototype klaar is, de markt er behoefte aan heeft en de investeringen rond zijn, wil je natuurlijk weten wat het kost om de applicatie daadwerkelijk te laten bouwen.

Hiervoor stellen we een concrete projectscope op met daarin een lijst van alle functionaliteiten inclusief een ureninschatting. Ook wordt hierin de MOSCOW-analyse gehanteerd voor het bepalen van versie 1.0 (en latere versies).

6G3A1313

Zet de eerste stap: een UX-traject dat richting geeft

Jesse (1)